Hej, tänkt byta ut min gamla dörr och sidoljus till nya men lite tveksam till vilken höjd jag ska välja efter att ha mätt.

Modulmåtten är ca 1393x 2075 så blir 10x dörr och 4x sidoljus. Men höjden känns väldigt udda.

Dörren/huset från 1973 där de delvis gjutit in karmen.

Skulle ni tagit 20 eller 21 höjd eller något specialmått?

• Ritning av dörrkarm där en tumstock används för att mäta höjden inuti ett äldre hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital måttstock från Bosch, visar en höjd på 2038 mm placerad på golvet intill en träkarm.
    Skapa konto
  • Gammal brun träfasad med sprucken betongkarm och dörrtröskel, omgiven av växtlighet, av ett hus från 1973 redo för byte av dörr och sidoljus.
    Skapa konto
  • En brun ytterdörr från 1973 med glasruta och sidoljus, omgiven av vit putsad vägg och rött tegel. En utomhuslampa sitter på väggen bredvid dörren.
    Skapa konto
Riv alla lister/foder runt dörren & sidoljuset, mät sedan öppningens bredd och höjd.

Det bör vara standardmått, 21 hög.
Hur högt är själva dörrbladet?

Lite det som är ett av problemen, finns inga utvändiga lister/foder utan endast någon form av fog. På insidan finns endast en tunn eklist 0,5 cm runt öppningen förutom vid tröskeln som nästan är i samma nivå som golvet. Dörrbladet är 198,5 invädigt eller 202 utvändigt.

• En mätremsa visar invändig höjd på 198,5 cm på en dörr med träyta och en tunn eklist.
    Skapa konto
  • Måttband visar ytterkant av dörrblad och dess tjocklek på 202 cm mot en vit och träfärgad dörrkarm utan utvändiga lister.
    Skapa konto
  • Dörrkarm och tröskel med tunn eklist runt en dörröppning, inga utvändiga lister eller foder, tröskeln nästan i samma nivå som golvet.
    Skapa konto
Redigerat:
Dörrbladets höjd är alltså 2020 mm.
Swedoor har 2033 mm som dörrbladshöjd på modulhöjden 21.

Om du tar bort listen på insidan på golvet så ser du hur långt ner tröskeln/karmen går.

Toppen tackar, verkar gå ner ca 6cm så blir en 21 höjd. Ny fråga, eftersom karmen sitter längre ner än cementen/betongen på utsidan i en halvmåne så antar jag att jag måste ha ett specialltillverkat tröskelbleck? Eller kan man skippa det?

• Närbild av en trälinjal som visar en höjd på cirka 8 cm i en karm med cement och betong i bakgrunden.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.