Jag behöver röja min tomt på sly i grovlek upp till små träd. Jag har en motorsåg för de grövsta men vill köra med röjsåg för resten.
Tyvärr hittar jag ingenstans uppgifter på vilken grovlek på sly som röjsågarna tar. Vare sig i tester (kollat på många på nätet) eller på produktsidor.
Jag vill kunna ta sly upp till åtminståne 40mm men det är förstås beroende på priset på röjsågen. Det är många grova sly så jag vill helst ta dem med röjsåg.
Räknar med att behöva grovt 5 timmar för röjningen. Och upprepa det varannat år med mindre pass däremellan.
Har tittat på Husqvarna.
Tyvärr hittar jag ingenstans uppgifter på vilken grovlek på sly som röjsågarna tar. Vare sig i tester (kollat på många på nätet) eller på produktsidor.
Jag vill kunna ta sly upp till åtminståne 40mm men det är förstås beroende på priset på röjsågen. Det är många grova sly så jag vill helst ta dem med röjsåg.
Räknar med att behöva grovt 5 timmar för röjningen. Och upprepa det varannat år med mindre pass däremellan.
Har tittat på Husqvarna.
Ska maskinen jobba så sällan behöver du ingen jätte maskin och har du motorsåg så behöver du ju egentligen ingen såg klinga till röjsågen. Slyklingan tar det mesta men får inte gå för nära marken. Har själv en 336 FR och sätter väldigt sällan på sågklingan.
En maskin med ca 35 cm3 cylindervolym (likt FS 131 och 336 FR som nämnts tidigare i tråden) är perfekt för uppgiften. Jag har en motsvarande äldre Husqvarna.
Den tar lätt fingertjockt och lite till med en trekantsklinga. Med sågklingan är 5 cm inga problem. Även enstaka 10 cm funkar men kanske inget jag skulle rekommendera. Då är det en röjsåg med 40-50 cm3 som gäller.
Den tar lätt fingertjockt och lite till med en trekantsklinga. Med sågklingan är 5 cm inga problem. Även enstaka 10 cm funkar men kanske inget jag skulle rekommendera. Då är det en röjsåg med 40-50 cm3 som gäller.
Tack, det var sådana uppgifter jag var ute efter.M Martin_A skrev:En maskin med ca 35 cm3 cylindervolym (likt FS 131 och 336 FR som nämnts tidigare i tråden) är perfekt för uppgiften. Jag har en motsvarande äldre Husqvarna.
Den tar lätt fingertjockt och lite till med en trekantsklinga. Med sågklingan är 5 cm inga problem. Även enstaka 10 cm funkar men kanske inget jag skulle rekommendera. Då är det en röjsåg med 40-50 cm3 som gäller.
Vad exakt är en "slyklinga"? Vad skiljer den från sågklinga? (Okunnig...)T topmount skrev:
Slyklinga:
Sågklinga
Sågklingan sågar och klarar tjocka träd. Men den behöver slipas ibland och tål inte att köras i mark och sten. Funkar dåligt på tunnare buskar som gärna böjer sig och är inte effektiv på gräs.
Slyklingan hugger av tunnare träd och buskar och är även effektiv i gräs. Dessutom relativt okänslig mot att stöta i lite sten eller köras ner i marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågklinga
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sågklingan sågar och klarar tjocka träd. Men den behöver slipas ibland och tål inte att köras i mark och sten. Funkar dåligt på tunnare buskar som gärna böjer sig och är inte effektiv på gräs.
Slyklingan hugger av tunnare träd och buskar och är även effektiv i gräs. Dessutom relativt okänslig mot att stöta i lite sten eller köras ner i marken.
Kör en gammal Jonsered RS51,a här och använder den till gallring i skogen och att
röja gräs och sly. Trimmerhuvudet med inrullad tråd ligger bortplockat sen länge och
har istället ett Oregon huvud som jag använder 3,75 x 3,75 fyrkanttråd i , det har en
bra avverkningsförmåga på grövre gräs och mindre sly , annars åker en sågklinga på.
röja gräs och sly. Trimmerhuvudet med inrullad tråd ligger bortplockat sen länge och
har istället ett Oregon huvud som jag använder 3,75 x 3,75 fyrkanttråd i , det har en
bra avverkningsförmåga på grövre gräs och mindre sly , annars åker en sågklinga på.
Köp den största du har råd med.
Jag slog tidogare 1500kvm vildväxtmark med en stihl fs240. Funkade men inte mer, tog tid.
Köpte en husqvarna 555rxt, går dubbelt så fort pga styrkan och mycket mindre slitsamt för mig med deras proffssele.
Stirra dig inte blind pp vad som funkar, ibland kan lite extra göra jobbet enklare och lättare.
Jag slog tidogare 1500kvm vildväxtmark med en stihl fs240. Funkade men inte mer, tog tid.
Köpte en husqvarna 555rxt, går dubbelt så fort pga styrkan och mycket mindre slitsamt för mig med deras proffssele.
Stirra dig inte blind pp vad som funkar, ibland kan lite extra göra jobbet enklare och lättare.
