Om man ska ha pumpen i ett mindre utrymme så blir det än viktigare att den jobbar tyst ich smidigt.
Vår toshiba kan ge ner till 0.45kW ivärmeeffekt.
Medan pumparna du länkade till ger mellan 0.8-1kW som minst.
Om pumpen har för hög lägstaeffekt så kommer den att fungera mer som en on/off pump, det gör vår mitsubishi som vi har i källaren, riktigt störande.

Okej, men jag blev inte så mycket mer klokare, någon pump som du/ni kan rekommendera?

Napster skrev:
Okej, men jag blev inte så mycket mer klokare, någon pump som du/ni kan rekommendera?
Glömde lägga in en länk, https://www.polarpumpen.se/luft-luft-varmepump/varumarken/toshiba/toshiba-polar-25

Vi har en sådan, dock inte köpt av polarpumpen utan av en lokal installatör.
Väldigt nöjd med den och kan tänka mig att den skulle fungera väldigt bra även i ett mindre utrymme än vad vi har.

Kanske räcker det med ett par oljefyllda radiatorer i ett så litet hus? Dom är ju tysta och billiga. Lär inte kosta många extra kronor i drift.

Har kollat runt lite men det är nästan omöjligt att hitta en med mindre än 0,8 i minimum som du har, kan detta verkligen vara ett sådant stort problem som du nämner?

Jonatan79: Tack men jag letar efter en luftvärmepump och inte något annat alternativ :)

Napster skrev:
Har kollat runt lite men det är nästan omöjligt att hitta en med mindre än 0,8 i minimum som du har, kan detta verkligen vara ett sådant stort problem som du nämner?

Jonatan79: Tack men jag letar efter en luftvärmepump och inte något annat alternativ :)
Vi har en MB pump i källaren ca 65%, den ska kunna ge ner till 1kW, men den brukar dra 450W som minst när den ger värme, den årstiden när värmebehovet är lågt och cop högt så ger pumpen då minst 2kW värme.
Det här innebär att den varvar upp pumpen och öser på med värme för att 10 minuter senare inse att det räcker
och gå ner på lågfart igen, detta får följden att plasten i maskinen knäpper och fläktljudet går upp och ner i volym
ganska störande tycker vi.

Vår toshiba däremot kan ligga så lågt som 100W förbrukning och ger då kanske 500W, dett gör att pumpen kan ligga och "fisa" ut värme konstant i princip dygnet runt, och ger en mycket behagligare och jämnare värme i huset.

På toshiban kan man dessutom välja fast läge på både fläkthastighet och vinkel, vilket är mer eller mindre viktigt beroende på hur pumpen sitter, det går inte på Mb pumpen, den bestämmer själv vad den tycker är bäst.

Men allt beror givetvis på vilka förväntningar men har på pumpen och hur ljudkänslig man är.
Om vi skulle behöva byta ut någon av våra pumpar skulle jag utan tvekan välja en toshiba.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.