Sittställning
U Uffe A skrev:
Min Krups är ca nog en sex, sju är gammal
Fungerar perfekt än i dag
Det måste ju betyda att det är bra kvaliet

[bild]
Många gånger sker förändringar i liten grad men över tid blir dom ganska stor. Det brukar man först märka när man köper en ny. Jag hoppas på att behålla vår väldigt länge.

Sittställning
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Har en Jura på jobbet.
Vi har en Siemens, det va så jag fick inspiration:)

Sittställning Forlowt skrev:
Hade velat testa i ett blindtest, slår vad om att du hade gillat kaffet ;)
Det är nog rätt uppenbart vad som kommer från en helautomatisk resp. halvautomatisk maskin. En halvautomatisk ställer man ju in genom att väga och klocka till att börja med, det går inte på en helautomatisk åtminstone inte de jag känner till.

För övrigt behöver man inte ens lägga pengarna en dubbelkokare för att få något vettigt, en helt manuell maskin kostar ju väldigt mycket mindre, och gör man mjölken först kan man rätt snabbt komma ner i kaffetemperatur. Tar ju såklart mer tid än med en dubbelkokare eller värmeväxlare, men ändå ett rimligt alternativ för supergott kaffe. :p

Har en Jura på jobbet.
Whaaaat? En barista på jobbet är ju avdragsgill! Hur tänker du nu? ;)

• Haha
Vispen74
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Whaaaat? En barista på jobbet är ju avdragsgill! Hur tänker du nu? ;)
På kundkontoret alltså. Skulle aldrig skaffa en automat till mitt kontor

Kaffet går dock dricka. Vilket det inte gör från automat :D
Nu är du lite väl kräsen ;)

Vispen74 Vispen74 skrev:
Nu är du lite väl kräsen ;)
Jag dricker det ju så lite överdrivet. Men det är fan inte speciellt gott

hsd
Jag dricker det ju så lite överdrivet. Men det är fan inte speciellt gott
Varför dricker Du något som Du tycker är inte speciellt gott

Det som avgör om kaffe smakar gott är ju råvaran, och vilken styrka man vill ha. Inte vilken mer eller mindre dyrbar leksak man använder.

Man får inte bättre kaffe bara för att man använder en Ultra Deluxe 2000 Coffee Wonder Capsule Machine - Premium Pro Limited Edition.

• Haha
  • Gilla
Uwe H och 1 till
  • Laddar…
Kilrain Kilrain skrev:
Det som avgör om kaffe smakar gott är ju råvaran, och vilken styrka man vill ha. Inte vilken mer eller mindre dyrbar leksak man använder.

Man får inte bättre kaffe bara för att man använder en Ultra Deluxe 2000 Coffee Wonder Capsule Machine - Premium Pro Limited Edition.
Stämmer inte. Till och med kvaliten på hålen i portafiltret styr smaken på kaffet. Ännu viktigare är kvarnen. Trycket måste vara rätt. Temperaturen måste vara rätt för bönan i fråga.

• Gilla
Svante Svenson
  • Laddar…
Gjorde ett test på vänner denna julen, hade ett öppnat paket (Gevalia Milea)i en lufttät kaffeburk men öppet paket i säket ett år och kaffet hade gått ut någon gång 2021, alltså gammalt kaffe!
Bryggde och bjöd, alla tyckte att det var ok kaffe (en är en finsmakare som behöver röra om i kannan när kaffet är färdigtbryggt)

Jag själv använder en Jura Z5 sedan 10+år. den har gjort 27.507st olika kaffedrinkar. Sneglar lite på nya Z10, för de som gillar kallt kaffe så brygger den alla kaffedrinkar kalla som varma.

Fastnade på Jura efter 10+år av varierande helautomatmaskiner som inte höll mycket längre än garantitiden och sen kostade mer att laga än va den var värd om det ens gick eller fanns delar till... Krups, Siemens mdf.
Jura har sitt Hospitalitycenter i Hammarby sjöstad, de levererar varje gång och kan max kosta 3.500kr oavsett vad som är fel (service under tusingen) Rent och fint har de också
Kontorskök med kaffemaskiner, diskho, kundvagn, person och skylt som säger "Endast personal".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jaha, vid ~28.000 koppar tröttnade gamla maskinen som blivit så gammal att endel delar börjar bli svåra att få tag på + inte värt repkostnad på flera tusen. Så en ny fick följa med hem. Denna klarar av att automatiskt ändra malningsgraden beroende på vad man väljer mm. mm.

Espressomaskin, digital display, metallmugg, vattenbehållare, modern köksapparat, bänkskiva, rostfritt stål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
[SH] och 4 till
  • Laddar…
Tokslut Tokslut skrev:
Jaha, vid ~28.000 koppar tröttnade gamla maskinen som blivit så gammal att endel delar börjar bli svåra att få tag på + inte värt repkostnad på flera tusen. Så en ny fick följa med hem. Denna klarar av att automatiskt ändra malningsgraden beroende på vad man väljer mm. mm.

[bild]
Dags för en riktig maskin nu kanske då?

• Haha
Tokslut
  • Laddar…
hsd
Tokslut Tokslut skrev:

[bild]
Det var dåligt, vår gamla saecco klarade ca. 60000 koppar innan den gav upp

• Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.