T
hsd hsd skrev:
Fasiken också, man får se tvbild och provlyssna på ljudprylar så man borde faktiskt få provsmaka kaffet från de olika maskinerna
Det får man ibland, men det brukar vara lite sådär med underhåll, bönval och andra viktiga detaljer. NK i Stockholm är bland de bättre på den punkten, eller var iallafall sist jag var där.

Vissa märken kan man prova hemma och skicka tillbaka, tror det var t ex Philips.

Elgiganten listar inte kaffemaskiner som undantagna från öppet köp. De skryter ju med att man får prova prylarna och ändå returnera, men jag har inte testat själv.

Jag tycker många är fel ute i den här tråden. Det enda kaffemaskinen behöver erbjuda är tillräckligt tryck, en tillräckligt stor kokare och en tillräckligt hög och stabil temperatur på denna. Det kan man kolla på de tekniska specifikationerna. Sedan avgörs smaken av bönorna, malningen, mjölkskummaren och eventuellt vattenkvaliteten. Vill man ha dessutom automatik som hjälper till med handgreppen så handlar det mest om att den inte fuckar upp de inställningar man vill ha för gott kaffe. Jag har varit hemma hos kompisar med 20 000-kronors helautomatiska maskiner som serverar blaskigt och bittert kaffe, medan jag får det precis som jag vill ha det hemma med min gamla Gaggia Classic, en bra kvarn och bönor efter egen smak. Allt det där är ju omöjligt att få en uppfattning om genom att springa runt i butiker och provdricka, såvida man inte har med sig egna bönor med egen malning och vet hur de ska smaka.

Köpte för ett antal år den en Siemens EQ 9 s300 för run 9K . Låg då på 17-18K listpris. Funkat hel OK. Nöjd med kaffe smak etc. men På jobbet tröttande vi på att behöva tömma sump flera gånger om dagen. Vi är bara 2-3 på kontoret, Men den var ändå för klen där. Kom då över en Jura X9 Impresa väldigt billigt, Det är en medelstor proffsmaskin, med dubbla kvarnar. Siemens hittade ett nytt hem på min köksbänk, där den står än idag:).
Det vi förvånades av är vilken enorm skillnad det är på kaffesmaken från Juran. Det är en helt annan dimension. Då är det ändå ingen av dom som är vrålbillig. Skall tillägga att jag kör samma bönor i båda.

Dock skall sägas, varken jag eller någon annan klagar på kaffet hemma heller. Den brygger bra. Men Juran är fantastisk. Dessutom ahr vi knappt haft ett enda driftstopp på 3 år, servar gör vi inte heller. Siemensen har jag bytt en spräckt bryggenhet, och bytt packningar etc.

Så min erfarenhet, Jura varje dag i veckan, men då kanske man behöver upp på de lite större privatmaskinerna... Mycket pga erfarenhet av byggkvalitet. Tror de flesta maskiner över 15K brygger bra kaffe..

T
P Peobjörn skrev:
Jag tycker många är fel ute i den här tråden. Det enda kaffemaskinen behöver erbjuda är tillräckligt tryck, en tillräckligt stor kokare och en tillräckligt hög och stabil temperatur på denna. Det kan man kolla på de tekniska specifikationerna. Sedan avgörs smaken av bönorna, malningen, mjölkskummaren och eventuellt vattenkvaliteten. Vill man ha dessutom automatik som hjälper till med handgreppen så handlar det mest om att den inte fuckar upp de inställningar man vill ha för gott kaffe. Jag har varit hemma hos kompisar med 20 000-kronors helautomatiska maskiner som serverar blaskigt och bittert kaffe, medan jag får det precis som jag vill ha det hemma med min gamla Gaggia Classic, en bra kvarn och bönor efter egen smak. Allt det där är ju omöjligt att få en uppfattning om genom att springa runt i butiker och provdricka, såvida man inte har med sig egna bönor med egen malning och vet hur de ska smaka.
Min gaggia classig ger ett alldeles utmärkt kaffe. Dvs när jag orkat göra rent den och kalibrera kvarnen. Vilket jag alltför sällan gör, det är därför jag vill ha en helautomatisk maskin som gör ett för mig tillräckligt bra kaffe, men det verkar inte finnas.

Det är klart maskiner behöver provas, allt framgår inte av specarna.

T
M mojjen skrev:
Köpte för ett antal år den en Siemens EQ 9 s300 för run 9K . Låg då på 17-18K. Funkat hel OK. Nöjd med kaffe smak etc. men På jobbet tröttande vi på att behöva tömma sump flera gånger om dagen. Vi är bara 2-3 på kontoret, Men den var ändå för klen där. Kom då över en Jura X9 Impresa väldigt billigt, Det är en medelstor proffsmaskin, med dubbla kvarnar. Siemens hittade ett nytt hem på min köksbänk, där den står än idag:).
Det vi förvånades av är vilken enorm skillnad det är på kaffesmaken från Juran. Det är en helt annan dimension. Då är det ändå ingen av dom som är vrålbillig. Skall tillägga att jag kör samma bönor i båda.

Dock skall sägas, varken jag eller någon annan klagar på kaffet hemma heller. Den brygger bra. Men Juran är fantastisk. Dessutom ahr vi knappt haft ett enda driftstopp på 3 år, servar gör vi inte heller. Siemensen har jag bytt en spräckt bryggenhet, och bytt packningar etc.

Så min erfarenhet, Jura varje dag i veckan, men då kanske man behöver upp på de lite större privatmaskinerna... Mycket pga erfarenhet av byggkvalitet. Tror de flesta maskiner över 15K brygger bra kaffe..
Det är tydligt att smaken är olika iallafall, hade jag tyckt samma sak om Jura X9 hade jag köpt en hem direkt :)

Men det gör jag inte, just den (och flera andra Jura-modeller) testade jag mycket utförligt när jag letade efter en bra maskin till kontoret med massor av olika bönor och alla möjliga inställningar. Drickbart ja, men gott... nope. Även bland mina anställda var det olika, vissa höjde den till skyarna och andra föredrog den vanliga Philipskaffebryggaren med någon billig knivkvarn.

T tanaris skrev:
Min gaggia classig ger ett alldeles utmärkt kaffe. Dvs när jag orkat göra rent den och kalibrera kvarnen. Vilket jag alltför sällan gör, det är därför jag vill ha en helautomatisk maskin som gör ett för mig tillräckligt bra kaffe, men det verkar inte finnas.

Det är klart maskiner behöver provas, allt framgår inte av specarna.
Jag funderade på att skriva något om rengöring och annat underhåll också, men tyckte inte jag skulle göra det för långt. Men faktum är att även helautomatiska maskiner måste avkalkas och även inbyggda kvarnar behöver rengöras, m.m. Det är en anledning till varför man kan få skräpkaffe även från dessa – ägarna orkar inte underhålla dem (eller vet inte om att de måste).

T
P Peobjörn skrev:
Jag funderade på att skriva något om rengöring och annat underhåll också, men tyckte inte jag skulle göra det för långt. Men faktum är att även helautomatiska maskiner måste avkalkas och även inbyggda kvarnar behöver rengöras, m.m. Det är en anledning till varför man kan få skräpkaffe även från dessa – ägarna orkar inte underhålla dem (eller vet inte om att de måste).
Så är det naturligtvis, men rengöringsprocesserna är oftast ganska automatiserade. Det gäller inte riktigt gaggia classic :)

• Haha
Peobjörn
  • Laddar…
T tanaris skrev:
Det är tydligt att smaken är olika iallafall, hade jag tyckt samma sak om Jura X9 hade jag köpt en hem direkt :)

Men det gör jag inte, just den (och flera andra Jura-modeller) testade jag mycket utförligt när jag letade efter en bra maskin till kontoret med massor av olika bönor och alla möjliga inställningar. Drickbart ja, men gott... nope. Även bland mina anställda var det olika, vissa höjde den till skyarna och andra föredrog den vanliga Philipskaffebryggaren med någon billig knivkvarn.
En invänjningsperiod dessutom:)
Innan jag skaffade Helautomatiskt, så tyckte jag inget slog bryggkaffe i en bra bryggare avseende vanligt kaffe. Numera så tycker jag även bra bryggkaffe i mockamastern smakar sådär. Jag hade också tidigare en AEG inbyggnads espresso, halvautomatisk. Dvs den malde, programmerad mängd kaffe /vatten etc. men jag fick packa i handtag och sen köra espresso/cappucino. Det blev ofta bra. Men man är ju ingen äkta barista, så lika ofta tvivelaktigt. En riktigt lyckad bryggning där slog maskinen. Men det är extremt jobbigt att slabba med. Så i sisat ändan så blir det som med musik, tillgängligheten blir till slut viktigare än den absoluta kvaliteten för de flesta. Även om vissa aldrig kommer släppa varken vinyl eller rörförstärkare...

P Peobjörn skrev:
En fördel med vissa maskiner är att de håller koll på det och säger till, aven med instruktioner på en display. supersimpelt helt enkelt. Sedan är det ju olika vad man tycker om, jag tycker om Jura kaffet för den preppar med en valbar tid innan den kör igenom kaffet. så det blöter ner, väntar, och sedan trycker igenom, med en viss pulsning. men det är ju inte så att alla tycker om det, ifall man tycker om Bryggkaffe går det ju inte att jämföra.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
T
M mojjen skrev:
En invänjningsperiod dessutom:)
Innan jag skaffade Helautomatiskt, så tyckte jag inget slog bryggkaffe i en bra bryggare avseende vanligt kaffe. Numera så tycker jag även bra bryggkaffe i mockamastern smakar sådär. Jag hade också tidigare en AEG inbyggnads espresso, halvautomatisk. Dvs den malde, programmerad mängd kaffe /vatten etc. men jag fick packa i handtag och sen köra espresso/cappucino. Det blev ofta bra. Men man är ju ingen äkta barista, så lika ofta tvivelaktigt. En riktigt lyckad bryggning där slog maskinen. Men det är extremt jobbigt att slabba med. Så i sisat ändan så blir det som med musik, tillgängligheten blir till slut viktigare än den absoluta kvaliteten för de flesta. Även om vissa aldrig kommer släppa varken vinyl eller rörförstärkare...
Jag försökte vänja mig i två år, och nästan fyra med den X7 vi hade innan :)

Tycker inte jämförelsen håller riktigt, med exv Tidal kan man ju få både hög kvalitet och enkelhet. Kaffemaskiner är inte där (än).

• Gilla
mojjen
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Fasiken också, man får se tvbild och provlyssna på ljudprylar så man borde faktiskt få provsmaka kaffet från de olika maskinerna
Gå till en vettig butik som https://www.kaffecompagniet.se/ så får du det. Jag har köpt mina senaste två maskiner där.

• Gilla
Peobjörn
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Gå till en vettig butik som [länk] så får du det. Jag har köpt mina senaste två maskiner där.
Jag handlar också där. Men ibland är de odrägligt överlägsna i sitt bemötande :-) Letade därför vidare och hittade denna, där de har ett stort utbud, inte minst på reservdelar, och en helt annan serviceattityd:
https://www.monteriva.se

• Gilla
john68
  • Laddar…
P Peobjörn skrev:
Jag handlar också där. Men ibland är de odrägligt överlägsna i sitt bemötande :) Letade därför vidare och hittade denna, där de har ett stort utbud, inte minst på reservdelar, och en helt annan serviceattityd:
[länk]
Kan tänka mig de får in bedrövligt underhållna maskiner :)

M munge skrev:
Återkom gärna med en rapport om hur den maskinen presterar!
Tja, jag är väl ingen finsmakare av kafé men nu har vi kört maskinen ett tag och hunnit med några olika kaffesorter. Vi är nöjda och den kan göra både mitt och fruns kaffe där jag oftast gör en stor kopp med mjölk medan hon krånglar till det lite mera med att skumma mjölken…

Tekniskt så hade jag hellre haft några knappar till eller en textdisplay, än gul alternativt vit (belysta) knappar. Maskinen har 8 funktioner, men bara 4 knappar för liten, mittemellan och stor kopp plus kopp med en vattendroppe. Kopp med vattendroppe med ”vit” meny ger varmt vatten och på gul meny amerikanskt kaffeblask, tja lite kul och lätt att komma ihåg.
En vit och rostfri espressomaskin med fyra belysta knappar och ikoner för olika kaffedrycker.
Varje gång man startar eller stänger av den, så körs ett litet rengöringsprogram. Bra men kan vara lite trist om man glömt koppen i maskinen och den stänger av sig automatiskt med resultatet att man får extra vatten i kaffet…:rolleyes: Gäster kan reagera och undra vem som är i köket och brygger kaffe när alla sitter vid bordet. :surprised:
Min favorit, den största koppen, pressas med 5 omgångar vatten med 19 bars tryck :surprised: för att få ut maximalt av kaffet. Övriga val pressar bara en gång.
Vit espressomaskin med fyra belysta knappar och inbyggd skummare, från varumärket Smeg.
Jag tycker kaffet ser lite ljust och blaskigt ut, men det smakar gott. Det beror väl på valet av kaffebönor, samt min favoritkopp i dubbelt glas. Den har ”termosfunktion” och håller kaffet varmt lite längre.
Är det speciella bönor för den krämiga skumkronan så finns det väl andra för mörkare färg antar jag.

Maskinen har indikering för tömning av sump och rengöring av pressmaskineriet. Inga konstigheter, men det har fallit på min lott att fixa. Vem gillar att läsa manualen…? men jag blir ju bjuden på cappuccino bryggd och serverad med omsorg. :giggle: Mina försök till late art känns väldigt amatörmässiga.

Nån dag kanske jag läser igenom manualen igen, någon kaffedrycksguide (tex JDEs) och gör en liten lathund för knapparnas funktion.

En lite trist grej är att magen inte tycker om kaffet :worried: men det beror inte på maskinen att jag bara max 1-2 koppar om dagen, medan magen inte har något problem med pulverkaffe. :oops:

Skummaren är jag oftast lite för lat för att använda, men jag gillar att den gör mycket, bra och varmt mjölkskum.
Det känns fräschare att hantera mjölk i en rostfri behållare som är enkel att göra ren än en plastbehållare, samt slangar och rör i maskinen.

Tja, en liten recension av en kaffeamatör om det nu intresserar någon. :coffee: :cool:

• Gilla
bergquist och 2 till
  • Laddar…
Okej, dags för lite återkoppling.
Jag har faktiskt testat en hel del under senaste halvåret, men för att vara ärlig har jag haft lite svårt att försvara kostnaden för en riktigt dyr fin maskin för mig själv.

Till slut fastnade jag för en DeLonghi https://www.delonghi.com/sv-se/ecam290-61-b-magnifica-evo-automatisk-kaffemaskin/p/ECAM290.61.B . En medelväg på pris kontra funktioner.

Det jag uppskattar är att den är enkel, den har allt jag behöver och inget mer. Bra kvarn som går att ställa in detaljerat på malningsgrad. Olika temperaturinställningar mm. Jag har hunnit testa en hel del bönor redan. Jag vill kunna köpa bönorna i en vanlig matvarubutik. Just nu kör jag på https://www.arvidnordquist.se/kaffe/sortiment/espresso-giusto/

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.