Byggahus.se
Hej.
Jag ska testa justera värdet/flödet en aning, efter mina beräkningar. Jag har införskaffat en injusteringsnyckel (se bild). Jag anar att jag behöver lossa den större 19mm-muttern för att kunna frigöra justeringsdelen. Dock tycker jag min 19mm hylsa inte sitter helt perfekt, varför jag undrar om det en annan typ av hylsa/standard? Tum?

(Sjuktmåttet säger trots allt att muttern är 19.3mm men hylsan min känns ändå lite för stor) märkligt. Ska se om jag hittar en annan 19mm hylsa som kanske sitter bättre.
 
  • Hand vid radiatorventil, markering på termostatdel, annotation "19mm". Fokus på ventilmekanism.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Muttern är ju väldigt grund så den kanske knappt räcker in i hylsan? En 19 mm blocknyckel eller rent av skiftnyckel kanske är bättre?
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Nej, du ska inte behöva lossa den. Jag har samma TA-verktyg och ventiler. Om du skruvar loss där åker hela insatsen ut (med vattenfontän som bieffekt). Bara sätta dit verktyget och skruva, om det inte går att skruva har den kärvat ihop pga skräp i systemet och det är nog dags att byta insatsen.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Nej, du ska inte behöva lossa den. Jag har samma TA-verktyg och ventiler. Om du skruvar loss där åker hela insatsen ut (med vattenfontän som bieffekt). Bara sätta dit verktyget och skruva, om det inte går att skruva har den kärvat ihop pga skräp i systemet och det är nog dags att byta insatsen.
Tack misstänkte det. Försökte lossa lite men satt som berget - vågade inte ta i mer. Helt omöjligt justera med plast-nyckeln - behöver samma nycken men av metall - men har inte hittat. Jag kommer dra sönder den i plast om jag tar i mer. Ja möjligt att det behövs nya insatser. Som med allt annat så behöver saker motioneras annars fastnar det - t.ex ballofixer. tack för feedback.
 
Har nu tagit i med mer våld o lyckats lossa injusteringsventilen. Dock så gick den väntat av vid radiator nummer 3. (Varför är dessa gjorde av plast? )

Nytt problem :
En av ventilerna snurrar o snurrar utan att det tar stopp, oavsett öppna eller stänga ventil. Kan jag göra antagandet att den då är i maximalt öppnat läge? ...kanske inte. Önskar jag kunde gripa tag i ventilen o dra ut den lite, om nu gängorna är sönder(?) Byta hela insatsen får jag överlämna till rörmokare. Hmmmm
 
Dracula Dracula skrev:
Har nu tagit i med mer våld o lyckats lossa injusteringsventilen. Dock så gick den väntat av vid radiator nummer 3. (Varför är dessa gjorde av plast? )
Ja, den är inte så tålig. Jag har en ventil som jag kunde börja vrida lite på men efter en stund började den kärva och sen satt den bergfast. Jag antar att det inte behövs mycket skräpflagor för att dom ska kärva. Den ska gå ganska lätt att vrida på normalt, så det ska räcka med plastnyckeln.

Nytt problem :
En av ventilerna snurrar o snurrar utan att det tar stopp, oavsett öppna eller stänga ventil. Kan jag göra antagandet att den då är i maximalt öppnat läge? ...kanske inte. Önskar jag kunde gripa tag i ventilen o dra ut den lite, om nu gängorna är sönder(?) Byta hela insatsen får jag överlämna till rörmokare. Hmmmm
Du menar om du vrider med justeringsverktyget? Så är alla mina ventiler, det finns inget "stopp" någonstans. Jag tyckte också det var rätt märkligt och det fanns ingen beskrivning någonstans på hur det "borde" funka. Men jag lyckades klura ut att man ska titta på siffrorna på justerverktyget "klockan 12", alltså längst upp. Jag lyssnade på flödet i ventilen och när den står på "6" susar det rätt bra, för att sluta abrupt när man vrider "baklänges" till "1" , så min slutsats är att man kan snurra så många varv man vill. Det är siffrorna på verktyget man ska titta på.

Till sommaren tänkte jag plocka ur min insats och se om det eventuellt går att rengöra den och se om jag kan förstå hur TRV2-ventilerna fungerar. Det finns förresten ett verktyg för att byta insats under drift, eller "hotswappa" som vi datanördar säger :)
Men det är ju dyrt att köpa bara för en enstaka ventil.
 
  • Gilla
Dracula
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Ja, den är inte så tålig. Jag har en ventil som jag kunde börja vrida lite på men efter en stund började den kärva och sen satt den bergfast. Jag antar att det inte behövs mycket skräpflagor för att dom ska kärva. Den ska gå ganska lätt att vrida på normalt, så det ska räcka med plastnyckeln.



Du menar om du vrider med justeringsverktyget? Så är alla mina ventiler, det finns inget "stopp" någonstans. Jag tyckte också det var rätt märkligt och det fanns ingen beskrivning någonstans på hur det "borde" funka. Men jag lyckades klura ut att man ska titta på siffrorna på justerverktyget "klockan 12", alltså längst upp. Jag lyssnade på flödet i ventilen och när den står på "6" susar det rätt bra, för att sluta abrupt när man vrider "baklänges" till "1" , så min slutsats är att man kan snurra så många varv man vill. Det är siffrorna på verktyget man ska titta på.

Till sommaren tänkte jag plocka ur min insats och se om det eventuellt går att rengöra den och se om jag kan förstå hur TRV2-ventilerna fungerar. Det finns förresten ett verktyg för att byta insats under drift, eller "hotswappa" som vi datanördar säger :)
Men det är ju dyrt att köpa bara för en enstaka ventil.
Tack för återkoppling!
OKEJ! Det visste jag inte, trodde ventilen fungerande som en skruv. Det märkliga är att på en av radiatorerna finns det ett stopp både när jag vrider till höger och till vänster :) ...efter ca 2 hela vars vridning. Jag ska testa lyssna på flödet o justera enbart efter sifforna! :)
Smart om det går att byta insats utan att strypa vattnet för alla - låter nästan för bra för att stämma ;)
 
Jag har med Polygrip omslutit TRV-2 nyckeln o lyckats justera alla ventiler. Jag kan tyvärr inte höra något vattenljud öka/minska men jag noterar "jacket" kl.12 i godset - som bör peka på nyckelns inställda värde.

Fundering, spelar det någon roll om insatsens inskruvade läge - om huruvida injusteringsventilens läge går att lita på? : alltså, insatsen skruvas ju in, och injusteringsventilens sitter i insatsen. Jag vet inte hur injusteringsventilen fungerar, men jag hoppas den är oberoende av insatsens "inskruvade läge". ...hoppas det blev begripligt.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.