Byggahus.se
Just nu har jag en grön Bosch med 216 mm klinga. Det går att kapa 220-reglar med den, men det blir rätt segt. Man måste liksom börja med att trycka klingan rakt ner i regeln. Jag är lite sugen på en såg mer lämpad för ändamålet, så jag kollade på en Metabo Kgs 254, men när man kollar specen så har den samma maximala kapbredd som kgs 216, så det känns som att "bordet" är typ samma, bara att klingan är större.

Egentligen behöver jag ju inte större klinga, utan längre "travel" på styrkenorna, om ni förstår vad jag menar. Jag trodde att man fick det med en större klinga, men så verkar inte vara fallet, iaf inte på Metabon.

Jag har tyvärr inte råd att lägga 10'000 på en kapsåg just nu, budgeten är väl snarare runt 5000. Någon som har ett förslag på en lämplig såg?
 
Hm, när jag undersöker saken närmare undrar jag om jag inte har en Bosch PCM 8S. Den verkar ha 220 som maximal sågbredd. Båda Metaborna har 305... så vilken som av dem kanske är bättre? Vad ger en större klinga egentligen? Större sågdjup?
 
joakim_j joakim_j skrev:
Just nu har jag en grön Bosch med 216 mm klinga. Det går att kapa 220-reglar med den, men det blir rätt segt. Man måste liksom börja med att trycka klingan rakt ner i regeln. Jag är lite sugen på en såg mer lämpad för ändamålet, så jag kollade på en Metabo Kgs 254, men när man kollar specen så har den samma maximala kapbredd som kgs 216, så det känns som att "bordet" är typ samma, bara att klingan är större.

Egentligen behöver jag ju inte större klinga, utan längre "travel" på styrkenorna, om ni förstår vad jag menar. Jag trodde att man fick det med en större klinga, men så verkar inte vara fallet, iaf inte på Metabon.

Jag har tyvärr inte råd att lägga 10'000 på en kapsåg just nu, budgeten är väl snarare runt 5000. Någon som har ett förslag på en lämplig såg?
Bosch GCM8SJL rekommenderas ofta och är bra såg, inga problem att kapa 220 reglar trots 216mm klinga.
Professionell kap- och geringssåg, dammutsug, kompakt, mobilitet, säkerhetsfunktioner, kraftfull, stor kapkapacitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://www.bosch-professional.com/se/sv/products/gcm-8-sjl-0601B19100
 
joakim_j joakim_j skrev:
Hm, när jag undersöker saken närmare undrar jag om jag inte har en Bosch PCM 8S. Den verkar ha 220 som maximal sågbredd. Båda Metaborna har 305... så vilken som av dem kanske är bättre? Vad ger en större klinga egentligen? Större sågdjup?
Gejdrarnas längd påverkar sågdjupet mer än klingans storlek skulle jag påstå.
 
Tillverka ett anhåll till cirkelsågen.
 
  • Gilla
Johan Gunverth och 1 till
  • Laddar…
Rickard.
Cirkelsågen direkt på virkeshögen är rätt smidigt då en fullängds 45x220 väger lite otrevligt mycket att konka fler gånger än nödvändigt.

Speed square eller egengjort kapmall/anhåll/grej är bra hjälpmedel.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson
  • Laddar…
Rickard. Rickard. skrev:
Cirkelsågen direkt på virkeshögen är rätt smidigt då en fullängds 45x220 väger lite otrevligt mycket att konka fler gånger än nödvändigt.

Speed square eller egengjort kapmall/anhåll/grej är bra hjälpmedel.
Hittade ett helt gäng med "speed square" att jag inte tänkt på det tidigare?

Helt genialiskt med en sån som mothållning och en cirkelsåg. Jag har en rejäl cirkelsåg med batteri, går snabbare att kapa med cirkelsåg och speedsquare, lika rakt och fina snitt. Dessutom slipper man placera reglar i kapen utan sågar där den ligger.
 
Rickard.
A August.E skrev:
Hittade ett helt gäng med "speed square" att jag inte tänkt på det tidigare?
Sånt är livet man kan inte veta eller komma på allt.
Många snickare jag känner (via jobbet) plockar inte fram kap och gersågen förrns socklar, lister och kök ska in medans andra gärna mängdar innerväggs reglar och sånt med den så det är lite olika men att konka runt tunga reglar i onödan undviker dom flesta.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.