Hej,

Förutsättningar:

Tillåten byggarea: 130 inkl garage (räknar med att bygga ett samtidigt)
Taknock max på höjd 8m
Tomt 650kvm (plan mark)

Gjorde en överslagsräkning (allt från räntekostnader till schaktning) och fick det till ca 2.5-2.6M med Älvsbyhus Höner 155kvm (1,5plans). Ute och cyklar? Gillar dock inte fullt ut de inredningsalternativ som finns. Det är givetvis svårt att avgöra exakt vilket men lite hintar om det finns möjlighet för annat än Älvsbyhus (nyckelfärdigt)?

Givetvis svårt att veta vad du räknar att schaktning ska kosta. Men om du har en hyfsat "snäll tomt" så bör ju inte exploaterings- och byggherrekostnader landa på mer än totalt 250.000:-. Då innebär det att du har 2,45MSEK att köpa hus för. Kolla in Eksjöhus Egnahemsserie eller Första Villan. Tror att du kan komma hyfsat långt med den summan där. Finns kanske fler alternativ men det är vad jag sprang på som jag upplevde som vettiga hus till en hyfsad penning när vi letade. MEN, köp inte garaget från dom utan fixa det från annat håll. Deras priser på garage är hutlösa....

Vår blogg www.familjenbjorck.blogspot.se/ kan kanske ge en hint om kostnader. Jag håller med om tipset att inte köpa garaget via hustillverkaren. I vårt fall skulle garaget bli nästan dubbelt så dyrt om vi köpt det via hustillverkare.

Fiskarheden?

Sent from my GT-S5830 using Byggahus

Någon "budget"serie från någon av de stora drakarna skulle jag säga.
eksjöhus, myresjöhus eller trivselhus nya movehome (du kan anpassa lite och få pris direkt på nätet)

Vi bygger just nu (de gipsar för fullt as I speak) ett Eksjöhus Balans med sadeltak. Vi kommer landa runt 2,7-2,8Mkr nyckelfärdigt och då har vi gjort en del tillval som tex golvvärme på övervåning, kamin och lite annat lull-lull. Jag kan inte annat än rekomendera dem, alla entreprenörer som har varit inblandade har gjort ett kalasjobb och verkar otroligt måna om att faktiskt göra ett bra jobb!

De har tipsat oss längst vägen om saker att tänka på för att vi ska bli nöjda, nu är det drygt två måader kvar till inflytt och jag känner migfullständigt trygg!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.