Satsuki
cillan cillan skrev:
Ja vi vill ha den som insynsskydd. Hur ofta och mycket måste isf en bokhäck klippas? Kan du ge ett namn, antar att det finns olika sorters bokhäckar.
Det finns eg bara 1 art/sort vanlig bok (Fagus sylvatica), men den finns som grönbladig och rödbladig. Den tåler sol och torka, men går bara en bit upp i Sverige. Den kan klippas smal och om den får vatten växer den ganska fort. Man klipper på höjden när den nått önskad höjd.

Den behöver absolut klippas årligen, men som sagt, det finns inga häckplantor som växer upp till 2 m och sedan inte behöver klippas.

Det finns också något som heter Avenbok, det är en helt annan art (Carpinus betulus) men som har ett liknande växtsätt menr släkt m björk. Den går bara i den sydligaste delen av Sverige.

cillan
Satsuki Satsuki skrev:
Det finns eg bara 1 art/sort vanlig bok (Fagus sylvatica), men den finns som grönbladig och rödbladig. Den tåler sol och torka, men går bara en bit upp i Sverige. Den kan klippas smal och om den får vatten växer den ganska fort. Man klipper på höjden när den nått önskad höjd.

Den behöver absolut klippas årligen, men som sagt, det finns inga häckplantor som växer upp till 2 m och sedan inte behöver klippas.

Det finns också något som heter Avenbok, det är en helt annan art (Carpinus betulus) men som har ett liknande växtsätt menr släkt m björk. Den går bara i den sydligaste delen av Sverige.
Tack 🙂👍

M
Själv hade jag älskar att få massa fina lönnlöv på min gård.

cillan cillan skrev:
Ja vi vill ha den som insynsskydd. Hur ofta och mycket måste isf en bokhäck klippas? Kan du ge ett namn, antar att det finns olika sorters bokhäckar.
Tror personen menar avenbok.

cillan cillan skrev:
Jag funderar på att plantera en häck framför ett gunnebostängsel.
Vill ha en vintergrön barrhäck. Tänkte plantera den kanske 60 cm ifrån staketet. Eftersom jag inte får gå in på grannens sida så vill jag ha en häck där grenarna växer uppåt så risken blir minimal att några grenar "sticker" in till dem.
Det måste vara en lättskött häck som helst inte ens behöver beskäras, varken på bredd eller höjd. Finns det någon barrväxt som har en maxhöjd på ca 170-180 cm och en maxbredd på ca 1 m och som dessutom är tålig för mycket sol?
En välvårdad granhäck är grön året runt, den tål/kräver beskärning och "stannar" hemma på bestämd plats med bestämd storlek.

Karrock Karrock skrev:
Lagerhägg är grön på vintern och finns i variant som inte växer mycket i sidled. Om det inte ska växa åt något håll rekommenderar jag plank.
En mur är dyr men mycket litet arbete med om man ska bo där många år

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.