S
Jag har tittat på Tuja, Laurel och något som kallades box privet på YouTube. Den sistnämda var svår att hitta för att köpa.

Hur många liter vatten behöver nämda per planta vid plantering?

Jag vill ha en häck som blir mycket tät för insyn året runt, tålig och attraherar minst insekter.

S sheds skrev:
Jag har tittat på Tuja, Laurel och något som kallades box privet på YouTube. Den sistnämda var svår att hitta för att köpa.
Välj Tuja då.
S sheds skrev:
Hur många liter vatten behöver nämda per planta vid plantering?
Det beror på plantornas storlek och när på året man planterar. Går inte att ange exakt. Men det går alltid mycket vatten när man planterar
S sheds skrev:
Jag vill ha en häck som blir mycket tät för insyn året runt, tålig och attraherar minst insekter.
Tuja är bra om man inte vill ha ett plank😁

• Gilla
sheds
  • Laddar…
BirgitS
Idegran har varit mycket populär bland proffsen de senaste åren. Kräver inte lika mycket klippning som tujor, liguster etc.

• Gilla
sheds och 1 till
  • Laddar…
Idegran ät lyxvarianten. Håller i flera generationer och kan klippas ner och startas om. Vilket man vill göra förr eller senare då den lägger på sig någon cm om året även när man klipper ordentligt.

Satsuki
Box heter buxbom på svenska, fanns mycket på kyrkogårdar förr men drabbas numera av en sjukdom som gör plantan gul och sedan död. Inget jag skulle satsa på till en häck längre.

Laurel är lager (laurus nobilis), inte härdigt i Sverige. Lagerhägg är en buske som delvis påminner om lager men har lite annorlunda växtsätt. Är dock härdigt i Sverige.

Tuja är härdigt men kräver mycket klippning för att verkligen bli fin.
Idegran är jättefin och tät men växer långsamt och kräver mycket klippning.

• Wow
sheds
  • Laddar…
S
O O skrev:
Välj Tuja då.

Det beror på plantornas storlek och när på året man planterar. Går inte att ange exakt. Men det går alltid mycket vatten när man planterar

Tuja är bra om man inte vill ha ett plank😁
Kanske är bäst med tuja. Efter att ha sett grannars tujor och andra grannars lövhäckar så verkar tujor tätast och attraktivast.

S
BirgitS BirgitS skrev:
Idegran har varit mycket populär bland proffsen de senaste åren. Kräver inte lika mycket klippning som tujor, liguster etc.
Jag ska ha max 30 m häck så det är ok att klippa. Bra om den växer snabbt också för insynen.

Vi har lagerhägg, är inte snabbvuxen men tät när den väl är uppe, och tål att beskäras ned bättre än tujan.

• Gilla
sheds och 1 till
  • Laddar…
Satsuki
S sheds skrev:
Jag ska ha max 30 m häck så det är ok att klippa. Bra om den växer snabbt också för insynen.
De flesta häckväxter du nämnt växer långsamt eftersom en häck bygger på att hålla plantor nedklippta.

Man kan dock öka tillväxten något genom att ge plantorna bra förutsättningar då de etablerat sig de första åren. Bra jord, tillräckligt med jord, ingen konkurrens och bra bevattning ger plantorna förutsättningar att växa så fort de kan. Viktigt att veta om thuja är att de är törstiga och eg en växt som lever i sumpiga miljöer även om de även klarar viss torka. Vill man att de ska växa fortare ger man dem mer vatten än man tror…

Purre
Tuja skulle jag själv aldrig välja. Blir lätt brun invändigt när det klipps eftersom man klipper för sällan. Kräver en hel del utrymme också vilket i min värld inte är önskvärt utan har gärna tomten kvar till mig själv och inte en häck.
Men visst vill man ha en grön vägg som är omöjlig att se igenom snabbt så är dom svårslagna.

Sen val av växter beror också på var man bor i landet, stor skillnad på skåne och norrland så då får man kolla växtzoner och härdighet innan man väljer.

• Gilla
sheds
  • Laddar…
S
13th Marine 13th Marine skrev:
Vi har lagerhägg, är inte snabbvuxen men tät när den väl är uppe, och tål att beskäras ned bättre än tujan.
Vad heter den? Har du bilder?

S
Satsuki Satsuki skrev:
De flesta häckväxter du nämnt växer långsamt eftersom en häck bygger på att hålla plantor nedklippta.

Man kan dock öka tillväxten något genom att ge plantorna bra förutsättningar då de etablerat sig de första åren. Bra jord, tillräckligt med jord, ingen konkurrens och bra bevattning ger plantorna förutsättningar att växa så fort de kan. Viktigt att veta om thuja är att de är törstiga och eg en växt som lever i sumpiga miljöer även om de även klarar viss torka. Vill man att de ska växa fortare ger man dem mer vatten än man tror…
Det är mycket fertil jord här, men bör man andå köpa ny jord vid plantering. Jorden har också arbetats igenom nu ordentligt inför plantering.

All konkurrens har tagits om hand.

Man bör då vattna mycket även efter etableringsfasen?

S sheds skrev:
Vad heter den? Har du bilder?
Etna
Häck och litet hus i trädgård nära en asfaltväg, omgiven av grönska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan tilläggas att de flesta där står i sand, så det tar lite tid på sig att växa.
Men där jag gödslat och vattnar så växer den nog 30-40cm om året.

• Gilla
sheds
  • Laddar…
S
Purre Purre skrev:
Kräver en hel del utrymme också vilket i min värld inte är önskvärt utan har gärna tomten kvar till mig själv och inte en häck.
Insynen på den platsen är riktigt illa, så det blir nog mer utrymme att nyttja med em häck. Tänkte sätta dem max 1 meter innanför tomtgränsen. Annars finns det mycket utrymme för övrigt.
Purre Purre skrev:
Men visst vill man ha en grön vägg som är omöjlig att se igenom snabbt så är dom svårslagna.
Det låter ju perfekt.

BirgitS BirgitS skrev:
Idegran växer väldigt långsamt. Det kan ta många år att få till en häck. Och ännu fler om den skall vara tät och ge ordentligt insynsskydd. Men är det ok att vänta 10+ år funkar det.

• Gilla
sheds
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.