1 089 läst ·
3 svar
1k läst
3 svar
Vilken grund är att föredra vid konvertering?
Som rubriken låter. Konvertering av direktverkande till vattenburet.
Vad jag förstått är källare att föredra eftersom man då drar alla rör i källartaket.
Är det någon skillnad sedan om man har krypgrund eller betongplatta i arbetsinsats (och således kostnad...). Var lägger man rören om man inte vill göra så lite åverkan som möjligt?
Vad jag förstått är källare att föredra eftersom man då drar alla rör i källartaket.
Är det någon skillnad sedan om man har krypgrund eller betongplatta i arbetsinsats (och således kostnad...). Var lägger man rören om man inte vill göra så lite åverkan som möjligt?
Frågan är nog om det verkligen lönar sig att konvertera till vattenburet.
arbetsinsatsen är nog likvärdig skulle jag tro , om man ska dra rör i källartaket eller synligt inne i huset, fördelen med källare är ju att man slipper se rören.
Det finns ju bra komplement istället typ llvp om man vill komma ner i kwh / h
arbetsinsatsen är nog likvärdig skulle jag tro , om man ska dra rör i källartaket eller synligt inne i huset, fördelen med källare är ju att man slipper se rören.
Det finns ju bra komplement istället typ llvp om man vill komma ner i kwh / h
Är det krypgrund med någorlunda OK höjd, dvs utrymme under att jobba i, så är det givetvis en stor fördel om man vill konvertera till vattenburet, då drar man rören där som sen isoleras ordentligt.
Med platta på mark blir det antingen en sjuhelvetes massa bilande, massor med timmar, sen ingjutning på det. Eller så blir det synliga rör överallt i huset, tänk längs alla ytterväggar.
Ja en möjlighet att lägga rören i väggarna finns ju också, men då ska man riva ner insidan istället.
Sen tror jag att det faktiskt finns en slags golvlist som rymmer radiatorrör i PEX, men då blir det grov och blaffig list samt ändå en massa problem runt dörrar och sånt.
Men krypgrund som inte är för trång/lågt i tak, är den helt klart bästa grunden för konvertering till vattenburet.
Med platta på mark blir det antingen en sjuhelvetes massa bilande, massor med timmar, sen ingjutning på det. Eller så blir det synliga rör överallt i huset, tänk längs alla ytterväggar.
Ja en möjlighet att lägga rören i väggarna finns ju också, men då ska man riva ner insidan istället.
Sen tror jag att det faktiskt finns en slags golvlist som rymmer radiatorrör i PEX, men då blir det grov och blaffig list samt ändå en massa problem runt dörrar och sånt.
Men krypgrund som inte är för trång/lågt i tak, är den helt klart bästa grunden för konvertering till vattenburet.
Medlem
· Västra Götaland
· 3 297 inlägg
Jag gjorde en konvertering, med krypgrund på ca 40 cm "takhöjd", massor av smårum med lika små fack i grunden..... Det går men är överdjävligt jobbigt =) Inget för möss och klaustrofobiska.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Tapetsera i källare, vilken färg för grundmålning?
Färg, Måla & Tapetsera -
Stenig mark, vilken grund till en friggebod?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Vilken avfuktare för krypgrunden?
Grund & Markarbeten -
Vilken typ av grund är det här?
Fritidshus -
Grundmålad furupanel inomhus - vilken typ av färg?
Färg, Måla & Tapetsera