Byggahus.se
Angående röksmak brukar man tillsätta flis med speciella aromer som t.ex hickory. I de mer välsorterade grillhyllorna brukar påsar med flis säljas. Flisen läggs blöts och läggs i ett knyte av aluminiumfolie som placeras nära eldhärden. När flisen värms upp avges aromer som letar sig in i köttet om grillen har en huv. Det brukar också gå bra att klippa t.ex några äppelkvistar och lägga vid eldhärden.
Har själv bara några Weber klotgrillar och kan därför inte säga om det är någon skillnad på gas och kol. Tycker dock att klotgrillat blir bättre än ugnslagat.

Jag grillar oftast på indirektvärme då det behåller fukten och smak bättre i kött, frukt och grönsaker. Kör lite direktvärme för att få grillränder.

Skulle förvåna mig om de som grillar med kol i trädgården tänder med annat än elektrisk tändgaffel.
 
  • Gilla
snowjim
  • Laddar…
Hemmakatten
Vår äldsta Weber 57 är 15 år gammal. Står ute året om, dock lite skyddat på en altan med tak över vintern. Vår nyaste Weber 57 (i en vagn med avställningsyta) är ca 8 år gammal. Ser ingen skillnad på grillarna alls vad gäller slitage. Ingen rost, båda är jättefina fortfarande. Så helt klart är Weber ett kvalitetsmärke.

Vad gäller tändning så är tändvätska ett stort no no. Vi kör med en skorstenständare.
 
toolman77 skrev:
Jag har en Ducane (Webers budgetmärke) och en Kingstone båda gasol och är mycket nöjd med båda.
Gjutjärnsgaller är det som ger finast grillyta, det håller mest värme. Näst bäst är rostfritt. Emaljerat är för skört och går bort, kromat rostar sönder
Bonus om det går att ha gasoltuben i skåpet under vid grillning.
Mmm hmm... jag håller med dig om en del av det du skriver Toolman, men definitivt inte om annat.
För det första så är det både olagligt och väldigt farligt att ha gasolflaskan i skåpet under grillen vid grillning, absolut förbjudet!
För det andra så håller jag inte med om att emaljerade grillgaller skulle vara sköra, våra har i alla fall använts massor under snart 6 år och hållit väldigt bra.

Vi har en "billig" Weber Spirit gasolgrill "i stan", med 3 lågor och stor grillyta samt ett bra lock med termometer. Den är snabbare och enklare att använda än kolgrillarna, mycket snabbare att komma igång att grilla på (= bra hemma i stan på vardagskvällar) och fungerar hyggligt bra, plus att man slipper köpa kol, slänga aska m.m. i stan. Någon enstaka gång tycker jag att den ger lite dålig max-värme. Den har stora tjocka emaljerade grillgaller och plats för att grilla _mycket_ mat samtidigt. Varmhållningsgallret längst bak används flitigt, ofta med den bakersta brännaren avstängd eller på låg värme, medan de båda yttre körs på högre värme för att laga maten på.

Har också en stor Weber Premium 57 klot/kolgrill med stort grillbord med emaljerad metallskiva, hjulbord, koltunna och gaständning - fanstatisk och klart den bästa grill jag haft! Min gamla Weber premium 47 klotgrill saknade grillbord och hade tjänat ut efter 10 års mycket grillande. Den nya större är helt underbar, och vi grillar i stort sett dagligen ute i stugan, i alla fall den varmare halvan av året. Den här grillen har gjutjärnsgaller och gott om plats på den stora runda grillytan - med olika värmezoner för olika saker, som skapas genom att man lägger kolet på olika ställen nere i grillen. Man använder de medföljande aluminiumskålarna för att begränsa kolbädden till en del av grillen, så delar av grillytan blir betydligt svalare. Locket har också termometer, ett absolut måste tycker jag. Det tar en stund att få upp bra grillglöd och rätt värme i hela grillen, trots gaständningen, men när den väl är varm är den skönare att använda än gasolgrillen tycker jag. Maten smakar bättre också, men det är nog mest ett utslag av att få vara ute i stugan med frisk luft, gott om tid och avslappnat sinne... :)

Vi har också några andra grill-lämningar, en nästan oanvänd röd platt/fyrkantig kolgrill på ben, och nåt annat gammalt vrak, men de används bara för varmhållning eller korvgrillning till barnen om vi har väldigt många gäster ute i stugan samtidigt...
 
Redigerat:
Sedan ska man inte glömma att det spelar ingen roll hur bra teknik man använder om man inte köper hängmörat med mycket marmorering från en riktig saluhall.
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Sedan ska man inte glömma att det spelar ingen roll hur bra teknik man använder om man inte köper hängmörat med mycket marmorering från en riktig saluhall.
Finns på vanliga mataffärer också 😄
Men som Anders säger bra råvaror bättre resultat .
 
Har en Weber Performance De-luxe 57 med gasoltändning, den är helt outstanding! Köper allt kött från KAAX GÅRD... Sååå mkt bättre än Ica och faktiskt inte mer än cirka 10-20 % dyrare...valet är enkelt!
 
Redigerat:
AndersMalmgren skrev:
Sedan ska man inte glömma att det spelar ingen roll hur bra teknik man använder om man inte köper hängmörat med mycket marmorering från en riktig saluhall.
Det är alltså av importans att det kommer just från en saluhall? :p
 
Polos skrev:
Finns på vanliga mataffärer också 😄
Men som Anders säger bra råvaror bättre resultat .

Visst, men långt från alla har bra charkdisk.
 
falkn skrev:
Det är alltså av importans att det kommer just från en saluhall? :p
Nja, men de får oftast de bästa styckena, tycker ofta det är sämre marmorering tex, och korta tid mörat, ibland kan inte de bakom disk än svara på hur länge det mörats

Edit: i butiken
 
Grillar året om och har både gasol- och kolgrill. Som redan nämnts så är det ingen skillnad i smak och självklart kan du köra rökspån även på en gasol. Fick jag välja en av grillarna hade jag tagit gasolen, beroende på att den är så pass mycket mer hanterlig. Tycker man att gasol är "samma sak som att stå vid spisen" så har man nollkoll på grillning. Gasol är snabbt och smidigt, men lite mer mys är det att köra kolen, det ska inte stickas under stol med.

Beträffande "fint" kött. Nej, det spelar mindre roll vad du slänger på grillen om du inte kan hantera det. Exempelvis flankstek är en mindre "fin" styckdetalj som blir helt magisk om den behandlas rätt. Vilken dåre som helst kan köra sönder en fint marmorerad så kallad "fin" köttbit.

Gasol. Om du kör året runt välj inte en flaska av komposit. Googla vilka som säljer gasol på din ort, absolut billigast att köpa i lösvikt. Välj en kvalitetsgrill, värt att betala några kronor extra än att se sin grill rosta bort på någon säsong. Kör själv Weber men det har kommit mycket på marknaden det sista som verkar lovande, bland annat Napoleon.
 
  • Gilla
snowjim och 1 till
  • Laddar…
Martin E skrev:
Mmm hmm... jag håller med dig om en del av det du skriver Toolman, men definitivt inte om annat.
För det första så är det både olagligt och väldigt farligt att ha gasolflaskan i skåpet under grillen vid grillning, absolut förbjudet!
För det andra så håller jag inte med om att emaljerade grillgaller skulle vara sköra, våra har i alla fall använts massor under snart 6 år och hållit väldigt bra.

Vi har en "billig" Weber Spirit gasolgrill "i stan", med 3 lågor och stor grillyta samt ett bra lock med termometer. Den är snabbare och enklare att använda än kolgrillarna, mycket snabbare att komma igång att grilla på (= bra hemma i stan på vardagskvällar) och fungerar hyggligt bra, plus att man slipper köpa kol, slänga aska m.m. i stan. Någon enstaka gång tycker jag att den ger lite dålig max-värme. Den har stora tjocka emaljerade grillgaller och plats för att grilla _mycket_ mat samtidigt. Varmhållningsgallret längst bak används flitigt, ofta med den bakersta brännaren avstängd eller på låg värme, medan de båda yttre körs på högre värme för att laga maten på.

Har också en stor Weber Premium 57 klot/kolgrill med stort grillbord med emaljerad metallskiva, hjulbord, koltunna och gaständning - fanstatisk och klart den bästa grill jag haft! Min gamla Weber premium 47 klotgrill saknade grillbord och hade tjänat ut efter 10 års mycket grillande. Den nya större är helt underbar, och vi grillar i stort sett dagligen ute i stugan, i alla fall den varmare halvan av året. Den här grillen har gjutjärnsgaller och gott om plats på den stora runda grillytan - med olika värmezoner för olika saker, som skapas genom att man lägger kolet på olika ställen nere i grillen. Man använder de medföljande aluminiumskålarna för att begränsa kolbädden till en del av grillen, så delar av grillytan blir betydligt svalare. Locket har också termometer, ett absolut måste tycker jag. Det tar en stund att få upp bra grillglöd och rätt värme i hela grillen, trots gaständningen, men när den väl är varm är den skönare att använda än gasolgrillen tycker jag. Maten smakar bättre också, men det är nog mest ett utslag av att få vara ute i stugan med frisk luft, gott om tid och avslappnat sinne... :)

Vi har också några andra grill-lämningar, en nästan oanvänd röd platt/fyrkantig kolgrill på ben, och nåt annat gammalt vrak, men de används bara för varmhållning eller korvgrillning till barnen om vi har väldigt många gäster ute i stugan samtidigt...
Var har du fått det ifrån att det skulle vara förbjudet och olagligt att ha flaskan i skåpet under grillen? :)

På vår Genesis S-330 är det ok att ha en 5kg kompositflaska i skåpet.
Ventilerat och avstånd till brännare är ok.

Robert63 skrev:
G
Gasol. Om du kör året runt välj inte en flaska av komposit. Googla vilka som säljer gasol på din ort, absolut billigast att köpa i lösvikt. Välj en kvalitetsgrill, värt att betala några kronor extra än att se sin grill rosta bort på någon säsong. Kör själv Weber men det har kommit mycket på marknaden det sista som verkar lovande, bland annat Napoleon.
Varför inte komposit om man grillar året runt?
 
Redigerat:
FredrikR skrev:
Varför inte komposit om man grillar året runt?
Hyfsat vanlig diskussion på olika grillforum, lite slarvigt förklarat så tappar kompositflaskan tryck när graderna kryper nedåt.
 
Angående kött...hittade faktiskt jättefin entrecote på Ica nyss ☺ men kan man handla direkt från en gård eller saluhall så tycker jag man skall göra det, ofta brukar tex en ryggbiff vara lika mör som en oxfilé från butiken 👌
DSC_0856.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
sergeant
  • Laddar…
Ja just bbq är väl oftast billiga "sämre" köttbitar som blir suveränt goa vid långgrillningar
Föredrar att handla i gårdsbutiken hellre än saluhallen...
 
Saluhall är bara för att ta ut dubbelt pris för innerstads människor som tror dom får något mycket finare , sen finns det så klart vissa saker som är bra där också .
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.