Vilken grill är egentligen bäst?

71k läst  271 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    Ska köpa grill till altanen för första gången. Gasol, klot, kol, utbudet känns oändligt.
    Så vilken typ av grill är egentligen bäst?
    Det är viktigt att den är lättrengjord och hyfsat barnsäker.
    Tacksam med tips från er grillveteraner.

2. H
    Medlem · Nivå 17
    Själklart är gasol enklare att rengöra där man slipper skitigt kol och aska. Dessutom svalnar den av fortare vilket är bra ur säkerhetssynpunkt. Så ur dessa aspekter är gasol "bäst".

3. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Det beror på ambitionen, har man tiden, orken och lusten så sägs kolgrillen ge bättre smak men jag skulle personligen inte kunna känna skillnaden :).

Med småbarn så känner jag att ett gasolgrill är perfekt, går fort och känns säkrare.

Sen är frågan vilken prisklass som du tänkt dig?

Vi är fortfarande inne på vår första grill, en Landmann och visst, den funkar men inte mer. Jag hade tex.föredragit gjutjärnsgaller framför emalj. På vår nästa grill blir det sidobrännare så man kan koka saker samtidigt.

En kompis köpte just en Jamie Oliver. De verkar ligga förvånansvärt rimligt i pris, dessutom har de 10 års garanti. Med tanke på att flametamers i vår Landmann bara höll i två år, och brännarna i tre så verkar det vara en bra deal. En ny uppsättning brännare och flametamers kostade närmare en tredjedels grill.

4. A
    Medlem · Nivå 16
    Det första du gör är att sätta ett pristak, det sätter ribban för vad du kan få av de olika varianterna.

• Laddar…
  5. S
    Medlem Nivå 7
    Åsikterna går givetvis isär men jag anser att väljer du gasolgrill så kan du lika gärna steka maten i stekpannan. Fördelen med gasolgrill är att du även kan koka saker på grillen. Den är lättare att reglera värmen med. Smaken på maten blir annorlunda med grillkol/briketter. Om du vill ha klot eller annat väljer du själv. Det är svårare att lyckas med kolgrillat eftersom det är svårare att reglera värmen.Tycker du inte om kolgrillad mat kan du använda gasol.

Så enkla rätter som fläskkarré och hamburgare smakar fantastiskt på en kolgrill. Det är lättare att lyckas med maten som exempelvis fisk på en gasolgrill. Gasolgrill har många fördelar men jag håller mig till kolgrill.

Redigerat 14 apr 2015 12:37
    • Laddar…
  6. P
    Medlem Nivå 8
    På en gasolgrill trycker man på en knapp och sedan sköter den sig själv så man kan gå tillbaka till köket och göra annat. Hacka lök och sånt.

En kolgrill kräver mycket mer pyssel och tid för att få en jämn och bra glödbädd, den måste övervakas och justeras. Det tar lång tid och under denna tid måste man stå vid grillen och kan inte vara i köket.

Som tur är kan man dricka öl medans man pysslar om grillen...

• Laddar…
  7. nino
    Renoverare · Nivå 17
    Men nån hade väl gjort ett blindtest på gasol vs kol och det var ingen skillnad, har för mig det iaf...

Ica max i har en landman gasol för 1999 som såg rätt ok på bild

• Laddar…
  8. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    • Laddar…
  9. S
    Allvetare · Nivå 10
    När get gäller rengöringen så tycker jag en kolgrill med asksammalare är mindre jobb än gasol.
    Det enda som behövs göras är att tömma asksamlaren någon enstaka gång per år.
    Gasolgrillen måste du rengöra från allt fett som droppar ner. Det är både bökigare och bör ske offtare.

Skall ni bara ha en grill för att det är trevligt att grilla plus att frugan kan lura gubben att laga mat samtidigt som gubben får en anledning till att ta en pilsner.
    I så fall rekommenderar jag en weber q 3000(tror jag den heter).
    Jag har provat en sådan några gånger och den är enkel och kompakt och har gjutjärnsgaller.
    Den är dock inget för storgrillaren.

10. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    PÅ vår gasolgrill sitter det en låda under brännarna som vi fyllt med ett tunnt lager kattsand. Detta hällar vi ur på hösten när grillsäsongen är slut. Det är det enda underhåll vi gör. Däremot är grillen ofta kletig i övrigt efter att ha stått ute en hel sommar, men det är en annan femma.

• Laddar…
  11. Cujo
    Medlem Nivå 6
    Tyvärr så är Sverige lite av ett grill-u-land.

Vad gäller kolgrillar så finns det egentligen bara weber att välja på, tyvärr... Iaf om man har några som helst krav på kvalitet. Resten av grillarna är som regel "billigt skräp" som börjar rosta efter nåt år, även om dom ibland kostar mycket pengar!:thumbdown:

Den stora nackdelen med webers klotgrillar är att dom är i första hand avsedda för indirekt grillning. I USA grillar man ofta tjocka biffar >1", hela stekar, pulled pork, ribs osv, medan vi i Sverige oftast grillar tunna biffar <1", karré-skivor, flintastek etc. Dvs kött som lämpar sig bäst för direkt grillning. Så egentligen bör man skaffa ett extra kolgaller, och palla upp, det så att glödbädden hamnar några cm under grillgallret. Annars så riskerar du att din ryggbiff/entrecoté är genomstekt (= torr o tråkig) eller värre, när ytan har blivit ordentligt brynt.

Om du vill veta mer om direkt/indirekt grillning, läs länkarna nedan. Då slipper du också bli lurad av okunniga entusiaster som ibland med bestämdhet hävdar att, "På en weber, så grillar man ALLTID med locket på!" :rolleyes:

http://amazingribs.com/tips_and_technique/lid_on_or_off.html
    http://amazingribs.com/tips_and_technique/2-zone_indirect_cooking.html

Även om en kolgrill faktiskt tar längre tid att få grillklar, än en gasolgrill. Så är det ändå inget problem i praktiken! Om du tänder skorstenständaren det absolut första du gör, så har du ca ca 20 min på dig till sånt som du ändå behöver göra. T ex att duka, göra sallad/tillbehör, dricka öl etc. Sedan häller du upp perfekt tända briketter i grillen och kan börja grilla! (Bästa sättet att tända dina briketter är en skorstenständare, punkt! Om någon påstår nåt annat, så har de inte provat en bra skorstenständare.)

En stor fördel med kolgrillen är att vilken billig skitgrill som helst, blir tillräckligt het för att ge en bra "stekyta" (grillyta?). Så är inte fallet med billiga gasolgrillar. En sk "sear burner" är oftast ett måste, men som regel får du bara plats med en till två biffar på en sear burner. Vilket knappast räcker till när man har gäster... På en kolgrill så kan du använda hela grillen som "sear burner". Det handlar bara om att lasta på tillräckligt med briketter och att få upp glödbädden tillräckligt nära grillgallret.

Ang gjutjärnsgaller. Det är ett rent helvte att hålla dem rena* och i bra skick. Jag köper aldrig mer en grill med gjutjärnsgaller! (Min senaste grill har inget galler! Utan lösa "stavar" i 6mm rostfritt. Dom kan man plocka loss o lägga i diskmaskinen!) Dessutom, så finns det de som hävdar att tjocka grillgaller gör det svårare att få köttet perfekt brynt. Jag är böjd att hålla med. Tjocka grillgaller ger kontaktvärme (=grillränder) som en stekpanna, på de punkter där köttet ligger emot gallret. När jag grillar direkt, så vill jag åt strålningsvärmen ifrån glödbädden. Så att hela biffen blir brynt och vackert mörkbrun, och inte bara fläckvis (=grillränder). Ett tunt billigt galler fungerar utmärkt, även om det inte håller lika länge som ett rostfritt.

Jag har säkert glömt något, men det var allt jag kunde komma på idag.

*Du bör absolut rengöra grillgallret inför varje grillning. Gammalt fett och sot som får sitta kvar under säsongen, kan ge maten dålig smak. (Både härsket och bränt!) Jula har en billig, låg plastbalja för ändamålet ca70x70 cm.

12. Korvgubbe
    Medlem · Nivå 9
    Det har gjorts otaliga blindtester mellan gasol och kol och alla säger samma sak, det är ingen märkbar skillnad i smak!
    Men trots det finns det naturligtvis gott om självutnämnda "världsmästare" runt om i trädgårdarna som bestämt hävdar att just de känner enorm skillnad där proffskockar på lyxrestauranger går bet och att det bara finns en sanning. :rolleyes:
    Är du på allvar intresserad av smaken så köper du den billigaste grillen du kan hitta och lägger pengarna på bättre råvaror istället.

Ur barnsäkerhetssynpunkt säger jag gasol alla dagar i veckan, inga halvmeterslågor i väntan på glöd, svalnar snabbt och enkel att släcka.
    Ur ett praktiskt perspektiv säger jag även där gasol, processen blir så mycket enklare vilket gör att man grillar mer, det är inga problem att grilla både till lunch och middag med gasol.
    Kolgrill väljer man av nostalgiskäl, det är faktiskt rätt trevligt att stå med en öl i näven och göra precis ingenting i väntan på glöd när man har tiden.

Jag rekommenderar en gasolgrill, känner du fortfarande ett behov av en kolgrill nästa sommar så finns det faktiskt ingen lag som förbjuder dig att äga flera olika grillar.

Men som sagt, "världsmästare" finns det gott om, ett par har redan skrivit i tråden och fler lär det bli. ;)

• Laddar…
  13. F
    Medlem Nivå 15
    Det beror ju på vad du grillar. Grillar du färdiga hamburgare eller tunn grillkorv så är jag benägen att hålla med. Grillar du dock större stycken på indirekt värme så blir smakskillnaden stor. Dessutom kan man ju ha i olika spån för att ge mer smak.

• Laddar…
  14. O
    Medlem Nivå 2
    Weber 57 som eldas med kokosbricketter tända med skorstenständare är bäst. Nu kan ni låsa tråden.

15. A
    Medlem · Nivå 9
    Min erfarenhet är att för korv, fläskkarré och liknande finns det ingen anledning att skaffa annat än en billig gasolgril, gärna med hyfsad dropplåt för fettförgasning. För tjockare bitar som fläskfile, hel kyckling, stekar osv är en Weber 57 ett billigt sätt att få hög kvalite på grillningen om man grillar indirekt, dvs med kolet vid sidorna. Finns original galler för att lättare hålla kolet åt sidan. Weber 57 bruka Bauhaus ha för 139 eller så varje vår, billigaste jag sett är 990. En kompis hade turen att Hornbach samtidigt hade den för 995 så han åberopade prisgarantin med Bauhaus reklamblad i högsta hugg och fick den för 890.

Skall du ha en serös gasolgrill för tjocka stycken är en Weber bra men dyr. Dock får man vad man betalar för. Går säkert bra med andra märken men lägg gärna 2-3 tusen och uppåt och set till att det är hyfsad volym under locket och kolla fettplåtarnas konstruktion, det är dessa som skall fånga upp och förgasa det neddroppande fettet. Bra om dom går att maskindiska.

Sedan tycker jag personligen att sidobrickor är trevliga att ha som avlastningsbord men det är ju en smaksak. Prova gärna att rulla grillen utomhus om det går för att se hur den är att förflytta. Man vill nog ha en dyr grill inlåst. Gasflaskan måste man ändå ta bort (eller om nu en PC10 är godkänt att ha i garaget). Förvaring bakom dörrar tycker jag är överreklamerat för jag tar ändå in tillbehören för rengöring.

Taggar: altan, grill, hus

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: