Ska bestämma mig för gashäll till nya huset. Ca 700-800mm bred, 5 brännare varav 1 för wok. Har sneglat på Siemens och La Germania. Insåg att Siemens har fasta steg på reglagen, går bort eftersom att man missar den stora fördelen med steglös reglering. Någon med erfarenheter, rekommendationer?

Hemmakatten
Vi har haft gasolhäll, älskade den. Vår var i rostfritt stål, ganska tjockt, se upp för tunnare plåt som kan bli bucklig. Att ha glashäll skulle jag inte vilja pga att man gärna har tunga gjutjärnsgrytor mm som lätt skulle ha sönder glashällen.

Hade också gjutjärnsgaller, ett måste menar jag. Inga tunna svartlackerade plåtgaller. Och självklart steglösa vred. Alla galler mm diskade jag i diskmaskinen vid behov, praktiskt och smidigt.

Redigerat:
  • Gilla
thomasek
  • Laddar…
Ilve har fina hällar i både 70 och 75 cm bredd. Har precis beställt en HPT75. Om man har plats för 90 cm kan man få med stekbord i mitten :)

• Gilla
thomasek
  • Laddar…
W wowbagger skrev:
Har precis beställt en HPT75. Om man har plats för 90 cm kan man få med stekbord i mitten :)
Ser riktigt trevlig ut, tolkar det som att man måste ha en 30mm tjock bänkskiva. Kommer att ha en på 20mm,
gisssar att man borde kunna "klossa" med 10mm för låskrokarna. Är du nöjd med hällen?

Jag har en Ilve (H)P95C sedan 15 år och är helt nöjd med denna. Tänk på att en 70 cm bred häll med 5 brännare blir rätt trång. Jag får precis plats med normala 26-28 cm kastruller på min 90 cm breda häll. Notera också att gjutjärnsrostren på en HP-häll sticker upp 4 cm ovanför hällens monteringsplan.

Fem brännare på totalt 13 kW behöver ha P19 gasflaska för att förånga propan ordentligt vintertid. P19 behöver du söka tillstånd för, men det är värt det lilla besväret.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
T thomasek skrev:
Ser riktigt trevlig ut, tolkar det som att man måste ha en 30mm tjock bänkskiva. Kommer att ha en på 20mm,
gisssar att man borde kunna "klossa" med 10mm för låskrokarna. Är du nöjd med hällen?
Har inte använt den ännu. De tillverkas efter beställning och jag hämtade upp vår för en vecka sedan. Nu dröjer det pga helgerna några veckor till innan bänkskivan och resten av köket är klart.

Hur lång leveranstid är det? Var beställde du? Lutar nog åt en sådan, ser riktigt fin ut.

Jag beställde från Stenlunds gasspisar www.gasspisen.se (ELON i Danderyd). Det skulle ha varit tre veckors leveranstid men blev fem. De går att få med antingen Hi-Tech (som på bilden) eller Nostalgie-vred. Vi valde de senare.
Vi funderade först på HCB70 som är en nyare modell med bättre brännare men tyckte att den var för hög, så det blev en planmonterad istället. Italianbrands hade båda hällarna i sitt showroom i Bromma och valet blev ganska lätt när man såg dem i verkligheten

• Gilla
thomasek
  • Laddar…
W wowbagger skrev:
Vi funderade först på HCB70 som är en nyare modell med bättre brännare men tyckte att den var för hög, så det blev en planmonterad istället. Italianbrands hade båda hällarna i sitt showroom i Bromma och valet blev ganska lätt när man såg dem i verkligheten
Vilken modell blev det och är du nöjd?

Funderar på gasol och har internet-tittat på bla HCB70 och Bertazzoni P755CPROX. Jag vill främst få en hygglig värmespridning samt möjlighet att köra 2 stekpannor samtidigt. Är lite tveksam till Wokbrännarens nytta då de flesta har en lägstaeffekt kring 1,7kw. Är inte jätteintresserad av en wok. Har den något bra användningsområde? Snabb vattenkokare?

Utrymmet på HCB70 ser väldigt trångt ut kring wookbrännaren. Får kastruller plats på hällen om en stekpanna står på wokbrännaren? Har varit på Stenlunds, men de har mest stora spisar i sitt demorum.

Smegs PFG64-4 har en intressant placering av brännarna.

Får inte plats med en bredare häll än ca 70-75 cm pga hålet i granitskivan.

Känns inte som vi har något större utbud på gahällar i Sverige.

Det blev Ilve HPT75. Jag är nöjd men precis som du skriver kan det bli lite trångt vid de bakre brännarna när man samtidigt använder wokbrännaren. Kanske skulle ha offrat lite mer bänkyta och gått på 95 istället... Wokbrännarens diameter är nästan lite för stor för vattenkokaren när man gasar fullt, men annars väldigt användbar för alla större kärl. Eftersom den har dubbla ringar så är lägstaeffekten 0,36 kW vilket gör den till bästa brännaren för sjudning på låg värme.
När man inte använder wokbrännaren är det inga problem att få plats med två 32cm stekpannor på de bakre brännarna och samtidigt köra kastruller på de främre.
Mina två största invändningar är att den är ganska krävande att hålla ren, och att den är långsammare och mindre exakt än den induktionshäll vi hann skaffa till landstället medan vi renoverade i stan. Gas är förstås mer känsla och Ilve-hällen är helt klart snygg, men induktion är vääldigt smidigt i jämförelse.
Kolla in Italianbrands showroom i Bromma om du vill titta på Ilve-hällar eller Bertazzonis showroom vid Norra bantorget. Smeg finns i en del av de större vitvaruhusen men har inte riktigt samma finish.

• Gilla
arneri68
  • Laddar…
Så här ser den ut. Hantverkarna kämpade med fogen runt hällen och det krävdes tre försök innan det blev snyggt

Kök med gasolspis och vit subway-kakelbakstycke med välutförd fogning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
TowaTei och 2 till
  • Laddar…
W wowbagger skrev:
Så här ser den ut.
Snyggt kök och tack för bilden! Dual burner verkar vara en bra idé. Får fundera lite till om det är gas eller induktion som passar oss bäst. Utan tvekan är induktion enklast att installera och rengöra, men det verkar fortfarande finnas hällar som fungerar mindre bra trots höga prislappar.

• Gilla
wowbagger
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.