Hej !

Min gamla frånluftsvärmepump har kämpat på i 17år men har nu gjort sitt och det är dax att införskaffa en ny.

Funderar på en IVT490 eller Nibe fighter 310/360 eller är kanske en Comfort zone något att satsa på.

Är det någon som har erfarenhet från nämnda pumpar och är det någon som vet hur effektiva de är i besparing av kwh/år. Mitt hus är på 124m2

Tacksam för svar.

nibe och ivt ger 2 kwh på frånluften.
Comfortzone ger som max 5 kw, då ær cop ca: 2,2 har jag før mig, men nær den arbetar i intervallet 2,9-5 Kw. Ligger du och tuggar på ca: 3 kw har jag før mig att cop ligger på ca: 4,4. Så i ditt hus på 124 tror iaf jag att den skulle vara alldeles utmærkt.
Jag har sjælv en Comfortzone, men jag har betydligt større hus. 232 + 40 m2 garage.
Vad betræffar elførbrukningen så kan jag inte svara på detta eftersom huset ær nybyggt.
//Olof

Abuquir skrev:
nibe och ivt ger 2 kwh på frånluften.
Jag är ny här på forumet, så jag skulle behöva en lektion i hur ni anger olika effektbesparingar. När du skriver att Niber ger 2 kwh, menar du då en besparing på 2 kw per timme?

Har själv en Nibe fighter 310p och är mycket missnöjd. Vi har en total elförbrukning på 24 000 kwh per år med en boyta på 165 m2. (2 Vuxna och golvärme)

Oj! 24.000 !!!

Vi har en Nibe Fighter 410P (Samma som 310P men med tilluftbatteri) och är jättenöjda. Ligger på en årsförbrukning på 14.500 kWh. 160 kvm och två vuxna utanför Stockholm.

/Fredrik

Stenhus i Skane skrev:
När du skriver att Niber ger 2 kwh, menar du då en besparing på 2 kw per timme?
Ger frånluftsåtervinningen två kW (effekt) har du sparat två kWh (förbrukning) på en timme...

Vi har en total elförbrukning på 24 000 kwh per år med en boyta på 165 m2. (2 Vuxna och golvärme)
Hur mycket av det är hushållsel?

Hur ser det ut på isoleringsfronten (snöfritt tak och mycket istappar? ;) ) ? Utan bra isolering kan man ju elda på hur mycket som helst...och enda effekten blir nöjda kråkor ;D

Eller så funkar helt enkelt inte er panna som den ska...

Alter ego

Alter_ego skrev:
Eller så funkar helt enkelt inte er panna som den ska...

Alter ego
Nej det låter fruktansvärt mkt!
Håller med Ae.. har ni haft problem med pannan innan eller ni har upptäckt det nu?

Hej !

Jag har precis bestämt mig för att prova en Comfort zone, hoppas den håller vad den lovar. :)

Mvh/ Joga

sofia_k skrev:
Nej det låter fruktansvärt mkt!
Håller med Ae.. har ni haft problem med pannan innan eller ni har upptäckt det nu?
Huset är nybyggt och elförbrukningen har sett likadan ut ända sedan inflyttning 2002. Mot vind har vi diffusionsspärr samt isolering med lösull. Temperatur och luftfuktighet på vinden följer den som är utomhus, så någon isoleringsbrist uppåt verkar vi inte ha (snö har vi sällan i Skåne så snöfritt tak har vi näsat alltid ;-) ), . Våra Velfac-fönster med spröjs strålar ganska mycket kyla på vintern, men inte heller det kan väl räcka som enskild förklaring till vår höga förbrukning?
Mina misstankar går alltså mot att vår flvp inte fungerar som den ska. Vårt hus är ett av 24 nästan likadana och de flesta upplever samma problem som jag. Inte alla dock, vilket också ger en indikation på att det inte är huskonstruktionen i sig som är problemet utan snarare värmekällan. Kan alltså inte rekommendera Nibe Fighter 310p, men det kan ju faktiskt även vara montören som gjort något galet... men hur felsöker man? Det enda jag kan konstatera är att avledningsluften är kall, så helt trasig kan ju inte kompressorn vara....

Stenhus i Skane skrev:
Vårt hus är ett av 24 nästan likadana och de flesta upplever samma problem som jag
Låter ju onekligen knepigt...
men det kan ju faktiskt även vara montören som gjort något galet... men hur felsöker man?
Definitivt en möjlighet, kan du inte kontakta firman som installerade systemet? Om inte så skulle jag vända mig till Nibe, gå i hop med grannarna och förklara problemet...Nibe borde ju vara intresserade då det gäller så många hus (och lika många potentiellt negativa referenser)

Lycka till

Ater ego

Alter_ego skrev:
Om inte så skulle jag vända mig till Nibe, gå i hop med grannarna och förklara problemet...Nibe borde ju vara intresserade då det gäller så många hus (och lika många potentiellt negativa referenser)
Detta låter onekligen som ett problem för NIBE och eftersom en hel massa människor läser på detta forum så är det av största vikt att "ha ett gott rykte" vilket NIBE med denna negativa publicitet inte har. :(

Hoppas de läser på forumet om de olika problemen och verkligen bistår sina kunder. Går ni ihop grannarna tillsammans, delge gärna oss här på BH om era erfarenheter. :)

Jag har en NIBE 310P i mitt hus på 100 m[sup]2[/sup]. Jag har inga siffror för hur mycket den förbrukar, men elpatronen går sällan iallafall, så det är väl bra. 8)

SkaneErik skrev:
Jag har en NIBE 310P i mitt hus på 100 m[sup]2[/sup]. Jag har inga siffror för hur mycket den förbrukar, men elpatronen går sällan iallafall, så det är väl bra. 8)
Har du problem med ljudet från den?
:)

Min Nibe 310P installerad mars 2002 packade ihop efter 14 månader.
De har skitbra serviceorganisation, det kom en kylkille efter ca en vecka. Räkningen på 7000 sändes till Nibe eftersom garantin fortfarande gällde.

När kompressorn packade ihop för ca en månad sen tröttnade jag. Den går nu på enbart el. Jag har dock en Bonus värmepump i serie med radiatorvattnet så det är ingen fara med värmen.
Jag har även en växelventil som är kopplad för att göra varmvatten. Jag har dock inte fixat styrningen ännu.

Tyvärr är inte frånluftvärmepumparna tillräckligt robusta, problemet är att värmeåtervinningen bygger på att frysa ner vattnet i utgående luft vilket kan medföra frostsprängning av förångaren.
PS
Jag hade med hel VP och innan utbyggnad av garage 208 m2 bostadsyta och ca 25000 kWh/år i förbrukning.

BAS

BAS skrev:
Min Nibe 310P installerad mars 2002 packade ihop efter 14 månader.
De har skitbra serviceorganisation, det kom en kylkille efter ca en vecka.
BAS
Anar jag en viss ton av ironi... ;)

sofia_k skrev:
Anar jag en viss ton av ironi...  ;)

Skulle nog påstå det!

Ta en Comfortzone istället så får du garanterat snabb service!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.