207 läst ·
12 svar
207 läst
12 svar
Vilken frånlufts värmepump mest prisvärd?
Det är riktigt frånluftsvärmepump.R Runnis skrev:
Arbetar mesta kompressor men eltillsats är alternativ inställning avaktivera eller aktivera eller valfri inställning väder temperatur efter automatisk. Eltillsats har många effekt att välja 3/6/9 alt 3/4,5/9/12/13,5 kW. Se internetsajt: https://cdn.shopify.com/s/files/1/0...press_3800i_EW_9_produktblad.pdf?v=1723712036
Kompressoreffekt på 1,6 kW är sämst bland alla vanliga frånluftvärmepumpar i dag. Visst, den är billig men i längden är det nog billigare med en värmepump med lite större kompressor.G Gaston11 skrev:
Men utan att veta storlek och standard på huset är det svårt att säga varken bu eller bä...
Tyvärr är kombidrift som eltillsats upp till 80 grader gäller varmvatten och kompressor mesta går till radiator. Hörde kundägare irriterar eltillsats och dom har skickat support men kunde inte svara.E Ekna skrev:
Jag äger villa byggt 1971 och är inte frånluftsvärmepump utan är det bergvärme. Drift display kompressor effekt "energi" står 2 kW och effekt "värme" står 8 kW det betyder grattis 6 kW 😊.useless skrev:
För att kunna jämföra behöver man veta mer om TS hus. Kraftigare frånluftvärmepumpar kräver högt ventilationsflöde för att ge max effekt. I ett litet hus har man ingen nytta av en kompressor som ger många kW. Men om huset är tillräckligt stort för en kraftigare värmepump är det förmodligen billigast i längden även om det blir en större investering.G Gaston11 skrev:
Pumpen har i vissa fall för några användare fått för sig att värma varmvattnet till 80 grader trots att man inte bett om det, men att förkasta pumpen utifrån den premissen är att överreagera.G Gaston11 skrev:
Att tipsa om qvantum utgår endast på att ts överväger en nibe 735, så då utgår jag ifrån att hen gjort en hemläxa och kostaterst att den typen av flvp fyller behovet bäst...
Jag har själv en qvantum och är överlag nöjd med den än så länge. Har för övrigt fått snabb hjälp från deras support utifrån mitt spörsmål om att spärra vissa frekvensband.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Vilken uppvärmningsform är lämpligast att kombinera med befintlig frånluftsvärmepump?
Frågor och svar om värme -
Vilken frånluftsvärmepump välja?
Värmepumpar -
Vilken Frånluftsvärmepump ska vi välja ?
Värmepumpar -
Vilken frånluftsvärmepump skall jag välja...
Värmepumpar -
Vilken frånluftsvärmepump ska man satsa på??
Värme allmänt