Lite modifierad...
Man får ju resonera lite också, Kia fanns kanske inga 1998 i sverige? Men annars ser man tydligt att Volvo och BMW är de bilar som verkar stå sig bra, sen kommer Toyota som har 99% av sin andel kvar. Tesla är ju inte så intressant heller men man ser tydligt att vissa fransoser inte håller sig kvar så länge, Peugeot ex med 3% moderna har bara en tredjedel kvar efter 20+ år.
Man får ju resonera lite också, Kia fanns kanske inga 1998 i sverige? Men annars ser man tydligt att Volvo och BMW är de bilar som verkar stå sig bra, sen kommer Toyota som har 99% av sin andel kvar. Tesla är ju inte så intressant heller men man ser tydligt att vissa fransoser inte håller sig kvar så länge, Peugeot ex med 3% moderna har bara en tredjedel kvar efter 20+ år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
När man väl snöat in sig på ett par märke kan man ju gräva djupare INOM märket också. Kan ju vara så att vissa modeller är helt åt skogen medans vissa är klart prisvärda.
I nästa steg så kommer väl mjukare subjektiva hänsyn. Å ena sidan kan en trevlig cabriolet vara lite väl påkostat för pågen men å andra sidan finns ju chansen att man byter bil med varandra ibland.
Likaså om man har en liten modern elbil själv så kan ju en lite större diesel med dragkrok vara meningsfullt för barnen
I nästa steg så kommer väl mjukare subjektiva hänsyn. Å ena sidan kan en trevlig cabriolet vara lite väl påkostat för pågen men å andra sidan finns ju chansen att man byter bil med varandra ibland.
Likaså om man har en liten modern elbil själv så kan ju en lite större diesel med dragkrok vara meningsfullt för barnen
norra sverige har ingen salt så då rostar dom inte lika fort i stockholm används det mycket salt ett tips är kolla bilar från norrland eller gotland eller tysklandBart skrev:
Vi bor i 08-land, så mycket salt och fuktiga vintrar ... Troligen rätt rostiga bilar alltså. Sen beror det på om vi köper bilen i närheten, det går ju att leta ute i landet också. Bilarna verkar dock överlag vara lite billigare här Stockholm - Mälardalen. Inte riktigt lika många mil många gånger heller. Mina fördomar säger dock att bilarna här i trakterna kanske inte alltid är lika väl omhändertagna som ute i landet. Folk i mina gamla hemtrakter i norra Sverige hade bilar som en religion nästan. Här är det mer slit och släng.
Fördomar igen kanske?
volvo v70 brukar ju vara ganska törstiga så frågan är ska du stå för bensinen med? då spelar det ingen roll men om grabben ska göra det hänger det mycket på vad bilen drar
Redigerat:
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Appendix skrev:
Kompis dålde en Tiguan från 2018 och de hittade rejält med rost hos köpande företag.
Så VW dka man passa sig för. De verkar vara nya ”fransk kvalitet”
/QUOTE]
Det kan jag inte låta vara oemotsagt. Jag är stolt ägare av en CitroenC5 2004 utan ett skit med rost, dessa bilar är billiga att köpa tack vare alla fördomar, och härliga att köra med hydrauliken. Hade jag plats hade jag köpt 10 sådana bilar som skulle räcka livet ut.
Medlem
· Blekinge
· 12 220 inlägg
Det kan jag inte låta vara oemotsagt. Jag är stolt ägare av en Citroen C5 2004 utan minsta rost. Dessa bilar är billiga att köpa tack vare alla fördomar och härliga att köra med sin hydrauliska fjädring.Appendix skrev:
Köp något som sålts i många exemplar i många länder så finns det Youtube-videos och foruminlägg som berättar hur man löser 90% av alla fel.
Har bilen sålts i USA är det ännu bättre med information. Amerikaner älskar att berätta.
Har bilen sålts i USA är det ännu bättre med information. Amerikaner älskar att berätta.
Njae, jag känner faktiskt en bilhandlare som heter Harry och han är seriös...Bart skrev:
Många bilnasare använder externa försäkringar för garantier som dom betalar ganska lite för, när jag köpte Teslan var det inga problem alls att förlänga garantin till ett år istället för tre månader vilket var tur eftersom reparationerna första året landade på 44500:- plus moms
Precis, sonens styrväxlebyte fanns det väldigt bra instruktioner påH HenrikHuslöse skrev:
https://www.audizine.com/forum/showthread.php/467565-Power-Steering-Rack-Replacement-—-B6-B7-A4-S4
Nåja, nog saltas de större vägarna även i Norrland. När jag var ung gick en gräns vid Sundsvall; E4 söder om Sundsvall saltades, men norr om så sandades den. Sen ett antal år tillbaka saltas den numera även norrut.M maria01 skrev:norra sverige har ingen salt så då rostar dom inte lika fort i stockholm används det mycket salt ett tips är kolla bilar från norrland eller gotland eller tyskland
volvo v70 brukar ju vara ganska törstiga så frågan är ska du stå för bensinen med? då spelar det ingen roll men om grabben ska göra det hänger det mycket på vad bilen drar
Medlem
· Västernorrland
· 12 010 inlägg
Som allbilsskruvare sen typ 35 år så tycker jag att bästa bilarna alla kategorier (om än lite gamla) är Volvo 850/ V70 eller VW Golf II med 1.6 motor.
Letar man reda på fina rostfria exemplar vilka ofta är väldigt billiga för ingen vill ha dem så har man bil i hundra år typ.
En bekant på byn bytte tidigare bil vartannat år typ. Den ena vraket efter det andra och det plöjdes ner massor på reparationer. Sen hjälpte jag han och hittade en 850 för 3500kr. Besiktigad och klar. Lagom skamfilad men priset var ju därefter. På fem år nu så har han bytt en bakvagnsbussning och sen olja och filter några ggr. Lite törstigare än nyare bilar såklart men det vägs över av annat istället.
Letar man reda på fina rostfria exemplar vilka ofta är väldigt billiga för ingen vill ha dem så har man bil i hundra år typ.
En bekant på byn bytte tidigare bil vartannat år typ. Den ena vraket efter det andra och det plöjdes ner massor på reparationer. Sen hjälpte jag han och hittade en 850 för 3500kr. Besiktigad och klar. Lagom skamfilad men priset var ju därefter. På fem år nu så har han bytt en bakvagnsbussning och sen olja och filter några ggr. Lite törstigare än nyare bilar såklart men det vägs över av annat istället.
Sen får jag nog säga att om man kan tänka sig att skruva lite grann själv och är villig att googla så kan man med vissa bilar komma undan väldigt billigt, jämfört med om man ska betala märkesverkstaden för det. Har har ett antal BMW (5,7,X5 serierna) och har själv fixat lite småsaker men i övrigt bytt olja/filter. Ingen nyare än 4 år / 8000 mil. Inga större reparationer. Har på 25 år betalt verkstäder under 25000:- totalt. Ungefär samma summa i olja/filter och reservdelar. Så 2000 om året.
Skulle jag gått till BMW och åtgärdat allt hade det varit minst det femdubbla. Så min jämförelse ovan om vilka bilar som finns kvar på gatorna ska man ju ta med en nypa salt, det kan vara så att de bilar som finns även är de som man meckar själv. Kan ju också betyda att det är de bilar man KAN mecka själv och där det finns en marknad för reservdelar. Vet att en släkting höll på att få krupp när han fick reda på priset på en Toyota reservdel som inte gick att hitta någon annanstans.
Men om man inte kan/vill mecka själv så kan steg 1 istället vara att hitta en bra verkstad som man kan lita på, som har vettiga priser och går att få tider hos. Sen kolla om de modeller man tänker sig är något de arbetar med och kan tycka är ett vettigt köp.
Skulle jag gått till BMW och åtgärdat allt hade det varit minst det femdubbla. Så min jämförelse ovan om vilka bilar som finns kvar på gatorna ska man ju ta med en nypa salt, det kan vara så att de bilar som finns även är de som man meckar själv. Kan ju också betyda att det är de bilar man KAN mecka själv och där det finns en marknad för reservdelar. Vet att en släkting höll på att få krupp när han fick reda på priset på en Toyota reservdel som inte gick att hitta någon annanstans.
Men om man inte kan/vill mecka själv så kan steg 1 istället vara att hitta en bra verkstad som man kan lita på, som har vettiga priser och går att få tider hos. Sen kolla om de modeller man tänker sig är något de arbetar med och kan tycka är ett vettigt köp.
Jag tänker att det är när underhållet och servicen tunnar ut efter 15 år som man på riktigt skiljer agnarna från vetetMathiasS skrev:
ok ja det är en relevant invändning, samtidigt kanske det inte är rimligt att bilarna toppar statistiken i 10-15år när försäkringen används och sedan plötsligt går sönder hela tiden, medan europeiska bilar gör precis tvärtom. Går sönder i 15 år och sedan börjar gå som klockor.
jag kan också tänka att man får lite vad man förtjänar, tar man hand om prylarna så brukar det hålla….oavsett märke.
Nä, jag ska sluta bråka med dig. Det är klart att man ska lägga vikt vid statistik, även om den nu diskuterade nog inte ensamt bör användas för att peka på extremer åt något av hållen.
Man kanske kunde kolla på hur många procent av sålda bilmodeller som fortfarande rullar efter 15 år?
Gällande underhållet är vi rörande överens i alla fall
Ja den har funkat bra och är billig att äga. Kamrem är heller inga dyra byten och delar finns till bra priser. Svärfar hade en 740 som gått 55k när den såldes så det är slitstarka grejer. På 940 är väl hastighetsmätaren en ökänd felkälla på de tidiga men den pajade på v70,n också.Dan_Johansson skrev: