Du kan hämta motsvarande broschyr från Alcro. Vi har just målat vårt hus enligt Alcros Vackra vita hus. Vi valde kombinationen "Ängby". Det är ljus grafit på grunden, äggskal runt fönstrena och "näver" på fasaden. Kändes skönt att välja ett färdigt förslag tyckte jag 
Och jag som tyckte att ni hade så läcker färg på huset. :'( Ja mitt hus har du redan sett på hemsidan Det e flüggers dalaröd oljebaserad täcklasyr. Tycker att djurgårdsgrönt med ljusgråa knutar mm är snyggt och passar enplanshusen. Lycka till med ditt val Sj är jag feg när det gäller att prova något avvikande. Så det blev en traditionell färg.Inger.P. skrev:
;D ;D ;D Du e rolig du Inger!! Kunde inte låta bli att skratta åt din provmålning ;D Har du sån beslutsångest vilken färg du ska välja ;D Tycker den där italienska röda var fin. Lycka till med ditt val, du verkar ha det lika svårt som att välja färgtill huset som jag har med tapeter
Men det e bra att du provar olika alt, så att du blir nöjd denna gång. 
Jag tycker att låga hus klär bäst i ljusa färger annars kan det bli för tungt med mörkt tak och mörka ytor på vägg där det är glest med fönster. Själva fönster ser också som mörka håll på utsidan även på dagen om man inte har vita gardiner i dom och slutligen ser hela huset nertyngd och dyster när solen inte lyser på . Även om solen är framme så är den breda taköverhäng som skuggar och gör relativt stora fasadytor mörkare. Träpanel ger ingen slätt yta heller ( randighet).
Nu är det den grågröna färgen "upptaget" av granhuset så Höganäsgult och vitt skulle vara mitt nästa val för ett låg och långt hus eller ditt sista förslag fast tvärtom
.
Ser av exempelbilderna att du är fångat av putsfärgernas charm men det är nog omöjligt att få samma liv i pigmentet med en plastfärg på trä,tyvärr. Putsfärger brukar man blanda av jordpigmenter och det känns som om samma färgpigment/kod dör i en plastfärg för träfasader
.
Det är inte lätt ..... Lycka till med valet!
gaia
Nu är det den grågröna färgen "upptaget" av granhuset så Höganäsgult och vitt skulle vara mitt nästa val för ett låg och långt hus eller ditt sista förslag fast tvärtom
Ser av exempelbilderna att du är fångat av putsfärgernas charm men det är nog omöjligt att få samma liv i pigmentet med en plastfärg på trä,tyvärr. Putsfärger brukar man blanda av jordpigmenter och det känns som om samma färgpigment/kod dör i en plastfärg för träfasader
Det är inte lätt ..... Lycka till med valet!
gaia
har du övervägt att göra tvärtom? dvs gråa väggar och röda knutar skulle också kunna bli snyggtInger.P. skrev:Tack! Du har säkert helt rätt! Men vår framsida av huset består mest av fönster, den kommer därför mest att bli grå - fönsterfodren. Baksidan och gavlarna blir förstås mer färgglada... jag tror dock att denna italienskt röda kommer att bli mer vilsam för ögat än vad den färgen är som vi har nu - se nedan.
gaia
Angenämt problem att leta fasadkulör. Vårt nya hus fick ny fasad för 3 år sedan, så det känns inte helt rätt att göra om något redan nu.
Men en fråga - måste ni inte ha ok från stadsbyggnadskontoret (?) angående fasadfärg? De brukar ju vilja säga sitt i frågan. Vet att våra grannar i förra huset fick avslag på den färg de ville ha först, och var tvungna att börja om processen med att välja kulör.
/alacs
Men en fråga - måste ni inte ha ok från stadsbyggnadskontoret (?) angående fasadfärg? De brukar ju vilja säga sitt i frågan. Vet att våra grannar i förra huset fick avslag på den färg de ville ha först, och var tvungna att börja om processen med att välja kulör.
/alacs
Hah - det är väl ingenting!!Inger.P. skrev:
Färg är viktigt, det är ju det första intryck man själv och andra får av huset. Man kan aldrig bli för noga med detta.