Byggahus.se
Jag har köpt en ny spis (SMEG) och står nu inför alla varianter av möjliga inkopplingar. Finns många trådar ang detta men jag har inte hittat svar på denna fråga (men kanske jag inte läst noggrant nog).
Min nya spis har ingen förinstallerad stickpropp utan endast kopplingsdosa (inkl byglar) och tydlig beskrivning att det kan koppas in på fem olika sätt:
230V 1N (1 fas + nolla + jord) med 3x10 mm2 kabel
400V 2N (2 fas + nolla + jord) med 4x4 mm2 kabel
400V 3N (3 fas + nolla + jord) med 5x2,5 mm kabel
230V 2 (2 fas + jord) med 3x10 mm2 kabel
230V 3 (2 fas + jord) med 4x4 mm2 kabel

Jag har el framdragen med trefas (varje fas med 16A och 2,5 mm kabel), nolla och jord som landar i en (periplex?) kontakt

Jag tänket spontant att det verkar bäst att använda alla tåtar som finns framdragna och koppla 400V 3N. Men jag blir lite nyfiken - spelar det någon roll vilken av inkoplingsalternativen jag väljer? Är något av alternativen bättre på något sätt ?

Och en fråga till. Det står att man ska säkerställa att jordkabel är minst 20 mm längre än de andra kablarna. Kan man räkna med att detta är gjort mellan konstakten och elcentralen eller ska man faktisk se till att jordkabeln är 20mm längre genom att ”lägga sling” i kopplingsdosan på spisen.
 
  • Gilla
Hasse11
  • Laddar…
Anledningen till att jordkabeln ska vara längst är om kabeln rycks ur av misstag. Då ska alla andra kablar släppa före jorden.

I övrigt skulle jag säga att trefaskopplingen är bäst givet att du har en sådan. De andra alternativen ger högre belastning på en eller två faser, vilket är onödigt. Men i vissa lägenheter i Sverige finns bara en fas att tillgå. Samma sak på villamarknaden i många andra länder. Vi har ett ovanligt bra elnät i Sverige.
 
  • Gilla
tjugotal och 1 till
  • Laddar…
Tack för snabbt svar. Då är det bara att åka och köpa kabel och kontakt (som till min förvåning inte följde med spisen)
 
E ErikLennart skrev:
Tack för snabbt svar. Då är det bara att åka och köpa kabel och kontakt (som till min förvåning inte följde med spisen)
Se bara till att du är elbehörig att koppla det. Om det kopplas fel, i spis eller kontakt, så har du ingen garanti som täcker det. Därför skickas det inte med kablar i många fall idag.
 
Som tillägg kan nämnas att de två sista alternativen trefas respektive tvåfas 230V används i delar av Norge och knappt någon annanstans. Har du tre faser, nolla och jord framdraget är det bästa som sagt att koppla 400V 3N~.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.