Byggahus.se
Hej! Min 10-15 år gamla spis håller på att ge upp och behöver se mig om efter en ny eller nyare begagnad.
Någon som vet vilken spis jag kan ha i min lägenhet? 230 eller 400 v? Bifogar bild från elskåpet.

Tack på förhand!
Elektrisk säkerhetsanordning, inklusive huvudbrytare, jordfelsbrytare, varningsetiketter, installationsinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Dokument med elektrisk kretslista, instruktioner för felsökning av jordfelsbrytare, från Comfort AB, daterat 2011.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
A
J jonasnjonasn skrev:
Hej! Min 10-15 år gamla spis håller på att ge upp och behöver se mig om efter en ny eller nyare begagnad.
Någon som vet vilken spis jag kan ha i min lägenhet? 230 eller 400 v? Bifogar bild från elskåpet.

Tack på förhand!
[bild] [bild]
det finns förutsättningar för en 3fas 400v men om det stämmer i verkligheten...

vad är det för fel på din gamla
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
electroluxaren skrev:
det finns förutsättningar för en 3fas 400v men om det stämmer i verkligheten...

vad är det för fel på din gamla
Vad innebär det att det finns förutsättningar? Att om allt är kopplat korrekt så ska det funka med enbart 400v eller även 230?
Elen gjordes om i lägenheterna för ett par år sedan av en seriös firma, så får anta att det är korrekt gjort.. Inför elarbetet skrev man ”Trefas-matning kommer att dras från elmätaren till er el-central.”

På min gamla har glaset ramlat ur två gånger, handtaget har lossnat ett par gånger samt så krånglar haspen som öppnar ugnen. Har reparerat efter förmåga men nu börjar reparationerna ge med sig.. Det är en Electrolux cf 6010 med kokplattor.

Tänker att jag vill ha en keramikhäll för att slippa det surrande ljudet en induktion ger ifrån sig.
 
Redigerat:
H
J jonasnjonasn skrev:
Hej! Min 10-15 år gamla spis håller på att ge upp och behöver se mig om efter en ny eller nyare begagnad.
Någon som vet vilken spis jag kan ha i min lägenhet? 230 eller 400 v? Bifogar bild från elskåpet.

Tack på förhand!
[bild] [bild]
Vi köpte en Cylinda spis med glashällen med märket Shott Ceran, den glashällen är lätt att hålla snygg.
Den förra spisen som var 10 år, där såg glashällen i princip ny ut.
 
H HEM2121 skrev:
Vi köpte en Cylinda spis med glashällen med märket Shott Ceran, den glashällen är lätt att hålla snygg.
Den förra spisen som var 10 år, där såg glashällen i princip ny ut.
Låter ju lovande! Upplever ni att ugnens fläkt håller igång länge efter att ugnen stängts av?
 
Du har tre faser a 16 A till spisen. Det som inte syns på bilderna är om det också finns en nolla framdragen dit. Hur ser det ut bakom spisen? Om allt är korrekt gjort och där sitter ett perilexuttag så kan du använda valfri spis. Om den nuvarande spisen har elementspänning 230V så vet du att det finns nolla. Men det går att tänka sig tillfällen då nolla saknas utan att det formellt är fel. Så titta bakom spisen.

Jag inbillar mig att alla spisar har fläktar idag. Irriterande, men så är det. Och jag tycker att det är värt ljudet för att få ha induktionshäll.
 
  • Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
A
J jonasnjonasn skrev:
Vad innebär det att det finns förutsättningar? Att om allt är kopplat korrekt så ska det funka med enbart 400v eller även 230?
Elen gjordes om i lägenheterna för ett par år sedan av en seriös firma, så får anta att det är korrekt gjort.. Inför elarbetet skrev man ”Trefas-matning kommer att dras från elmätaren till er el-central.”

På min gamla har glaset ramlat ur två gånger, handtaget har lossnat ett par gånger samt så krånglar haspen som öppnar ugnen. Har reparerat efter förmåga men nu börjar reparationerna ge med sig.. Det är en Electrolux cf 6010 med kokplattor.

Tänker att jag vill ha en keramikhäll för att slippa det surrande ljudet en induktion ger ifrån sig.
Precis det är det du måste kolla att allt är kopplat korrekt anta ingenting kontrollera ALLTID
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H
J jonasnjonasn skrev:
Låter ju lovande! Upplever ni att 5ugnens fläkt håller igång länge efter att ugnen stängts av?
Nä, det tycker jag inte, tänkte på det det första gångerna men upplever att det går rätt så fort. Det är nog en vanesak också så man tänker inte på det.
Det var ingen dyr spis heller, ingen induktionshäll. 5 års garanti och rätt märke på glashällen. Har haft denna nu i ett par år. Vi är nöja!
 
Redigerat:
  • Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
D
Vad du kommer att hitta är spisar som är 3F+N:230V, alltså för trefas med nolla, dvs två faser till hällen och en till ugnen. Det du skall se till att undvika är de nya falska trefasspisarna (ofta Bosch eller Siemens) som bara använder totalt två faser. En tumregel är att märkeffekten för din spis skall vara 10-11 kW, om lägre än 9 kW så är det inte trefas.

Sen måste du kolla att nolla finns i din spisanslutning, förutom tre faser och skyddsjord.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
H
J jonasnjonasn skrev:
Vad innebär det att det finns förutsättningar? Att om allt är kopplat korrekt så ska det funka med enbart 400v eller även 230?
Elen gjordes om i lägenheterna för ett par år sedan av en seriös firma, så får anta att det är korrekt gjort.. Inför elarbetet skrev man ”Trefas-matning kommer att dras från elmätaren till er el-central.”

På min gamla har glaset ramlat ur två gånger, handtaget har lossnat ett par gånger samt så krånglar haspen som öppnar ugnen. Har reparerat efter förmåga men nu börjar reparationerna ge med sig.. Det är en Electrolux cf 6010 med kokplattor.

Tänker att jag vill ha en keramikhäll för att slippa det surrande ljudet en induktion ger ifrån sig.
Ta kontakt med elfirman och/eller hyresvärden, de bör ju veta vad du kan använda.
 
  • Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
Tack för svar! Nu har jag kollat bakom spisen och så här ser det ut på spisen, kontakten och uttaget.


Instruktionsetikett för installation av elektrisk utrustning med olika kopplingsscheman för spänningar och fas-konfigurationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Europeisk vägguttag, vit, oanvänd, monterad, standard schuko-typ, ANSI/SI C84.1-1989 standard.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på ett europeiskt plastuttag med text och metalldelar, mot en vit bakgrund och delvis oskarp metall.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Du har ett fullkopplat uttag och kan således ha antingen 230V eller 400V. I princip alla nya är 230V. Men som nämndes, var skeptisk till de enklade Bosch/Siemens spisarna. De har en häll som bara går på en fas.
 
  • Gilla
jonasnjonasn och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Du har ett fullkopplat uttag och kan således ha antingen 230V eller 400V. I princip alla nya är 230V. Men som nämndes, var skeptisk till de enklade Bosch/Siemens spisarna. De har en häll som bara går på en fas.
Toppen! Och vad är det som händer om hällen bara går på en fas? Långsammare varm häll?
 
Redigerat:
De reglerar ner effekten om man försöker köra många plattor på hög effekt.
 
  • Gilla
jonasnjonasn
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
De reglerar ner effekten om man försöker köra många plattor på hög effekt.
Ah ok.
är 230 eller 400 att föredra av någon anledning?

Stort tack för hjälp för övrigt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.