Jetkokos Jetkokos skrev:
En förutsättning för att det inte ska räknas som en övervakningskamera är att kameran är uppsatt i förarens omedelbara närhet och att denne styr den. Det är den inte och det gör du inte om du filmar på en parkeringsplats medan du är på Ica, t.ex. Den som är intresserad kan läsa relevant avgörande här.
Den domen är från 2016 och
Har för mig att lagen har ändras efter det och därmed är den domen inte applicerbar längre.
Läs läken jag postade ovan

M
Jag jämförde bildkvalite på en massa olika kameror på filmer från Youtube. Den enda användbara i min prisklass var Blackvue 590, har denna i båda bilarna, köpt på rea för 11-1200 kr. Fungerar helt suveränt då man kan utläsa nummerskyltar på mötande fordon på 70-vägar. Dom filmerna jag sett på tex. Garmin mini så kan man knappt utläsa nummerskylten på bilen framför när man stannar vid rödljus.

Med lite större minneskort så sparas timvis med film i bästa kvalitetsläget. Att kunna koppla via BT eller Wifi är inget jag har intresse av. Syftet med kameran var att montera den och glömma av att den finns där, vilket har fungerat som tänkt då den sitter bakom backspegeln och man inte ser den från förarplatsen. I och med all annan elektronik som sitter bakom bakspegeln, kamera för lane assist, skyltavläsning, radar osv. så måste man vara lite av en bilnörd för att se att det även sitter en dashcam där. Programvaran till PC är väldigt lättanvänd och det är väldigt enkelt att bläddra bland sekvenserna för att snabbt hitta rätt.

Mitt syfte för införskaffande är att folk verkar ha dålig respekt för rödljus, speciellt på morgonen när man ska till jobbet med lite trafik. Har varit nära ögat flera gånger att smälla för att folk skiter i att stanna när dom har rött utan kör rakt ut. Blir ju lite enklare bevisbörda om man kör in i sidan på en bil som kör mot rött när man har det på bild.

• Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Den domen är från 2016 och
Har för mig att lagen har ändras efter det och därmed är den domen inte applicerbar längre.
Läs läken jag postade ovan
Har du läst den själv? ;) Den hänvisar dels till samma dom i HFD, dels säger citatet från Intergritetsskyddsmyndigheten samma sak. Och definition av kamerabevakning i den (inte längre) nya Kamerabevakningslagen skiljer sig inte nämnvärt från den gamla lagen.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Har du läst den själv? ;) Den hänvisar dels till samma dom i HFD, dels säger citatet från Intergritetsskyddsmyndigheten samma sak. Och definition av kamerabevakning i den (inte längre) nya Kamerabevakningslagen skiljer sig inte nämnvärt från den gamla lagen.
från https://lagen.nu/2018:1200#P3S1
"
Med kamerabevakning avses
  1. att en tv-kamera, ett annat optisk-elektroniskt instrument eller en därmed jämförbar utrustning, utan att manövreras på platsen, används på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning"
(jag som fetmarkerat)

Dvs om du manövrerar den på plats (dvs slår den av och på via tex tändningen på bilen) så anses det inte vara kameraövervakning.

A Alfons3301 skrev:
Använder ni dashcam även i bakrutan?
Japp, nu när folk sitter med mobiler vid ratten är risken att bli påkörd bakifrån större, tycker jag. Då är det perfekt med en kamera som dels visar att man faktiskt blivit påkörd, dels att personen ifråga tittade ner mellan benen istället för på vägen. Än så länge har det dock varit en helt bortkastad investering, för det har inte hänt något. :D

• Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
från [länk]
"
Med kamerabevakning avses
  1. att en tv-kamera, ett annat optisk-elektroniskt instrument eller en därmed jämförbar utrustning, utan att manövreras på platsen, används på ett sätt som innebär varaktig eller regelbundet upprepad personbevakning"
(jag som fetmarkerat)

Dvs om du manövrerar den på plats (dvs slår den av och på via tex tändningen på bilen) så anses det inte vara kameraövervakning.
Ok har DU läst inlägget som du svarade på? För det inlägget handlade om filmning medan man inte är i närheten av bilen och inte manövrerar kameran på plats.

Jetkokos Jetkokos skrev:
Ok har DU läst inlägget som du svarade på? För det inlägget handlade om filmning medan man inte är i närheten av bilen och inte manövrerar kameran på plats.

Ah, sorry. pudel

M Markarbetaren skrev:
då den sitter bakom backspegeln och man inte ser den från förarplatsen.
Hur får du ström till den på ett "snyggt" sätt?

• Gilla
Pin
  • Laddar…
Hur har ni som monterat dessa gjort med ström till dem? Sugen på en kamera då jag bara väntar på att nått ska hända när man kör inne i Stockholm. Men vill inte ha en sladd hängade ner till cigguttaget och då det är leasingbil är det inte läge att börja riva i inredning för att dölja den.

• Gilla
Pin
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Hur har ni som monterat dessa gjort med ström till dem? Sugen på en kamera då jag bara väntar på att nått ska hända när man kör inne i Stockholm. Men vill inte ha en sladd hängade ner till cigguttaget och då det är leasingbil är det inte läge att börja riva i inredning för att dölja den.
Jag kopplade min via en säkring med konstant spänning samt ett relä (tillbehör till kameran) som växlar mellan bilen batteri och kamerans inbyggda batteri. Då riskerade man aldrig att kameran tömde bilens batteri. Sladdarna drog jag innanför paneler mm samt med de medföljande självhäftande klippsen.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har monterat dashcams i flera olika bilar och det är oftast mycket lätt att peta in sladden lite ovanför innertaket och sedan gömma den bakom list i a-stolpe ner till instrumentbrädan där man går in bakom handskfacket och lånar ström endera från säkringsbox eller cigguttag.

• Gilla
Alfredo och 2 till
  • Laddar…
M
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har petat in kabeln under takklädseln ovanför vindrutan och ned vid A-stolpen på passagerarsidan. Precis runt kameran har jag satt dom medföljande kabelhållarna i form av små plastknäppen med självhäftande tejp. Vindrutorna på båda bilarna har en svart kant runt hela vägen så kabeln syns inte där den sticker fram precis vid kameran typ 10-15cm där den sitter precis intill klumpen med alla kameror o grejor.

Efter A-stolpen går kabeln ned förbi handsfacket, på insidan panelen, och in under listen som sitter ovanför tröskeln. Sedan ned under passagerarstolen och fram till 12V-uttaget under armstödet. Kabeln kläms inte när utrymmet under armstödet är stängt för det är avsett för att ladda en telefon där man drar sladden till utsidan. Uttaget är såklart tändningsstyrt. Sitter ju även ladduttag i mittkonsollen så uttaget under armstödet används inte ändå.

Jag ville göra minsta möjliga åverkan på bilarna med monteringen och ville att det skulle vara lätt att plocka bort kameran vid en försäljning. Annars kan man ju dra kabeln till tändningen, radions ACC-läge osv., men varför krångla till det. Ingen som åkt med i någon av bilarna har sett varken kablar eller kamera och ändå tar det 3 minuter att plocka bort allt. Kanske några extra minuter att pilla bort fästet till kameran som brukar lämna lite klisterrester vet jag av erfarenhet med andra 3M-klisterkuddar, men annars så.

• Gilla
RoTe och 1 till
  • Laddar…
Så, det jag har kommit fram till är att storleken har betydelse och att jag inte hade reflekterat över strömförsörjningen överhuvudtaget. :rofl: Jag har ju samma problem som andra här att det är en leasingbil som jag vill göra så lite inverkan på som möjligt.

Men, Blackvue ser ju ut att ha det jag efterfrågar. Verkar finnas en uppsjö med olika tillbehör också, så det går att spendera hur mycket pengar som helst.

4K upplösning verkar vara bra för att få tillräcklig detaljrikedom. Jag vill gärna ha kamera både fram och bak. Är mörkerseende något att ha? Jag kikade lite på denna. https://www.kjell.com/se/produkter/...XLbMJvmAQexF8CqwzvxoCxV4QAvD_BwE&gclsrc=aw.ds

Bart Bart skrev:
Så, det jag har kommit fram till är att storleken har betydelse och att jag inte hade reflekterat över strömförsörjningen överhuvudtaget. :rofl: Jag har ju samma problem som andra här att det är en leasingbil som jag vill göra så lite inverkan på som möjligt.

Men, Blackvue ser ju ut att ha det jag efterfrågar. Verkar finnas en uppsjö med olika tillbehör också, så det går att spendera hur mycket pengar som helst.

4K upplösning verkar vara bra för att få tillräcklig detaljrikedom. Jag vill gärna ha kamera både fram och bak. Är mörkerseende något att ha? Jag kikade lite på denna. [länk]
Först och främst Jädrar va dyra de har blivit!! Jag tror jag gav ca 2000:- för min för ett par år sen! Då har den ändå GPS, fram/bak och minneskort och bra upplösning. Den har dock ej mörkerseende, men om man läser här ovan att det kan vara olagligt att ha den på när bilen är parkerad (!) så ser jag inte nyttan. Jag tänker att det är främst för stöldrisken.

Just den där modellen blir väldigt dyr pga att den har mobil uppkoppling också. Kanske en funktion man inte måste ha.... Finns en variant utan uppkoppling också.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.