4 263 läst ·
46 svar
4k läst
46 svar
Vilken dashcam
Sida 1 av 4
På förekommen anledning vill jag nu ha daschcam i bilen. Jag har aldrig funderat på det på allvar tidigare, men efter en olycka där motparten försökt ducka ansvar meddelade mitt försäkringsbolag att en dashcam är ett bra alternativ så tänkte jag införskaffa det.
Men när jag börjar kolla runt finns det en uppsjö med modeller. Samtliga i de tester jag läser har ett internt minne som skrivs över löpande. Vissa modeller har en funktion som automatiskt sparar det som händer vid en kraftig inbromsning eller plötsligt stopp. Vet inte hur det fungerar, men det verkar göra det i alla fall.
Som total novis vet jag inte vad jag behöver, men det skulle kännas bra om det fanns en modell med möjlighet till upptankning till molnlagring direkt från bilen om jag önskar det.
Så, mest bang for the buck. Eller bara mest bang! Vad använder ni och är ni nöjda?
Men när jag börjar kolla runt finns det en uppsjö med modeller. Samtliga i de tester jag läser har ett internt minne som skrivs över löpande. Vissa modeller har en funktion som automatiskt sparar det som händer vid en kraftig inbromsning eller plötsligt stopp. Vet inte hur det fungerar, men det verkar göra det i alla fall.
Som total novis vet jag inte vad jag behöver, men det skulle kännas bra om det fanns en modell med möjlighet till upptankning till molnlagring direkt från bilen om jag önskar det.
Så, mest bang for the buck. Eller bara mest bang! Vad använder ni och är ni nöjda?
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Vi hade (har den kvar) en Blackvue med fram/bak kamera. Tyvärr har jag inte monterat den sen jag bytte bil igen. Lite dumt kanske...Bart skrev:
På förekommen anledning vill jag nu ha daschcam i bilen. Jag har aldrig funderat på det på allvar tidigare, men efter en olycka där motparten försökt ducka ansvar meddelade mitt försäkringsbolag att en dashcam är ett bra alternativ så tänkte jag införskaffa det.
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Nu minns ja
Nu minns jag varför jag inte monterade den i den nya bilen! SD-kortet som satt i gav upp efter ett par månader och jag skaffade aldrig något nytt. Antagligen för att jag blev sur för att det gick sönder så tidigt, så tänk på att köpa ett bra minneskort. Det som följer med är säkert bra men det brukar vara litet, så du bör skaffa ett större om du vill ha hyfsad kvalitet på filmen. Minneskortet är i princip under konstant formatering så det lever ett hårt liv.Onsalakorven skrev:
Kan rekommendera Xiaomis dashcam 70mai. Jag köpte en sådan för ett par år sedan och den har fungerat problemfritt. Bra bild och bra pris, betalade ~70 USD inkl. 64GB SD-kort från Aliexpress.
Appen är inte jättebra och anslutningen till kameran är sådär. Så det är ingen kamera man plockar video ur dagligen. Men skulle det hända något så är det lätt att plocka ur SD-kortet och sätta det i datorn.
Appen är inte jättebra och anslutningen till kameran är sådär. Så det är ingen kamera man plockar video ur dagligen. Men skulle det hända något så är det lätt att plocka ur SD-kortet och sätta det i datorn.
Kör Garmin mini dashcam. Främst för just storleken, ser den inte ens från förarplatsen då den sitter bakom backspegeln. Man använder mobilen och kopplar upp sig, eller plockar ut sd-kortet. Om man vill titta på något.
Den sparar automatiskt ”vid händelse” alldeles för ofta/känsligt kan jag tycka då man ofta har en massa sekvenser sparat utan riktig anledning. (Kanske ett fartgupp tagit i något för hög hastighet eller en lite kraftigare inbromsning etc triggar den) Så gissar den definitivt sparar vid en riktig olycka.
Men även vid snabbt tryck på knappen när det mer är något lustigt som händer eller så utefter vägen som man vill spara.
Men bara om man klarar sig utan eller som mig helst undviker dedikerad skärm.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...MIsY_Y39aP8wIVRu-yCh23wgcXEAAYAyAAEgI1cfD_BwE
Den sparar automatiskt ”vid händelse” alldeles för ofta/känsligt kan jag tycka då man ofta har en massa sekvenser sparat utan riktig anledning. (Kanske ett fartgupp tagit i något för hög hastighet eller en lite kraftigare inbromsning etc triggar den) Så gissar den definitivt sparar vid en riktig olycka.
Men även vid snabbt tryck på knappen när det mer är något lustigt som händer eller så utefter vägen som man vill spara.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php...MIsY_Y39aP8wIVRu-yCh23wgcXEAAYAyAAEgI1cfD_BwE
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Storleken har betydelse, och den du har verkar mindre än min Blackvue. Helst ska den ju inte synas alls. Dedikerad skärm ser jag inte heller behovet av, man kopplar ju bara upp sig via mobilen.engs skrev:
Kör Garmin mini dashcam. Främst för just storleken, ser den inte ens från förarplatsen då den sitter bakom backspegeln. Man använder mobilen och kopplar upp sig, eller plockar ut sd-kortet. Om man vill titta på något.
[länk]
https://www.sixt.se/magazine/guider...askyddsförordningen och kamerabevakningslagen.Z ZipLock skrev:
Så nej det är inte olagligt
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
Z ZipLock skrev:
Nej precis, det är inte har har inte varit olagligt.M MrDizzy skrev:
Tillbyggare
· Onsala
· 2 023 inlägg
En förutsättning för att det inte ska räknas som en övervakningskamera är att kameran är uppsatt i förarens omedelbara närhet och att denne styr den. Det är den inte och det gör du inte om du filmar på en parkeringsplats medan du är på Ica, t.ex. Den som är intresserad kan läsa relevant avgörande här.Onsalakorven skrev: