Hej! Någon som vet vad det här är för buske som växer vilt i utkanten av min tomt?
En tät buske med gröna blad i utkanten av en gräsmatta, omgiven av träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Brun kvist med gröna knoppar och torkade blomklasar, mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Claes Sörmland
En spirea av något slag ser det ut som.

Kan det vara någon variant av klasespirea eller kanske häckspirea?

• Gilla
fsml2
  • Laddar…
Tack! Det kan det nog vara. Bladen ser ut att komma tätt i små klasar. Lite svårt att säga så här tidigt på säsongen (jag är nyinflyttad och har inte sett hur den ser ut när den blommar än), så jag kanske får avvakta till senare på året innan jag kan identifiera den helt och hållet :)

F fsml2 skrev:
Hej! Någon som vet vad det här är för buske som växer vilt i utkanten av min tomt?
[bild][bild]
Det är med största säkerhet en vitspirea.(spirea alba)

• Gilla
fsml2
  • Laddar…
Traden Traden skrev:
Det är med största säkerhet en vitspirea.(spirea alba)
När jag läser om den får jag intrycket att den är hyfsat aggressiv. Den växer kring (och i) en komposthög. Är det dumt att ta jord därifrån till andra delar av trädgården?

F fsml2 skrev:
När jag läser om den får jag intrycket att den är hyfsat aggressiv. Den växer kring (och i) en komposthög. Är det dumt att ta jord därifrån till andra delar av trädgården?
Generellt får man nog räkna med en del rot ogräs och annat när man använder kompostjord till rabatterna. Det blir nog varken sämre eller bättre vad det gäller en spirea.
För egen del använder jag inte gärna kompostjord till rabatterna men gärna till att dressa gräsmattan med…

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.