Ska byta ut en dubbeltrapp ELKO till kronbrytare men vill att den passar i ”tornet” (heter det så?
) som sitter där idag.
idag sitter det två trapp (med en vippa som är återfjädrande) som varit kopplad till gammal ”puck” som fungerat som dimmer (tror det är den som ”gett upp” så taklampan inte fungerar i köket
vart beställer jag dessa och vad beställer jag exakt för att få rätt stl (7 x 7 cm)?
Jag ska alltså inte ha nya trapp för det är inte draget så här från början.
ser att jag kanske lagt denna tråd i fel forum men vet inte hur jag flyttar den
idag sitter det två trapp (med en vippa som är återfjädrande) som varit kopplad till gammal ”puck” som fungerat som dimmer (tror det är den som ”gett upp” så taklampan inte fungerar i köket
vart beställer jag dessa och vad beställer jag exakt för att få rätt stl (7 x 7 cm)?
Jag ska alltså inte ha nya trapp för det är inte draget så här från början.
ser att jag kanske lagt denna tråd i fel forum men vet inte hur jag flyttar den
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 810 inlägg
Jag är inte riktigt med. Är dubbeltrappen trasig? En trapp går alltid att koppla som kronbrytare (men inte tvärtom).
För mig känns det osannolikt att det skulle vara fel på brytaren, om något är fel så känns dimmern som en mer sannolik kandidat.
För mig känns det osannolikt att det skulle vara fel på brytaren, om något är fel så känns dimmern som en mer sannolik kandidat.
Jag tolkar det som att de inte är kopplade som trapp, efter som de är återfjädrande. Men att det egentliga problemet är att de är återfjädrande. Fjädern brukar gå att ta bort för att få normal funktion.
Nu svarade jag inte på den ställda frågan utan på en helt annan fråga som jag gissar att TS borde ha ställt. Det kan vara helt fel.
Nu svarade jag inte på den ställda frågan utan på en helt annan fråga som jag gissar att TS borde ha ställt. Det kan vara helt fel.
Ja så är det nog men nu när jag rev allt så var den "byglad" på baksidan och jag är ju inte riktigt elektriker och inte så säker på hur jag ska koppla in dem igen lika/samma om det inte är vanliga kronbrytare? Jag är också av den meningen att jag tror inte att det är brytaren som är trasig. Är det inte brytaren som är trasig är det väl bara att "rycka" bort fjädern på den "vippa" som är fjädrande och sedan koppla ihop allt igen..... Om jag nu vet hur jag ska göra 

H hempularen skrev:
Tjena jag behöver lite hjälp jag har samma brytare, men vet inte på vilket ställa kablarna ska in, jag har 5st kablar 2gula 2svarta 1grå! Och sen på ett annat ställe där jag ska montera en till brytare har jag tre kablar 1grön 2gul hur ska jag koppla?D Daniel 109 skrev:Jag tolkar det som att de inte är kopplade som trapp, efter som de är återfjädrande. Men att det egentliga problemet är att de är återfjädrande. Fjädern brukar gå att ta bort för att få normal funktion.
Nu svarade jag inte på den ställda frågan utan på en helt annan fråga som jag gissar att TS borde ha ställt. Det kan vara helt fel.
Troligen en kabel per hål. Någon annan vägledning kan tyvärr ingen ge dig såvida du inte berättar vilken funktion varje kabel har.J Jhonpaulmalm skrev:
Den frågan går tyvärr inte att svara på med det underlaget.
De svarta är ledare de gula är tänd trådar de grå vet jag inte samma med den gröna
Du gjorde väl någon anteckning eller tog bilder på hur de satt i de gamla brytarna?J Jhonpaulmalm skrev:
Om inte så är du tyvärr rätt körd om du inte kan reda ut var trådarna går.
Klicka här för att svara
