Ska byta ut en dubbeltrapp ELKO till kronbrytare men vill att den passar i ”tornet” (heter det så?:rolleyes:) som sitter där idag.

idag sitter det två trapp (med en vippa som är återfjädrande) som varit kopplad till gammal ”puck” som fungerat som dimmer (tror det är den som ”gett upp” så taklampan inte fungerar i köket :sweat:

vart beställer jag dessa och vad beställer jag exakt för att få rätt stl (7 x 7 cm)?

Jag ska alltså inte ha nya trapp för det är inte draget så här från början.

ser att jag kanske lagt denna tråd i fel forum men vet inte hur jag flyttar den :thinking:

Demonterad dubbeltrapp ELKO strömbrytare med röd mekanism bredvid vit väggplatta på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Röd ELKO dubbeltrappströmbrytare monterad på montageplatta, sett ovanifrån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En borttagen dubbeltrapp ELKO ljusströmbrytare med skruvfästen och elschema, utan väggmontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Demonterad dubbelknappströmställare av märket ELKO på en vägg utan knappar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jula, Clas Ohlson, Elbutik.se, Bauhaus. Elko finns väl överallt bland bygg- och hemmarfixarkedjorna.
 
Jag är inte riktigt med. Är dubbeltrappen trasig? En trapp går alltid att koppla som kronbrytare (men inte tvärtom).

För mig känns det osannolikt att det skulle vara fel på brytaren, om något är fel så känns dimmern som en mer sannolik kandidat.
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag tolkar det som att de inte är kopplade som trapp, efter som de är återfjädrande. Men att det egentliga problemet är att de är återfjädrande. Fjädern brukar gå att ta bort för att få normal funktion.

Nu svarade jag inte på den ställda frågan utan på en helt annan fråga som jag gissar att TS borde ha ställt. Det kan vara helt fel.
 
Ja så är det nog men nu när jag rev allt så var den "byglad" på baksidan och jag är ju inte riktigt elektriker och inte så säker på hur jag ska koppla in dem igen lika/samma om det inte är vanliga kronbrytare? Jag är också av den meningen att jag tror inte att det är brytaren som är trasig. Är det inte brytaren som är trasig är det väl bara att "rycka" bort fjädern på den "vippa" som är fjädrande och sedan koppla ihop allt igen..... Om jag nu vet hur jag ska göra :rolleyes::crysmile:

H hempularen skrev:
Jag är inte riktigt med. Är dubbeltrappen trasig? En trapp går alltid att koppla som kronbrytare (men inte tvärtom).

För mig känns det osannolikt att det skulle vara fel på brytaren, om något är fel så känns dimmern som en mer sannolik kandidat.
 
tommib
Eftersom ingen har sagt det än så kan väl jag lägga till att det där är serien Elko RS (Elko har flera serier). Den säljs som sagt nästan överallt (men inte på Classe vad jag vet).
 
  • Gilla
Nobbe_1
  • Laddar…
Jag gjorde som ”ni” och kopplade om trapp till kron med att bygla ledaren
 
D Daniel 109 skrev:
Jag tolkar det som att de inte är kopplade som trapp, efter som de är återfjädrande. Men att det egentliga problemet är att de är återfjädrande. Fjädern brukar gå att ta bort för att få normal funktion.

Nu svarade jag inte på den ställda frågan utan på en helt annan fråga som jag gissar att TS borde ha ställt. Det kan vara helt fel.
Tjena jag behöver lite hjälp jag har samma brytare, men vet inte på vilket ställa kablarna ska in, jag har 5st kablar 2gula 2svarta 1grå! Och sen på ett annat ställe där jag ska montera en till brytare har jag tre kablar 1grön 2gul hur ska jag koppla?
 
  • Haha
  • Wow
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
J Jhonpaulmalm skrev:
Tjena jag behöver lite hjälp jag har samma brytare, men vet inte på vilket ställa kablarna ska in, jag har 5st kablar 2gula 2svarta 1grå! Och sen på ett annat ställe där jag ska montera en till brytare har jag tre kablar 1grön 2gul hur ska jag koppla?
Troligen en kabel per hål. Någon annan vägledning kan tyvärr ingen ge dig såvida du inte berättar vilken funktion varje kabel har.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Den frågan går tyvärr inte att svara på med det underlaget.
 
De svarta är ledare de gula är tänd trådar de grå vet jag inte samma med den gröna
 
Börja med att ta reda på vad alla trådar har för funktion.
 
J Jhonpaulmalm skrev:
De svarta är ledare de gula är tänd trådar de grå vet jag inte samma med den gröna
Alla är ledare. Vilken funktion de har kan man bara gissa på. Jag tror inte riktigt på din gissning, om jag tolkar den rätt.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
J Jhonpaulmalm skrev:
Tjena jag behöver lite hjälp jag har samma brytare, men vet inte på vilket ställa kablarna ska in, jag har 5st kablar 2gula 2svarta 1grå! Och sen på ett annat ställe där jag ska montera en till brytare har jag tre kablar 1grön 2gul hur ska jag koppla?
Du gjorde väl någon anteckning eller tog bilder på hur de satt i de gamla brytarna?
Om inte så är du tyvärr rätt körd om du inte kan reda ut var trådarna går.
 
  • Gilla
Uffe A
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.