Byggahus.se
Hej!

Vi är ett ungt par som flyttade till första huset nu i vintras. Här finns en stor tomt där den tidigare ägaren omsorgsfullt ordnat en blommande trädgård. Nu ser jag hur allt snabbt blommar över och att löven blir fula istället. Vilka trädgårdsuppgifter behöver jag egentligen ägna mig åt nu för att allt ska froda så länge som möjligt och komma tillbaka lika fint nästa gång igen?

Några funderingar jag gått runt med i trädgården:
  • Behöver jag klippa bort sådant som blommat över, exempelvis rosor och pioner eller blommorna på spirean som redan blommat över och nu bara dör på växten?
  • När kan jag plantera egna favoriter och när ska man nollställa en befintlig rabatt?
  • När måste jag vattna rabatten, sköter inte vädret det själv?
  • Behöver jag luckra upp jorden i rabatterna? Jorden ser så torr och kompakt ut.
  • Nästan varje buske har löv som ser angripna ut, hur bekämpar jag larver och löss på ett miljövänligt vis?
Kanske kan tråden vara öppen löpande för frågor under alla säsonger?
Detta gäller sommar, runt juni - augusti.
 
Ja det är bra att klippa bort sånt som har blommat över och vissnat. Dock har en del blommor frökapsel som man kan ha kvar om man vill att de ska fröa av sig.

Om det är torrt och varmt väder brukar jag försöka vattna rabatterna kanske en gång i veckan nu på sommaren.

Är jorden torr och ”död” så kanske du kan behöva tillföra lite gödsel
 
  • Älska
Grönmittihanden
  • Laddar…
BirgitS
Slutet av augusti eller september är en bra planteringstid i större delen av landet.

Om du med nollställa en rabatt menar att gräva bort allt för att sen plantera nytt så behöver man aldrig göra det.

Såpvatten är en förhållandevis miljövänligt sätt att bekämpa löss. När det gäller larver så är det mest miljövänliga att plocka dem för hand och sen kan man hälla kokande vatten på dem.
 
  • Gilla
Grönmittihanden
  • Laddar…
Dra upp det gröna i gräsmattan, bara ogräset som nu är grönt i torkan.
 
  • Haha
Grönmittihanden och 2 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Slutet av augusti eller september är en bra planteringstid i större delen av landet.

Om du med nollställa en rabatt menar att gräva bort allt för att sen plantera nytt så behöver man aldrig göra det.

Såpvatten är en förhållandevis miljövänligt sätt att bekämpa löss. När det gäller larver så är det mest miljövänliga att plocka dem för hand och sen kan man hälla kokande vatten på dem.
Hej BirgitS!

Tack, då ser jag fram emot september för plantering :) Det jag menar med nollställning av rabatt är att det finns vissa rabatter som jag är lite mindre förtjust i. Där skulle jag vilja "börja om" med mina egna favoriter. Det växer dock en del kraftiga buskar och en del blommor redan.
 
smh
Jag skulle vänta till nästa år med att nollställa något. En rabatt som du tycker det trist ut nu kan vara helt fantastisk vid en annan tid på året, så det är alltid bra att låta det gå minst ett år innan man bestämmer sig för något alls i en trädgård.

Vad gäller vattning, att putsa bort döda blommor med mera så beror det helt på vad det är du har i rabatterna. Börja alltså med att inventera och ta reda på vad som är vad. Det finns appar för att identifiera växter, och sen är Google din bästa vän för att ta reda på hur de vill ha det.
 
  • Gilla
Grönmittihanden
  • Laddar…
Japp, vänta med större grävjobb. Det kan vara lökväxter som kommer upp till våren som du inte ser nu. När du vattnar, vattna rejält så rötterna jobbar nedåt och inte är vid ytan. 45min med vattenspridare efter 19 på kvällen. Gärna senare om solen ligger på landet.

Vissa rosor ger nya blommor om man tar bort de vissna. Nyper av strax under knoppen.

Välj dina strider mot ohyran. Rosor har ofta lusar oavsett hur hårt du jobbar. Jag själv brukar ge dom en omgång med såpavatten el hård stråle med slangen. Minskar därmed lite av lössens ätande vid nya knoppar och känslan att man vinner. ;)

Äppelträd och liknande 50-60l/v om de är unga träd på tillväxt.
 
  • Gilla
Grönmittihanden
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.