Byggahus.se

Vilka tillbehör Strands Pelarborr S68?

1. dhedberg
    Medlem · 2 inlägg

dhedberg

Medlem
    Hej!
    Jag köpte i helgen tillbaka min pappas gamla pelarborr som han sålde för 25 år sen till en kompis. När vi nu köpte tillbaka den fanns inte dornet man slår ur borren med som har kona. De ända vi fick med var borren. Det sitter även ett borr På maskinen som gått av, den har nog suttit där i 20 år så krävs nog lite kraft för att få ur den.

Vad heter konan på denna pelarborr, har läst mig till att de finns olika ”morsekonor”. Har denna pelarborr MK2 eller MK3?

Var finns dessa att få tag på eller har någon möjligtvis ett sådant dorn för att lossa borren? Även chuckar till dessa så att man kan ha mindre borr.(y)

Redigerat 29 okt 2020 11:14
  2. dhedberg
    Medlem · 2 inlägg

dhedberg

Medlem
    För att kanske förtydliga min fråga är om någon vet var man får tag i ett dorn/urslagningsmejsel som man slår i detta hålet här för och lossa borret från pelarborren?

3. Workingclasshero
    Medlem · Stockholm · 2 186 inlägg

Workingclasshero

Medlem
    Sernbrants borde ha.

• Laddar…
  4. Midnight oil
    Medlem · 2 inlägg

Midnight oil

Medlem
    Heter kiljagare finns hos de flesta som säljer verktyg.

5. P
    Medlem · Gävleborg · 867 inlägg

PatrikJo

Medlem
    En jättesnabb googling säger att det borde vara mk3 på den där.
    https://smaskin.se/hallande/borrning/kiljagare/kiljagare-mk3
    Men för 39 kronor får du även en för mk1 och 2, om du ändå ska beställa.

Det man helst skulle ha är en av kiljagarna med inbyggd glidhammare, men de kan vara svåra att få tag på

På samma ställe kan du hitta borrchucksdorn och passande borrchuck, utifrån vad du vill och behöver ha. Det ser ut som att du kommer undan med omkring en femhundring för en mk3.

• Laddar…
  6. slaskman
    Medlem · Skåne län · 1 035 inlägg

slaskman

Medlem
    Lägg lite pengar på en snabbchuck ( utan chucknyckel ). En bra pelarborr är en riktig kompis i garaget, både till trä och metall. Letade länge efter ett koordinatborg till mitt, nu letar jag gängmaskin till ett bra pris.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.