Har en pelletspanna från Thermia/Ariterm. Jag har inte termostater på elementen (och avser inte skaffa heller då det är ett trettiotalshus med "tidstypiska", nya, manuella, slottsvred). Ursprungligen försökte jag få till det med enbart medföljande utomhusgivare men huset läcker som ett såll och det blev ett evigt pillande på inställningarna på "Ariterms expansionskort för shuntstyrning". Bytte ut en trilskande shunt vilket gjorde det hela liiite bättre. Kombinerade för 2 år sedan med Ariterms rumsgivare. Problemet kvarstår dock, jag sätter ett skall-värde, t ex 21,5C men värmen lägger sig allt som oftast på någon helt annan temperatur, 18,5C eller 22,5 under några dagar för att sedan gå över på 21,5C några dagar och så vidare. Har inte kunnat identifiera någon uppenbar relation till väder och vind.

Klarar inte shuntkortet både ute- och innegivare? Trodde det skulle vara en fördel...
Vad i pannans inställningar övertrumfas av rumsgivaren (jag utgick från att det var alla, men så kanske inte är fallet)? Vilka borde jag justera? Just nu står de på:
  • Kurva 1:
  • Kurva: 45
  • Min: 10
  • Max: 65
  • Kurva 5: 0
  • Kurva 0: 0
  • Kurva -5: 0
  • Värmestopp är 13 och Sänkning är Från. Cirkpumpen går på lägsta varv

Ariterm vägrar svara på slutkunders frågor, ursprungliga pannleverantören har konkat, leverantören som sålde givaren vet ej, inte heller den kille som kommer någon gång per år och servar pannan.

Har man ett gammalt läckande hus så tror jag det är svårt att förlita sig på givare för detta. Utegivare skulle jag skippa helt. Det är inte så svårt att vrida på värmen när det blir kallare. Inomhusgivare borde fungera men beroende på hur luften rör sig i huset så kan ju det också vara överflödigt. Det är liksom skillnad på moderna hus som är täta och jämnvarma. Termostaten slår ifrån och värmen är kvar i rummet och sjunker sakta. I ett dragigt hus blir det liksom inte så.

Nja, så dragigt är det väl inte men typiskt trettiotal med dålig isolering. Tilläckligt illa i alla fall för att gå och "vrida på värmen när det blir kallare", inte är något jag vill börja med igen. Dessutom blir temperaturnivån extrem ojämn till äkta hälftens förtret. Been there, done that...

Problemet är ju inte att rumsgivaren inte fixar det, det verkar den ju göra. Problemet är ju att den lägger sig på fel temperatur, och vidhåller den, på tiondelarna när oavsett temperatur och vindförhållanden ute, i ett par dagar innan den byter till någon annan felaktig temperatur.

De senaste dagarna t ex, har temperaturen legat på 21,9 grader trots vindstilla tilll kraftig blåst, från 3-4C yttetemperatur till 14-15C. Innan dess låg innetemperaturen på 18,5C på samma sätt. Jag kan inte få det till annat än att något "trollar" systemet. Vad och hur har jag dock ingen aning om.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.