Jag ska byta kökskran och på min gamla kökskran så sitter det muttrar på anslutningsslangarna för varmt och kallt. De har gängats på kulventilerna under diskbänken. På min nya kran så saknas det muttrar på anslutningsslangarna för varmt och kallt vatten. Vad bör jag köpa för kopplingar så att jag ska kunna skruva på de nya anslutningsslangarna på kulventilerna? Nån sorts klämringskoppling antar jag? Den utvändiga muttern på kulventilerna är 15mm.
Jag bifogar bilder på hur gamla kranen satt med mutter och på hur den nya kranens anslutningsslangar ser ut.
Båda kranarna är Gustavsberg kökskranar med diskmaskinsanslutning.

• Vattenanslutningar, slangar, etikett 'HOT', rörmokarens detaljer, installation, vattenvärmesystem, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre rostfria flexibla vattenslangar på träyta med metallkopplingar och orange etikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ser ut att vara slätände på den gamla kranen likt den nya, då räcker det med två nya klämringar.

Vad står det för någon text på muttrarna?
Tycker det ser ut att stå "VA" på kallvattnet.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara slätände på den gamla kranen likt den nya, då räcker det med två nya klämringar.

Vad står det för någon text på muttrarna?
Tycker det ser ut att stå "VA" på kallvattnet.
Jag ser nu att det står "VA VATTEN 10" på muttrarna. Var dessa redan på anslutningsslangarna på gamla kranen från början eller är det någon som satt dit dem?
Kan du länka till vad jag ska köpa? 🙂

Redigerat:
Demmpa Demmpa skrev:
Muttrarna och klämringskopplingarna följde med kulventilen.

Står nog inte "vatten" utan "vatette".
Vatette är en tillverkare, förkortas VA, ingår i Gustavsberg.

"VA VATETTE 10" står för 10 mm klämring
[länk]

[länk]

Man ska aldrig blanda olika märken/tillverkare när det gäller klämringskopplingar, det kan vara lite olika vinklar på klämringarna.
Men jag måste ju ha någon sorts mutter för att skruva på kulventilerna? Jag tänkte kanske denna?

https://www.biltema.se/bygg/vvs/rorinstallationer/klamringskopplingar/nippel-hona-2000017905

https://www.bauhaus.se/rak-12xr10mm-inv-fkr

Osäker på måtten dock!

Blanda inte fabrikat!
Står det 10 på muttern så köp 2 klämringar (10) och 2 muttrar (10) märke vattete.

• Gilla
stugan_i_skogen och 1 till
  • Laddar…
Jag har inta haft problem med att blanda märken. Någon som faktiskt haft det, eller säger ni bara att det är absolut fel ändå?

Du återanvänder befintliga muttrar, går oftast att klämma på klänningen så att den blir lite större, sen slår man bort klänningen & kuttern från slätändan.

Om inte köper man nya muttrar,
https://www.bauhaus.se/kopplingsmutter-vatette-dy10-krom

Kulventil, klämring & mutter ska vara från samma tillverkare, i ditt fall VATETTE.

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
Dom väldigt få gångerna jag har gjort det så är det precis som du säger precis lika tätt som vanligt men jag tycker det är lite B att köpa grejer från Biltema och sätta på kvalitetsprylar. Sen om det skulle börja läcka vad säger man då?

Demmpa Demmpa skrev:
Du återanvänder befintliga muttrar, går oftast att klämma på klänningen så att den blir lite större, sen slår man bort klänningen & kuttern från slätändan.

[länk]

Kulventil, klämring & mutter ska vara från samma tillverkare, i ditt fall VATETTE.
Tack då försöker jag ta bort de befintliga.
Gängorna på kulventilen är tydligen 15mm så då antar jag att kopplingsmuttern du länkade inta passar? Den är väl för 10 mm?

10mm syftar på röret.

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:

[länk]

Om jag skulle lyckas få bort muttrarna måste jag ändå köpa nya klämringar eller kan man återanvända dessa också? Bauhaus i Norrköping har varken klämringar eller muttrar hemma så måste jag köpa något nytt så kan jag inte byta idag oavsett.

R Rooney skrev:
Om jag skulle lyckas få bort muttrarna måste jag ändå köpa nya klämringar eller kan man återanvända dessa också? Bauhaus i Norrköping har varken klämringar eller muttrar hemma så måste jag köpa något nytt så kan jag inte byta idag oavsett.
Nya klämringar krävs. De du har är ju redan klämda

• Gilla
Rooney
  • Laddar…
Krilleman
R Rooney skrev:
Nu är klämringarna slut när jag skulle beställa.
[länk]

Funkar dessa istället?
[länk]
Nej, dom fungerar inte på samma sätt.

Köp en rak koppling 10mm istället, då får du både muttrar och klämringar.
https://www.bauhaus.se/klamringskoppling-vatette-rak-krom-dy10xdy10

Har du kontrollerat att det är 10mm i ovankant på ventilerna?
Kan även vara 12mm...

• Gilla
Nilstyko
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.