1 491 läst ·
7 svar
1k läst
7 svar
Vilka kan bygga 4 kvm badrum och 1 kvm gäst-wc för under 300 000kr?
Vi ska bygga ett badrum 4 kvm och en gäst-wc 1 kvm. Totalt 1 dusch, 1 tvättmaskin (köpes separat), 2 toaletter och 2 handfat.
Detta ska ingå i priset:
Vi har 230 000 kr + 70 000 kr ROT. Räcker det för allt ovan inklusive arbetstid, arbetsmaterial, kakel och alla annan utrustning (enligt ovan)?
Frågar för de Stockholmsofferter (bra adress men vanliga knegare) hamnar på typ 400 - 500 000 kr, exkl. (!) inredning.
Ungefär denna standard på resultatet:
Detta ska ingå i priset:
- Arbetsmaterial
- Arbetskostnader
- Carrera marmor (helkaklat i badrum, halv i wc)
- Vägghängda toaletter
- Golvvärme el
- Infällda spotlights
- Infälld vvs
- Någon inbyggnadshylla i duschen med belysning
- Litet enkelhandfat
- Litet dubbelhandfat
- Blandare till handfat samt dusch
- Vägghängda toaletter med fixtur
Vi har 230 000 kr + 70 000 kr ROT. Räcker det för allt ovan inklusive arbetstid, arbetsmaterial, kakel och alla annan utrustning (enligt ovan)?
Frågar för de Stockholmsofferter (bra adress men vanliga knegare) hamnar på typ 400 - 500 000 kr, exkl. (!) inredning.
Ungefär denna standard på resultatet:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 46 155 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 46 155 inlägg
Med tanke på att 20 kvm Carrara marmor till badrummet kostar väl kring 40 000 kr bara för själva stenen så tror jag knappast att det går. Det verkar som att ett normalt pris i Stockholm för ett litet eller normalstort badrum ligger på ungefär 200 000 kr (efter rotavdrag) plus kakel, klinker, toalett och inredning.
Hej
Om budgeten för båda rummen är 300.000 så får du allt sänka standarden rejält. Plastmatta, våtrumstapet, vanliga golvmonterade toaletter och inga hyllor i väggarna är vad som gäller då.
Att arbetet görs i Stockholm, är det länet eller kommunen eller inne i Stockholm city för resten, har så klart med det höga priset att göra. Är det inne i city kan väl bara parkeringen av servicefordonet kosta upp mot 100 kronor per timme
Om budgeten för båda rummen är 300.000 så får du allt sänka standarden rejält. Plastmatta, våtrumstapet, vanliga golvmonterade toaletter och inga hyllor i väggarna är vad som gäller då.
Att arbetet görs i Stockholm, är det länet eller kommunen eller inne i Stockholm city för resten, har så klart med det höga priset att göra. Är det inne i city kan väl bara parkeringen av servicefordonet kosta upp mot 100 kronor per timme
Tror inte någon firma kommer bygga till det priset. Inte med det material ni vill ha iallafall. Skulle säga att 400 + inredning låter rätt rimligt. Det ska inte behöva kosta över en halv miljon iallafall.
Min input är att vissa saker kostar lika mycket oavsett var i Sverige man köper dem (inbyggnadstoa + fixtur+spolknapp, duschvägg/dörr, fuktspärr etc) men efter att ha renoverat ett badrum + en toalett på ett år vet jag också att det finns många olika fixturer/toaletter/duschväggar vars pris kan variera stort beroende på märke.
Jag har också förstått hur priset på arbete varierar beroende på om man behöver bila upp betonggolv för att ersätta gammal golvbrunn, drar om all el/vvs, och att ha stora plattor i natursten kommer kräva mycket tid av kakelsättaren och därmed mycket högre kostnad än om man väljer något annat.
Jag skulle föreslå att ni funderar på vad som är riktigt viktigt för er och vad ni kan göra själva. Måste man ändra planlösning helt? Kan man tänka sig något annat än carrera marmor på väggarna? Kan man välja billigare märke på dusch?
Jag har också förstått hur priset på arbete varierar beroende på om man behöver bila upp betonggolv för att ersätta gammal golvbrunn, drar om all el/vvs, och att ha stora plattor i natursten kommer kräva mycket tid av kakelsättaren och därmed mycket högre kostnad än om man väljer något annat.
Jag skulle föreslå att ni funderar på vad som är riktigt viktigt för er och vad ni kan göra själva. Måste man ändra planlösning helt? Kan man tänka sig något annat än carrera marmor på väggarna? Kan man välja billigare märke på dusch?
Och ändå betalar många hellre än att ta ledigt från jobbet och att göra det själv. Det säger väl ändå lite om hur komplext många uppfattar att detta är. Har man inte tillgång till egen kunskap eller någon väldigt nära vän eller släkt som kan hjälpa en så är det för många enda utvägen att betala dyrt för det. Det gör att hantverkarna kan ta betalt.joakim_j skrev:
Klicka här för att svara