Y
Ladugården, uppdelad i en tegelbyggnad för kossor, en mer som vindskydd för maskiner, med grusbacke.

Gick en runda i mörkret längst grusplanen och föll plötsligt ner i en stor håla.

Längst murväggen till andra sidan så var det väldigt utgrävt. Såg ut som de försökt gräva hål i cementgolvet med.

Gångarna var förvånadsvärt stora på sina ställen så är tveksam till att det är någon liten sork.

Blir lite orolig när de grävt runt cementpelaren som håller upp huset.

---

Vilket djur?

Hur skrämmer jag bort det?
- Sätta sånna socell-pipande saker inomhus i mörkret lamslår ju bara tekniken.
- sätta strålkastare som tänds vid rörelser kanske skrämmer större djur.

Transor med diesel läste jag nyss någon föreslå. Tycks många djur dra sig för då liknande råd har getts vid skydd mot möss.

Nja, transor skrämmer nog endast medelålders vita heteromän :D

Ett tips jag sett för att bekämpa mullvadar kanske är tillämpbart:
Led avgaserna från traktorn/gräsklipparen ned i en av gångarna.

Har ej testat själv dock. Och dina djur är kanske lite större än mullvadar.

Yrrol skrev:
Ladugården, uppdelad i en tegelbyggnad för kossor, en mer som vindskydd för maskiner, med grusbacke.

Gick en runda i mörkret längst grusplanen och föll plötsligt ner i en stor håla.

Längst murväggen till andra sidan så var det väldigt utgrävt. Såg ut som de försökt gräva hål i cementgolvet med.

Gångarna var förvånadsvärt stora på sina ställen så är tveksam till att det är någon liten sork.

Blir lite orolig när de grävt runt cementpelaren som håller upp huset.

---

Vilket djur?

Hur skrämmer jag bort det?
- Sätta sånna socell-pipande saker inomhus i mörkret lamslår ju bara tekniken.
- sätta strålkastare som tänds vid rörelser kanske skrämmer större djur.

Transor med diesel läste jag nyss någon föreslå. Tycks många djur dra sig för då liknande råd har getts vid skydd mot möss.
Råttor gillar att gräva. Gärna gnaga sig genom cement och annat skoj också.
Du kanske har skadedjursbekämpning i hemförsäkringen? Då ordnar de hjälp "gratis".

Ola78
Kan ju också vara grävlingar som varit i farten, de bygger gärna sina gryt i närheten av gamla ladugårdar, jordkällare och dränerad mark och liknande och har ju ganska stora gångsystem i anslutning till grytet.

Hos oss var det kaniner som underminerade uthusen, men våra mordiska katter har dräpt allihopa.

Yrrol skrev:
Transor med diesel läste jag nyss någon föreslå.
Låter lite läskigt ur ett brandriskperspektiv.

Alfredo skrev:
Låter lite läskigt ur ett brandriskperspektiv.
Diesel brinner bara om man först hettar upp det. Man kan inte tända det med typ en tändsticka.

Predatorer som katter är i min smak. Farsans två norska skogskatter har rensat ett helt område från smådjur inkl. grannars katter. :D

Johan Gunverth skrev:
Diesel brinner bara om man först hettar upp det. Man kan inte tända det med typ en tändsticka.
Ja diesel i exempelvis en burk är nog svårt att få fyr på men en dieselindränkt trasa brinner nog väldigt bra.

Jag har många gånger tänt kaminer/pannor med dieselindränkta tretexbitar och jag har svårt att tro att en indränkt trasa skulle brinna speciellt mycket sämre.

Alfredo skrev:
Ja diesel i exempelvis en burk är nog svårt att få fyr på men en dieselindränkt trasa brinner nog väldigt bra.

Jag har många gånger tänt kaminer/pannor med dieselindränkta tretexbitar och jag har svårt att tro att en indränkt trasa skulle brinna speciellt mycket sämre.
Men det självantände inte, eller hur? Om en dieselindränkt trasa är en brandproblem brinner det redan rätt bra i närheten.

Johan Gunverth skrev:
Men det självantände inte, eller hur?
Nej inte alls, men det var ganska lättantänt.

Johan Gunverth skrev:
Om en dieselindränkt trasa är en brandproblem brinner det redan rätt bra i närheten.
Ja det är ju upp till var och en att värdera om det är någon större risk.

Y
Nu har jag ingen belysning där och jag var ju smått i chock efter att marken gav vika. gångarna såg större ut än knytnäven.

Men, ja, jag ska nog höra med försäkringsbolaget för mycket riktigt ingår skadedjursbekämpning.

Jag har väldigt mycket grävare över hela gården, även kring mitt hus. Först var jag nöjd att den hölltill där det växte oönskade växter men nu slog det mig att det vore beklagligt ifall den ger sig på dräneringar å annat som jag faktiskt vill ha kvar.

Enligt grannar så har de där pipande sakerna man trycker ner i backen funkat bra. Sugen är jag fast det får ju bli utomhus isf så batterierna laddas. Dock lite dyra för att chansa och visa sig vara odugliga.

I Frankrike spränger man de små liven i luften genom att aptera små sprängladdningar i gångarna. Inga hembyggda bomber, utan det köps i bygg- och trädgårdsbutikerna.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.