Byggahus.se
N
L Littlefeat skrev:
Är det nån som tror på detta eller är det varmvattnet som är 22 grader?
Ursäkta men vad mera exakt är det du ifrågasätter? Kan upplysa om att varmvattnet höll 58 grader när jag mätte nyss.
Vad gäller årsförbrukningen för 2022 framgår den av bifogad bild. Sedan har den tydligen minskat ytterligare och låg på 6280 kWh när jag skrev inlägget den 30/4 i år. Den anges ju på en rullande period.
 
  • Energianvändningsdiagram för 2022 som visar kilowattimmar per månad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Köpt in 18 kubik billig bra ved. Kommer elda mer än vanligt och kommer även sälja så jag får in nästa års kostnad.
Ska installera fläkt mellan våningarna.
Ska köpa på mig diesel när den är "billig" och köra en del dieselbil i vinter (mest för att jag måste spara mil på elbilen)

I övrigt har jag redan kastat på en ngenic som sparade mig åtskilliga tusenlappar sist. Funderar lite på att köpa smart termostat till golvvärmen i badrummet, men tvekar lite.

Tyvärr blir det ny tvättmaskin då den gamla börjar ge upp, men väljer då en med så hög effektivitet som möjligt. Ingen aning om självdoserande är bra men de fanns en som såg trevlig ut
 
Huggit och kört hem och kapat och kluvit 40 kubikmeter ved. Skall fortsätta med litet torrgranar i höst.
 
Köpt luftluftvärmepump till fritidshuset samt utökat mitt vedförråd.
 
  • Gilla
jeppe42
  • Laddar…
Klyvt ordentligt med ved.
 
  • Gilla
Mats Lj
  • Laddar…
Beställt batterier
 
Fyllt på vedförrådet för kaminen.
 
Vedförråd påfyllt och redo att förbrännas i kakelugnar.

Sedan vad gäller ev höga elpriser... en ganska komplex kalkyl.

Har ett ganska rejält överskott av producerad solel efter sommaren, för att dra full nytta av "60-öringen" behöver jag köpa lika mycket el som jag sålt. Så all el jag köper inom den ramen kostar mig alltså 60 öre mindre än rådande marknadspris.

Så planen A är att köra elvärme via LLVP så mycket som är vettigt, skulle säga ner till -10 innan COP blir för dåligt jfr fjärrvärmealternativets raka 80 öre per kWh.

Min brytpunkt beror ju på elpriserna när jag bestämmer att elpriset (- 60-öringen) x COP vid aktuell utetemp (ofta kring 3 - 4), inkl skatter moms och överföringsavgift, blir högre än fjärrvärmens 80 öre / kWh, för aktuellt uppvärmningsbehov.

Kort sagt: är det riktigt kallt och/eller att elpriset är riktigt högt så kan det löna sig för oss att stänga av LLVP och köra fjärrvärme. Knappast annars.

Det är synnerligen komplexa kalkyler detta att optimera fullt ut, kan inte säga att jag har bemästrat detta alls i dagsläget utan det är bara enkla tumregler jag kör efter.

Jag kan tycka det är ganska tragiskt att fjärrvärmepriserna är satta såpass högt, det känns tråkigt att komma till slutsatsen att det oftast är mer lönsamt för mig att värma kåken med el (via LLVP i detta fall). Lokala fjärrvärmebolaget stoltserar med att de har noll CO2-belastning eftersom de använder förnybar skogsråvara till 100% sedan ett antal år.
 
Har omkring 80 kubikmeter ved hemma. Farmartanken som jag delar med grannen är påfylld.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.