I "lillstugan" som är ursprungliga huset på landet kommer inkommande el in i en liten 9 säkrings central.
I denna har man lagt dubbelt för att få vidare till "storsugan" vilket har fungerat men kanske inte så snyggt. Då det är renovering på gång och då även byte av central ligger på är funderingen vad som idag är praxis för en liknande lösning.
Lägga dubbelt även in nya centralen? (Hager)
Sätta någon typ av kopplingsplint i centralen för delningen? Tips på plintar.
Sätta en dosa för uppdelning längre ner på väggen? Lagom dosa för detta och kopplingsplintar.

En av fördelarna av ny dosa är ju att det bara bli ne grov kabel upp till centralen vilket är lättare att få snyggt.

tommib
Jag antar att detta sitter efter elmätaren så att man kan bortse från den problematiken. Det snyggaste är förresten att dela vid elmätaren men jag antar att du inte vill gräva om kabeln till storstugan.

Personligen hade jag gjort uppdelningen i centralen, på en lämplig plint. En bra sådan är t.ex. Eldon EKS525. Jag har dock sett flera elektriker lägga dubbelt på huvudbrytarens ingångssida och det verkar vara ok så länge man inte överskrider max ledararea (och har två likadana kablar, blanda inte t.ex. EK och RK/MK). Säkrast är plinten.

Om du hellre vill ha en extra kapsling så duger det med i stort sett vilken kapsling som helst som är avsedd för el, men eftersom det är matningen till bägge husen så är det vettigt att välja en bättre sort. Jag har ingen som helst erfarenhet av detta men många rekommenderar Spelsbergs A-box. Vill du ha grejer som går att köpa på clabbe så säljer de en box som av fabrikat Marlanvil som jag har några av till annat, de är stabila och välbyggda samt har en DIN-skena i botten. Komplettera med förskruvningar och ovan nämnda EKS525 så funkar det också.

Den stora fördelen med fördelning i kopplingsbox är att ingen del i gruppcentralerna är ström/ spänningssatta av den andra centralen. Det kan lätt bli så om man överkopplar nolla, Pen eller skyddsledare på skenorna. Det skapar också rörig anläggning när tvingas använda jordfelsbrytare idag..

I ett sådant blir det lite fel att lägga dubbelt på huvubrytagens ingång. Om någon tror att hen kan jobba med alla kablar i centralen efter ha stängt av huvudbrytaren, då kan det bli tråkiga överraskningar.

En välstrukturerad anläggning är en säker anläggning enligt min åsikt.

Redigerat:
  • Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
Tack för svar. Just nu ser det ut som att en egen fördelningsdosa är vettigt och snyggast.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.