293 328 läst ·
6 885 svar
293k läst
6,9k svar
Vi som gillar kärnkraft, vad behövs för att det ska bli
Det går trögt med ny kk i USA.
Nuscale är ledande inom SMR – nu läggs deras prestigeprojekt ned
Inte ens denna småskaliga teknik klarade av lönsamheten pga för få kunder.
Det är inte troligt att projektet får tillräckligt många abonnenter för att kunna genomföras, skriver Nuscale i pressmeddelandet. Det klokaste för båda parter är därför att avsluta planerna.
– Beslutet är en besvikelse med tanke på åren av hårt pionjärarbete som har lagts på projektet, säger Mason Baker från UAMPS i pressreleasen.
Beskedet kommer efter en kostnadsuppräkning som meddelades i januari i år. På grund av inflation och höjd ränta ökade kostnaden från 5,3 miljarder dollar till 9,3 miljarder dollar. Därmed skulle även el från anläggningen bli betydligt dyrare, från 58 dollar per MWh till 89 dollar per MWh.
Tre gånger så många kunder hade behövts till Idahoanläggningen, skriver The New York Times. Även tidigare har flera städer hoppat av projektet i takt med ökade kostnader.
Det kan säkert repa sig, det är ju en bra ide, men jag har hela tiden avfärdat det opportunistiska i propagandan att SMRerna ska lösa Sveriges elförsörjning nu, de finns ju inte ens... och sen vill man ju inte vara kund nr 1 och få en betaprodukt.blackarrow skrev:
Jaja, nån dreamer har kanske gått på det..
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
Verkar vara bättre med fossilt🙄D djac skrev:
Är det inte värre med de som tror marknaden ska lösa problemen självt?D djac skrev:
Det är ju mer lönsamt för Elkraftsproducenterna att inte bygga ny produktion, del på att slippa investera, dels på att få mer betalt.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det du beskriver är ett monopol eller en skyddad marknad. På en fri marknad kan inte befintliga producenter låta bli att bygga nytt för att hålla priset uppe, då kommer någon annan in och bygger.blackarrow skrev:
Plus att om man bara kunde smällt upp ett kärnkraftverk hur som helst så är ändå återbetalningstiden så lång att politikerna hinner förbjuda kärnkraft flera gånger om innan verket gått med vinst. Det går helt enkelt inte att lita på politiker.
Husägare
· Skåne
· 5 284 inlägg
Politik
Politik
Politik
I nämnd ordning är det som förstört västvärldens (läs Sveriges) mest stabila elsystem!
Norra Sverige har aldrig haft ett elavbrott.
Söder om Ångermanlansälven hade vi ett totalt elavbrott.
Torsdagen den 27 december 1983lärde sig svenska folket vad en frånskiljare är. Klockan 12.57 lossnade en sådan frånskiljare i Hamra transformatorstation utanför Enköping och landet slocknade i det största svenska strömavbrottet hittills.
I stort sett blev det mörkt i hela Sverige.
Ett kärnkraftverk i Oskarshamn lyckades att avbryta snabbstoppet och stå kvar i ö-drift detta bidrog till att Sverige kunde starta upp delvis efter 1,5 timmar,
Stoppet var mitt i mellandagsrean efter jul.
Förmodligen skulle ett sådan stopp idag orsaka ett dygns totalt elavbrott då vi inte har kvar tillräckligt svängmassan för att kunna koppla in hela regioner utan man får dela upp det i mindre effektuttag eftersom produktionen kan anslutas.
Politik
Politik
I nämnd ordning är det som förstört västvärldens (läs Sveriges) mest stabila elsystem!
Norra Sverige har aldrig haft ett elavbrott.
Söder om Ångermanlansälven hade vi ett totalt elavbrott.
Torsdagen den 27 december 1983lärde sig svenska folket vad en frånskiljare är. Klockan 12.57 lossnade en sådan frånskiljare i Hamra transformatorstation utanför Enköping och landet slocknade i det största svenska strömavbrottet hittills.
I stort sett blev det mörkt i hela Sverige.
Ett kärnkraftverk i Oskarshamn lyckades att avbryta snabbstoppet och stå kvar i ö-drift detta bidrog till att Sverige kunde starta upp delvis efter 1,5 timmar,
Stoppet var mitt i mellandagsrean efter jul.
Förmodligen skulle ett sådan stopp idag orsaka ett dygns totalt elavbrott då vi inte har kvar tillräckligt svängmassan för att kunna koppla in hela regioner utan man får dela upp det i mindre effektuttag eftersom produktionen kan anslutas.
G
gone_fishing
Husägare
· Stockholm
· 2 913 inlägg
gone_fishing
Husägare
- Stockholm
- 2 913 inlägg
desinformationL Leif i Skåne skrev:
desinformation
desinformation
nu sitter du och ljuger ihop rena fantasier igen
när det stora strömavbrottet skedde den 27 december 1983 kl 12:57 var åtta av tio reaktorer i drift i Sverige (varken F3 eller O3 var färdigbyggda vid tillfället, Ringhals 4 var avställd)
i Oskarshamn var O2 i drift medan O1 hade kopplats bort på grund av egna problem 35 minuter innan det stora elavbrottet skedde
mer kraft fick skickas från Norrland söderut via ställverket i Hamra/Enköping (ställverket låg då nära sin maximala kapacitet, runt 5.6 GW mot tillåtna 6 GW) och fick problem med en frånskiljare som olyckligt jordades och två 400 kV-ledningar från norr kortslöts och åtgärder för att skydda nätet släckte ner större delen av Götaland och Svealand (samt Örnsköldsvik/Umeå-trakten)
av de åtta reaktorerna var det enbart Forsmark 1 som fortsatte att leverera elkraft till nätet – men den elen skickades norrut via Stackbo (Gävle) då den södra anslutningen mot Hagby (Upplands Väsby) berördes av avbrottet
en månad senare tillsätts en statlig utredning om vad som skett och vilka lärdomar vi bör dra
i augusti samma år kommer de med en 300-sidig rapport: SOU 1984:69 – Säker elförsörjning, där jag saxar:
...Återuppbyggnaden gick i stort sett bra och följde uppgjorda planer...Överföringen från Norge och Danmark bidrog till en snabb återuppbyggnad... [tack utlandsförbindelserna!, egen anm.]
...I söder påbörjades driftuppbyggnaden genom anslutning och spänningssättning norrifrån av stamnätet. Inom 50 minuter var 400 kV-nätet återuppbyggt. Efter ytterligare ca 30 minuter var 220 kV-nätet i huvudsak intakt...
...Efter ca 6 timmar hade i praktiken alla elleveranser återupptagits...
...I samband med kollapsen kopplades alla kärnkraftsblock förutom Forsmark 1 bort. Återinkopplingen av dessa påbörjades ca 9 timmar efter störningen och det tog 50 timmar innan alla var återinkopplade...
elen återkom snabbt tack vare
– bortkoppling av elpannor,
– import från Norge och Danmark,
– uppstart gasturbiner och reservaggregaten i Karlshamn och Stenungsund
och påföljande dag är kärnkraften åter uppe i god produktion och reservenheterna kopplas ifrån
Oskarshamn 2 "med sin svängmassa" hade ingenting med återuppstarten att göra
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Det här tycker jag är intressant och fascinerande, om än OT. Visst var det så att det var ”frivillig” frånkoppling? Alltså att man bara sa åt folk (via radion och vad vet jag) att koppla bort sina elpannor till om X timmar. Och att det var någon form av rutin även vid mindre stopp – då folk visste att om alla elpannor drog igång samtidigt så skulle nätet gå ner igen.harka skrev:
Jag undrar hur många som skulle bry sig om en sådan instruktion från staten idag.
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Nej, det är svårt. Både tekniskt och regleringsmässigt. Det är också svårt att driva företag.G OMathson skrev:
Jag reagerar bara instinktivt på enfalden när någon först klagar på ”marknaden” för att sen beskriva en situation som är hårt reglerad.
”Människor är kassa på att använda händerna!”
– ”De kan inte ens knyta skorna själva när vi binder ena handen bakom ryggen på dem.”
Det är ungefär vad jag tänker när jag ser ett påstående likt det jag svarade på. Det må vara att det första påståendet delvis är sant, men oavsett det är så eller inte är situationen ju riggad för att inte fungera.
Jo det finns ju en anledning att vi får smarta elmätare och det är då att en nätägare kan skicka ett frånslag till stora grupper av elanvändare. Med den usla situationen vi är i så är det ett måste och SvK kan sedan styra nätägarna hur man sedan spänningssätter ett helt nät.Nötegårdsgubben skrev:
Jo NuScale debaclet och kostnaderna för SMR blir nog en rysare. Som det ser ut i världen så måste man då bygga nya leveranskedjor med enbart västländer och det är dyrt. Sedan för själva bygget så är det stora svårigheter att använda sig av en arme av låglönearbetskraft.Nötegårdsgubben skrev:
Nej, det är svårt. Både tekniskt och regleringsmässigt. Det är också svårt att driva företag.
Jag reagerar bara instinktivt på enfalden när någon först klagar på ”marknaden” för att sen beskriva en situation som är hårt reglerad.
”Människor är kassa på att använda händerna!”
– ”De kan inte ens knyta skorna själva när vi binder ena handen bakom ryggen på dem.”
Det är ungefär vad jag tänker när jag ser ett påstående likt det jag svarade på. Det må vara att det första påståendet delvis är sant, men oavsett det är så eller inte är situationen ju riggad för att inte fungera.
GE-Hitachi lär ganska snart presentera siffror för deras BWRX-300, vidare så kommer dito från Westinghouse AP-300. Rolls-Royce SMR likaså som flera länder funderar på.
Så det här ser nog klart dystert ut och jag betvivlar starkt att EU och Sverige kan hänga med i konkurrensen.
Så här ser det ut i världen med kärnkraftsbyggen. Kina, Indien, Ryssland, VVER reaktorer lite överallt i östern.
https://world-nuclear.org/informati...eration/plans-for-new-reactors-worldwide.aspx
Skogsägare
· 21 917 inlägg
Hänga med i konkurrensen hur menar du, som i att bygga upp ASEA Atom igen? Nej, det lär ju inte hända, oavsett namn.P paralun skrev:
Men det är ju en annan fråga än om det skulle kunna byggas ny kärnkraft i Sverige.
Nej vi har ju lagt ner allt här i Sverige som tillverkade någonting för kärnkraft, likaså är det inom EU i stort.Nötegårdsgubben skrev:
GE-Hitachi, Westinghouse, NuScale samt Rolls-Royce har en gigantisk utmaning med att skapa nya levereranskedjor och då inom väst.