Byggahus.se
Hej, för några månader sedan så bytte vi takfönster i min lägenhet och efter det så har det börjat läka genom ett av det. Jag uppmärksammade det till byggfirman som utfört arbetet och de skulle titta på det men glömde sen bort och två tre veckor sedan har de varit och kollat på det men ännu är det inte åtgärdat och idag har det börjat rinna genom ett annat ställe och ganska mycket.

Min fråga är vilket ansvar firman har för eventuella skador jag får på ytskikt och mitt golv. Är det rimligt att de får ersätta mig eller är jag körd?
 
Lägenhet?

Är det bostadsrätt?

Fönster brukar vara föreningens ansvar.
 
Jo det är en lägenhet, bostadsrätt, det är föreningen som har anlitat en firma för att byta dem. Tänker ju att byggfirman har ett ansvar i och med att det är så nyligt de har installerat dem.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Det är föreningen som måste ta det med sin entreprenör. Du anmäler de skador som uppstått till föreningen.

Ja, de får stå för skadorna som de orsakat.
 
  • Gilla
Ossian K Olsson och 1 till
  • Laddar…
H
R Robert-san01 skrev:
Det är föreningen som måste ta det med sin entreprenör. Du anmäler de skador som uppstått till föreningen.

Ja, de får stå för skadorna som de orsakat.
Instämmer! Tillägger till Roberts svar, anmäl snarast möjligt och gärna skriftligt, t.ex mail. Påpeka även att du har sagt till företaget och att inget händer.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Okej, tackar för svaren då kan man vara lite lugnare iallafall.
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.