Byggahus.se

Vi bygger med Trivselhus i Örebro

1. ginnfilt
    Medlem · Örebro · 1 146 inlägg

ginnfilt

Medlem
    Hej!

I morgon kommer vår husleverans! Den rullar väl i natt, från de Småländska skogarna och upp till Örebro.

I vår byggblogg kan du följa bygget fram till idag och fortsatt framåt. Den 11 april är datum för slutbesiktning.

http://nummeriv.blogspot.se/

Om du har några frågor om vårt husbygge, byggande i Örebro, Trivselhus eller något annat så fråga på, så kanske vi kan svara!

Eftersom detta är vårt första (och kanske enda) husbygge så har vi inget att jämföra med (annat än andras erfarenheter) men hittills har det mesta löpt på bra utan större incidenter. Vi får se om det bär hela vägen!

/Johan

2. R
    Medlem · Örebro · 313 inlägg

rightnow

Medlem
    Ska bli riktigt roligt att följa!

Trivselhus för oss i Örebro är intressant också. Så hör kanske av mig med lite frågor :)

Lycka till, hoppas allt blir kanon! :)

3. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Vädret ser ut att vara med oss. Perfekt väder igår och prognosen ser fortsatt bra ut även om det hotas med några stänk idag. Sett till allt regn som kommit här den sista tiden så kan man dock inte vara annat än nöjd.

Det var en spännande dag igår, när huset växte fram kloss för kloss. Bottenvåningens ytterväggar kom upp, bärande innerväggar samt delar av takstolarna. Hur långt kommer "vi" idag?

4. R

rightnow

Medlem
    Finns det nått man kan göra ifall det börjar regna?

5. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Ja, då hoppas jag att byggarna skyddar/täcker så långt det är möjligt och om något blir blött/fuktskadat att det får möjlighet att torka ut eller bytas ut. Det absolut värsta är väl om fukt byggs in så att säga.

Risken är dock hyfsat låg i ett bygge med detta upplägg då alla moduler kommer väderskyddade från fabrik.

En inspiration/informativ blogg för oss är http://villasavic.blogspot.se, som också byggt Trivselhus i Örebro. De reste sitt hus mer eller mindre i snöstorm och det gick bra det med!

6. N
    Medlem · stockholm · 3 435 inlägg

Noseone

Medlem
    Fast snö är bra mycket bättre än regn. Snö kan man ju borst bort.

7. R

rightnow

Medlem
    Följer bloggen ! Hoppas på mer bilder ikväll :)

8. E
    Medlem · jämtland · 20 823 inlägg

elmont

Medlem
    Ett råd i all välmening, se till att man kör avfuktare efter det att huset är tätat. Om ni inte gör det kan jag garantera att ni får "torksprickor" i dom flesta hörn och takvinklar om ett eller två år.
    Jag vet inte hur många hus jag sett som fått ta in målaren för att "laga" efter tvåårsbesiktningen, men det är vanligare än det motsatta. Och ingen tycker att det är kul, varken husägare, målare eller byggfirma men allt för vanligt. Orsak är att man vill flytta in så fort som möjligt.

9. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Tack för tipset Elmont. Vi får se om Trivselhus kör en avfuktare annars får vi ställa frågan till dem.

10. R

rightnow

Medlem
    Hej på dig ginnfilt!

Har följt bloggen. Hur tycker du att det går? Känns allt bra än så länge?

11. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Hej!

Allt rullar på bra! Vi hade kommunen på arbetsplatsbesök i måndags och "inga fel eller brister upptäcktes vid besöket", som det står i protokollet.

Kommunen kontrollerade att ritningar och arbetsmiljöplan finns på bygget och att byggnationen följer bygglovet.

Som tur var fick vi taket tätt (takpapp på) precis lagom till måndagen när bygget utsattes för dåligt väder för första gången. Vi var oroliga för hur vindväven skulle klara regn, då den fortfarande är exponerad på delar av fasaden. Vår KA kunde dock lugna oss med att den absolut står pall regn när det träffar vertikalt.

I övrigt så har vi noterat att våra datum för för- och slutbesiktning ligger mitt i påsken så nu strävar vi efter att kunna tidigarelägga detta, om arbetstakten tillåter. Trivselhus ansåg att det absolut kunde vara möjligt, vi ska stämma av det längre fram. Vorde kanon att kunna nyttja påsklov och ledigt för inflytt.

Frågor om något särskilt eller önskas bilder på något speciellt så kanske det kan ordnas?! :)

12. R

rightnow

Medlem
    Ja ush vilket skitväder det va :)

Ser jättefint ut, tror det kommer bli kanon när det är klart! Att ha påsken för inflyttning vore ju inte fel? :)
    Ni har helentreprenad va?

13. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Japp, totalentreprenad, ett kontrakt med Trivselhus.

14. ginnfilt

ginnfilt

Medlem
    Kan meddela att Trivselhus, sedan vi skrev kontrakt med dem, har bytt försäkringsbolag (ett års villaförsäkring ingår) från If till Dina Försäkringar och de har bytt köksleverantör från Tibrokök till Ballingslöv.

För vår del blir det Dina Försäkringar men bytet av köksleverantör påverkar inte oss då vårt Tibrokök är valt för länge sedan.

15. R

rightnow

Medlem
    Tack för infot! If tycker jag personligen är bättre, men jag har inga referenser alls förutom att jag har IF :)

Men däremot Tibrokök vs Ballingslöv? Tibro har man ju hört ska vara väldigt bra?

Ser att ni har 270 som höjd på nedervåningen. Vad blir det på övervåningen då? 240?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.