Hej allihopa,

Har börjat testa min elektra beckum tf 100 vertikalfräs och insett att spindeln roterar åt fel håll, om man följer manualen. Så när man matar arbetsstycket från "rätt håll" (enligt manualen) så dras arbetsstycket ifrån en vilket känns farligt, istället för att tryckas tillbaka mot en.

Antar att man kan lösa detta enkelt genom att bara mata arbetsstycket från det andra hållet. Har dock ett tillbehör som kan kopplas på fräsen för att fräsa ändträ (samma som syns på denna bild: https://i.ytimg.com/vi/mBpp6xA2hw8/maxresdefault.jpg). Med detta tillbehör kan man bara säkert mata från ett håll.

I manualen står det att man kan koppla om polerna till 3-fas motorn för att ändra riktningen på spindeln, men den ger inga vidare instruktioner.

Någon som har gjort något liknande och kan ge några handfasta råd? Eller bör man be en elektriker att göra något sånt? Har skruvat upp kopplingslådan och ser ut som att det bör vara rätt så enkelt att fixa själv. Se bilder Kopplingslåda för 3-fas motor på en Elektra Beckum TF 100 vertikalfräs, med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vertikalfräsens kopplingslåda öppen med synliga kablar och elektriska anslutningar.
Skapa konto
Elektra Beckum vertikalfräs typskylt med tekniska specifikationer.
Skapa konto

Bästa svaret

Byt plats på två av de inkommande fasledningarna. Antingen på själva maskinen, eller i stickproppen.

• Gilla
WarraWarra och 1 till
  • Laddar…
Precis som useless skriver, byt plats på två av faserna, spelar ingen roll vilka två du byter plats på.

• Gilla
WarraWarra
  • Laddar…
Z
Precis som frustrator skriver. Byt plats på två av faserna

• Haha
Ola C och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Byt plats på två av de inkommande fasledningarna. Antingen på själva maskinen, eller i stickproppen.
Tack för snabb respons.

Så kan t.ex. ta den övre kablen på vänster sida och sätta den i mitten. Och sen mitten vänster till över vänster?

Öppen anslutningsdosa med elledningar och kopplingar, markeringar föreslår omdragning av kablar.
Skapa konto

Ja, det borde funka.

• Gilla
laban2 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Ja, det borde funka.
Inte bara borde ;)

Nä, det finns väl bara en motor på den där, så det ska funka.
Men jag hade nog gjort omkopplingen i stickproppen istället.

Nu är jag relativt okunnig på sådant här, men, kan det inte va så att trefas-uttaget är felkopplat och att man behöver koppla om faserna där?
Antar att man kan prova det genom att köra i ett annat uttag för att se om spindeln snurrar åt samma håll?
Man löser ju problemet genom att koppla om faserna i stickproppen eller i motorn, men om man skulle göra sig av med maskinen någon gång och den då snurrar på fel håll igen kan det bli tråkigt för den som inte är lika uppmärksam.

Lexington Lexington skrev:
Nu är jag relativt okunnig på sådant här, men, kan det inte va så att trefas-uttaget är felkopplat och att man behöver koppla om faserna där?
Antar att man kan prova det genom att köra i ett annat uttag för att se om spindeln snurrar åt samma håll?
Man löser ju problemet genom att koppla om faserna i stickproppen eller i motorn, men om man skulle göra sig av med maskinen någon gång och den då snurrar på fel håll igen kan det bli tråkigt för den som inte är lika uppmärksam.
Finns inget rätt eller fel vad gäller rotationshåll på själva elmotorn utan bara utifrån vilken maskin den sitter på. Så i min värld finns det inget rätt eller fel i själva uttaget heller.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Kör en plan och rikthyvel från samma uttag som definitivt snurrar åt rätt håll så det är hos maskinen problemet ligger.

useless useless skrev:
Nä, det finns väl bara en motor på den där, så det ska funka.
Men jag hade nog gjort omkopplingen i stickproppen istället.
Kan nu bekräfta att jag kopplat om som ni beskrev och jag rita i min bild. Funkade klockrent.

Tack för hjälpen!

• Gilla
PeterFalun
  • Laddar…
Om du vill kunna ändra håll på motorn lätt så finns det stickproppar som man kan fasvända utan att plocka isär.
Röd stickpropp sett framifrån för fasvändning.
Skapa konto

• Gilla
oxxen och 1 till
  • Laddar…
Du är helt på rätt spår dvs grund 1A är att ha rätt fasföljd i alla uttag. Sen lägger du om för respektive maskin i proppen eller på motorn som skrevs tidigare. Då kan du flytta maskinerna som du vill mellan olika ställen och även till andra som har så pass förmåga att de har sina uttag rätt.

Alltså kan du helt bortse från #10.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.