681 läst ·
10 svar
681 läst
10 svar
Verktygsbatterier som spioner
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Det här var ju väldigt ”intressant”. Vissa fabrikat av batteripack loggar användarbeteenden med maskinen, för att påvisa fel utanför garantiåttagande. För hög omgivningstemperatur, för hög urladdning, m.m.
Jag vet inte hur spridda de är i Europa, men både finnar och tyskar har hjälp till att få M18-protokollet delvis hackat
Jag vet inte hur spridda de är i Europa, men både finnar och tyskar har hjälp till att få M18-protokollet delvis hackat
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Rossmann har också snappat upp det.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Men har sådan logg data någonsin använts för att neka garanti? För hög urladdning är väl inget som brukar ligga på användaren att hålla efter, det gör moderna batterier själva, stänger av sig när man når gränsen.
Det är väldigt vanligt i moderna produkter att man samlar in statistik om hur saker används "på riktigt", dels för att hitta kvalitetsproblem, men också för att kunna "tumma på kvalitet", om man ser att 99,99% av alla skruvdragare aldrig använder mer än 90% av sitt max vridmoment någonsin, så kan man dimensionera nästa produkt efter att bara tåla 80% av max vridmoment i någon timme under hela livstiden. Och 100% i kanske 5 minuter.
Problemet med sådan statistik i en skruvdragare är att man aldrig får in statistiken mer än från de apparater som returneras pga. olika fel. Har man uppkopplade produkter så kan man samla in användardata kontinuerligt. I normalfallet anonymiseras datat så tidigt som möjligt i processen.
Men ex tunga lastbilar är numera uppkopplade (tror samtliga fabrikat), jag vet att åtminstonde ett fabrikat samlar in data var 10e skund från ett antal miljoner lastbilar, vad heter föraren, GPS koordinater, hastighet, oljetemperatur osv. I vissa åkerier ute i världen påverkas förarens lön av hur de växlar, mycket inbromsningar och accelerationer sänker lönen. Jag skulle inte vara förvånad om min uppkopplade Volvo personbil också skickar upp sådan data utan att jag har någon egentlig koll på det.
Det är väldigt vanligt i moderna produkter att man samlar in statistik om hur saker används "på riktigt", dels för att hitta kvalitetsproblem, men också för att kunna "tumma på kvalitet", om man ser att 99,99% av alla skruvdragare aldrig använder mer än 90% av sitt max vridmoment någonsin, så kan man dimensionera nästa produkt efter att bara tåla 80% av max vridmoment i någon timme under hela livstiden. Och 100% i kanske 5 minuter.
Problemet med sådan statistik i en skruvdragare är att man aldrig får in statistiken mer än från de apparater som returneras pga. olika fel. Har man uppkopplade produkter så kan man samla in användardata kontinuerligt. I normalfallet anonymiseras datat så tidigt som möjligt i processen.
Men ex tunga lastbilar är numera uppkopplade (tror samtliga fabrikat), jag vet att åtminstonde ett fabrikat samlar in data var 10e skund från ett antal miljoner lastbilar, vad heter föraren, GPS koordinater, hastighet, oljetemperatur osv. I vissa åkerier ute i världen påverkas förarens lön av hur de växlar, mycket inbromsningar och accelerationer sänker lönen. Jag skulle inte vara förvånad om min uppkopplade Volvo personbil också skickar upp sådan data utan att jag har någon egentlig koll på det.
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Och snart blir väl vissa funktioner premium och måste låsas upp med en månadsavgift som med en del bilar. Ständig övervakning verkar vara framtiden.
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Milwaukee har ju redan sitt one-key där batterier och verktyg kommunicerar med bluetooth och en telefonapp så man kan se en massa data, spåra och låsa prylar, etc. Jag har inte läst användarvillkoren men jag gissar att man tillåter att informationen skickas till tredje part om man använder systemet.
https://se.milwaukeetool.eu/systems/one-key/
https://se.milwaukeetool.eu/systems/one-key/
Moderator
· Stockholm
· 56 235 inlägg
Jag tror att det där har provats en del, men inte fallit väl ut. Har för mig att Scania provade det på tunga lastbilar, man kunde få ut 100 hk extra ur motorn genom att beställa det inför en uppförsbacke mot en kostnad, sedan efter några minuter återgick motorn till sin vanliga styrka. Tror inte att dte blev någon succe.B Bitterhetsakademin skrev:
Diversearbetare
· Göteborg
· 10 695 inlägg
Att Milvaukee-batterier visade sig sakna cellbalansering verkar också vara en anledning till att man ville komma åt loggdata i batterikontrollern.
Klicka här för att svara