Hej!
Vi har en Ariterm Biomatic +20 Pelletspanna med plattvärmeväxlare för tappvattnet.
Värmen i tappvattnet har successivt blivit sämre, vi får ut maximalt mellan ca 40- 50 grader om vattnet får rinna bara en liten stund. Det sitter också en flödesvakt på varmvatten-sidan innan blandaren som gett upp, men har kopplat bort den tror inte den har nåt att göra med värmeförlusten. Pumpen fungerar till värmeväxlaren.
Problemet är att vi inte får upp värmen till tappvattnet (kranvattnet).
Jag misstänker att värmeväxlaren blivit igensatt av pannvattnet och förlorat sin effektivitet.
Upptäckte att pannvattnet är "grumsigt" av något brunfärgat, antagligen avlagringar fån elementen som lossnat efter att jag satte igång värmen och vattnet börjat cirkulera.
Vattnet i sig är kalkhaltigt så det kan också vara det som gjort det. Jag funderar på att plocka ner värmeväxlaren och spola ur den och eventuellt avkalka den. Som tur är sitter den lättåtkomligt.
Någon som har en annan idé?d^_^b
Kan man sätta ett filter till pannvattnet på returen från elementen eller någon annanstans?
Är det brukligt? Har själv inte sett det. Jag har dock ett filter till tappvattnet som går in i värmeväxlaren.
Här kommer några bilder på värmeväxlaren och in och utgående tappvatten: