Byggahus.se
Hej
Idag på förmiddagen gick mitt Verisurelarm på en av dörrarna av någon anledning, jag satt på möte utan telefon och frun hade satt sin mobil på ljudlöst och hade inte hört något.
Efter mötet såg jag att det kommit flertalet samtal och sms om att larmet gått och samma på fruns telefon. Väl hemma så satt en lapp från Securitas som varit på plats 45 minuter efter att larmet gått.

Min fråga är om detta är en rimlig tid, när jag köpte larmet så sa man att väktarna åker direkt och vänder om centralen får bekräftat att det är falsklarm. Så kan ju definitivt fallet inte vara här.

Har haft larmet i minst 5 år och betalt en jäkla massa pengar på detta, på bomässan i helgen frågade jag Verisure om dom inte kunde uppgradera mina gamla komponenter till nya då det tillkommit en hel del nya funktioner som jag saknar men svaret var att det måste jag betala för. Typiskt, jag gör ju inget annat än betalar.
Lite besviken på lång utryckningstid och småsnålt bemötande av långvarig kund.
/Anders
 
Väktarnas uppgift är ändå inte att avbryta pågående inbrott så det spelar väl mindre roll om de kommer efter 15 eller 45 minuter?

Om du har kamera och centralen konstaterar inbrott via den bör de kunna larma polis direkt.
 
A
Villalarm är nog riktigt lågprioriterade vad det gäller väktare.

När väktaren gjort färdigt allt annat som är viktigare (inkl äta färdigt ev. lunch) så åker man på villa larm. Skulle gissa att 10min till 1timme är normalt.

Tyvärr så säljs larmen oftast med dålig info vad som gäller, man får ofta intrycket av att det är insatsstyrkan som kommer med helikopter. Men egentligen kommer en väktare beväpnad med ficklampa och tejpar igen ev. trasiga fönster.
 
T
Vad är poängen med att ha verisure öht egentligen med dessa "utrycknings"-tider? Känns ju bara som man betalar en massa för en falsk trygghet?
 
  • Gilla
Nyponbuske
  • Laddar…
T Thullen skrev:
Vad är poängen med att ha verisure öht egentligen med dessa "utrycknings"-tider? Känns ju bara som man betalar en massa för en falsk trygghet?
Du kan nog ersätta "verisure" med valfritt bolag i ditt inlägg!
 
Min erfarenhet är att det tar 10-40 min för väktaren att dyka upp, lite beroende på hur långt från väktarkontoret man bor och var väktarbilen råkar vara när larmet går.
Nyttan jag ser är att någon går runt och ser efter om det finns trasiga rutor, uppbrutna dörrar osv om man är bortrest en tid så ett inbrott upptäcks omedelbart så man kan skicka dit någon. Vaktbolaget larmar även polis.
 
  • Gilla
Jambalaya
  • Laddar…
Det är klart att det finns en nytta. Men man ska ju ha rätt förväntningar på tjänsten man köper. Det är ju också lite missvisande med ”utryckning”, de kör ju inga utryckningsfordon och har ingen rätt att köra för fort eller förbi köer t.ex. Hembesök kanske vore en bättre term för att sätta förväntningarna på rätt nivå.
 
  • Gilla
Jambalaya och 1 till
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Det är klart att det finns en nytta. Men man ska ju ha rätt förväntningar på tjänsten man köper. Det är ju också lite missvisande med ”utryckning”, de kör ju inga utryckningsfordon och har ingen rätt att köra för fort eller förbi köer t.ex. Hembesök kanske vore en bättre term för att sätta förväntningarna på rätt nivå.
Detta var ju det första "skarpa" läget för mig och jag inser nu att jag haft lite för höga förväntningar på denna tjänsten, trodde nog det skulle gå snabbare för dom att komma på plats.
Är nog inte bara jag som gått på säljarnas snack om hur effektivt larm är och att de skulle förhindra inbrott mm. Man får väl hoppas det skulle funka bättre vid brand, gäller samma tid där så är det inte mycket kvar av kåken.
/Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.