2 381 läst ·
34 svar
2k läst
34 svar
Ventilation - vad göra?
Inte löser rensluckor hans problem…BirgitS skrev:
Rensluckor monteras där det anses behövas med tanke på rensning/rengöring i ventilationssystemet…
Att sätta det vid varje böj skulle innebära i ett vanligt hus så skulle det sitta åtkomstluckor överallt inte så snyggt eller praktiskt.
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Rensluckorna var en komplettering till inlägg 13 och 14. Enligt det förslaget blir det en 90 graders krök vid nuvarande frånluftsventil och en där man går igenom väggen mellan sovrummet och köket. Min gissning är att det vid första kröken behövs en renslucka riktad rakt ut i rummet så att det går att rensa sträckan mellan den vinkeln och stället där kanalen kröker av uppåt samt en vid väggenomgången så att man kan komma åt att rensa sträckan längs sovrumstaket. Vad tror du?
Det kan räcka med att rensa ur ventilationsdonen.BirgitS skrev:
Rensluckorna var en komplettering till inlägg 13 och 14. Enligt det förslaget blir det en 90 graders krök vid nuvarande frånluftsventil och en där man går igenom väggen mellan sovrummet och köket. Min gissning är att det vid första kröken behövs en renslucka riktad rakt ut i rummet så att det går att rensa sträckan mellan den vinkeln och stället där kanalen kröker av uppåt samt en vid väggenomgången så att man kan komma åt att rensa sträckan längs sovrumstaket. Vad tror du?
Då vi inte vet hur han tänker slutföra så är det spekulation, men generellt i små anläggningar så behövs det inte så många rensluckor…
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Okej
Hur tänker du att man från den kommande ventilen i köket kommer åt att rensa i en U-formad kanal?
Naturligtvis beror det på hur TS gör exakt och det var därför jag bara påminde om att de nog behövs.
Två är väl inte så många.
Hur tänker du att man från den kommande ventilen i köket kommer åt att rensa i en U-formad kanal?
Naturligtvis beror det på hur TS gör exakt och det var därför jag bara påminde om att de nog behövs.
Två är väl inte så många.
På såpas korta sträckor så är det inte så vanligt att man sätter extra rensluckor, men man får göra det ifall man vill ha extra åtkomstluckor i taket det är valfritt..BirgitS skrev:
Tilläggas bör att dessa typer av kanaler kommer TS förmodligen aldrig att behöva rensa…
Ja vart ska du annars dra kanalen? Drar man den inte upp mot taket?BirgitS skrev:
Godkänd OVK har nästan aldrig med antalet rensluckor att göra eller kan du visa det till mig?
Du få inte ta det för personligt, men i denna tråden så anser jag inte att det behövs med renslucka..BirgitS skrev:
Du brukar ha väldigt förnuftiga förslag och tankar i andra trådar som jag har sett och likat ofta😉
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 119 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 119 inlägg
Tack detsamma!Rejäl skrev:
I huset där jag bodde förut var köksfläkten ungefär 2 m från där imkanalen svängde uppåt mot yttertaket och där fanns det en renslucka så jag utgår nog från det. Huset var alltså byggt på det sättet 1989.
Imkanal är något annat.. då det samlas fett och kan det vara brandrisk mm. Men det är en helt annan diskussion..BirgitS skrev: