Grubblar över att få ett förbättrat luftflöde. Vi har ett gammalt utbyggt timmerhus. 1,5 plan med sovrum på övervåningen. Pax-fläkt i badrummet på bottenvåning. Vanliga friskluftventiler i två av tre rum på övervåningen (sovrummen, det tredje är allrum med trappa till bottenvåning) samt i ett sovrum på bottenvåning. Ej friskluft i vardagsrum eller kök på bottenvåning. Hur kan vi göra för att få bättre luftväxling på övervåningen? Fläkten i badrummet är så gott som alltid igång men ändå blir det invändig kondens på fönstren i sovrummen på övervåningen. Under den kallare årstiden eldar vi såväl i kamin som vedspis dagligen så då fungerar det ju lite bättre även om det mitt i natten på övervåningen trots allt är svårt att få luften att flöda bra. Vid denna tid på året känns det svårt att få luften att cirkulera.

Några tips vad man kan göra för att förbättra ventilationen?
Det känns inte som fler friskluftsventiler gör någon skillnad det är väl ett större luftutbyte som behövs?
Har ibland funderat över en ventil i vardagsrummet på bottenvåningen där kaminen står för att förbättra lufttillförsel vid eldning men samtidigt skulle väl rotationen på luft från sovrummen på övervåningen då blir ännu sämre?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.