Byggahus.se
H hapazard skrev:
Det är ju det som är grejen. Om det är en cykelöverfart är det du som bilist som korsar cykelbanan . Om det är en cykelpassage korsar cyklisten vägen. I det första fallet gäller "utfartsregeln" inte i det senare.


edit: skrev fel på överfart/passage
Fast det är ju inte sant. Vid en cykelöverfart slutar cykelbanan där överfarten börjar, och börjar igen på andra sidan överfarten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Sonen som nyligen tog körkort menar att högerregeln inte gäller om bilen först passerar en cykelbana. Vad som gäller istället vet jag inte.
Det är alltså som på bilden nedan.
[bild]
Gult streck är cykel/ gångbana.
Grön har väjningsplikt enl högerregeln, men skulle då inte ha det om sonen har rätt.
Nån som vet?
Störst går först. Ondast får den minst skyddade som inte ser sig om.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
Nu har jag kikat på Google maps och i min värld är det uppenbart att alla sunda människor skulle betrakta Norra Mosvägen som huvudled, samtidigt som jag tror att den inte är skyltad som sådan för att hålla ner hastigheten på den. Samma visa som i Älvsjöfallet för X tusen inlägg sen alltså.

Att en korsningsmässigt oskyltad cykelbana skulle ändra på det låter främmande i mina öron. Så man tillämpar huvudledsregeln ända tills man krockar. Då gäller högerregeln. 😎😇
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
När högerregelns gällande eller icke gällande hänger på att bilisten ska lyckas bedöma om man korsar en cykelöverfart eller en cykelpassage eller en cykelbana eller kalla det vad f-n som helst, jamen då har man krånglat till reglerna i onödan. Hade regeln varit att högerregel gäller såvida inte ena vägen är huvudled och det i så fall är skyltat väjningsplikt vid samtliga anslutande vägar, så hade det varit så mycket enklare. Möjligen med undantagen om utfart, men även det är att tänja på gränsen för vad många bilister kan förväntas ha koll på.
Lika jämrans onödigt är det att ha olika regler för fil- och omkörning beroende på om hastighetsgränsen är 70 och under eller 80 och över. Idioti.
 
  • Gilla
vcx och 5 till
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Nu har jag kikat på Google maps och i min värld är det uppenbart att alla sunda människor skulle betrakta Norra Mosvägen som huvudled, samtidigt som jag tror att den inte är skyltad som sådan för att hålla ner hastigheten på den. Samma visa som i Älvsjöfallet för X tusen inlägg sen alltså.

Att en korsningsmässigt oskyltad cykelbana skulle ändra på det låter främmande i mina öron. Så man tillämpar huvudledsregeln ända tills man krockar. Då gäller högerregeln. 😎😇
Så är det. Alla kör som om det vore en huvudled och sen kommer någon enstaka person och kör enl reglerna.
 
Man borde väl kunna be någon se över skyltningen med argumenten att 95% kör fel.?
 
  • Haha
hapazard
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Så är det. Alla kör som om det vore en huvudled och sen kommer någon enstaka person och kör enl reglerna.
Så är det ju iofs oavsett cykelbanan. Alla anslutande vägar behandlas ju som om de anslöt till en huvudled, oavsett om de gör det eller inte. Då blir det problem.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Sonen som nyligen tog körkort menar att högerregeln inte gäller om bilen först passerar en cykelbana. Vad som gäller istället vet jag inte.
Det är alltså som på bilden nedan.
[bild]
Gult streck är cykel/ gångbana.
Grön har väjningsplikt enl högerregeln, men skulle då inte ha det om sonen har rätt.
Nån som vet?
Sonen har fel. Det finns inga skyltar, utom GC-baneskyltarna. Då blir det så här:
GC-banan upphör när den kommer fram till Ryttartorpsgatan och börjar igen på andra sidan. Den påverkar därmed inte förhållandet mellan Norra Mosvägen och Ryttartorspgatan alls, dvs högerregeln gäller.

Däremot är det garanterat så att man i praktiken behandlar vägarna ut från villaområdet som utfarter, samt att väldigt många bilister säkert även lämnar företräde till GC-banan fast det inte behövs. Men det är altlså inte vad lagen säger.
 
  • Gilla
vcx och 1 till
  • Laddar…
H hapazard skrev:
Tänkte man kunde tittat på skyltningen om det är cykelöverfart eller cykelpassage, men framgår inte ur streetview [länk]

Om det är en cykelöverfart har trafik på korsande väg (röd) väjningsplikt mot den på cykelverfarten. I det fallet är min uppfattning att vägtrafiken (röd) bryter ett körfält och då även har väjningsplikt mot trafiken på den parallella vägen (grön).

Är det en cykelöverfart har cyklisterna inte företräde och vägarna faller tillbaka till högerregel om inte annat skyltat.
Street View är tydlig, det finns varken B3 elelr B8 och inga linjer heller. Alltså finns ingen passage överhuvudtaget, GC-banan upphör och börjar igen på andra sidan vägen..
 
  • Gilla
kashieda och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.