Har några lastbilsskåp (någon sorts glasfiberväggar och runt 50mm isolering i väggarna) som används för förvaring/verkstad. De har alla avfuktare, men ingen vettig uppvärmning. Funderar nu på att installera någon form av el-element. Dels för att hålla samtliga skåp över åtminstone 5 grader så att avfuktarna fungerar ordentligt, dels för att i vissa av utrymmena ibland kunna höja temperaturen till typ 18 grader så att man kan arbeta där.

Utrymmena används för följande:

1) Förvaring av torrt sågat virke. Ingen sågning eller annat arbete utförs här. Inget sågdamm eller sågspån att tala om.

2) Skåp där vi målar men linoljefärg. Kan vid enstaka tillfällen förekomma att vi använder oss av lösningsmedel för tex rengöring av penslar.

3) Skåp där vi utför metallarbeten. Svetsning, slipning, borrning etc. Inget träarbete eller trädamm.

4) skåp för diverse förvaring, typ verktyg och maskiner. Inget damm, inga lösningsmedel etc.

Vad är det för typ av radiatorer som är lämpliga?

Finns det också någon sorts höftning om hur mkt effekt som behövs för att hålla 70m3 skåp till som minst +5 hela vinterhalvåret?

Är det lämpligt att ansluta med sladd/stickpropp eller anlita en elektriker för fast installation?

@elmont @prototypen @Bo.Siltberg ni slår mig (rätt eller fel?) som människor som kanske skulle kunna ha koll på sånt här?

Redigerat:
Detta är inte mitt område. Enligt grova tumregler hamnar man på ca 3 kW för normal rumstemperatur och normal isolering. Denna kalkylator ger lite lägre, runt 2 kW för garagetemperatur. Med den usla väggisolering du har kanske det räcker till några plusgrader. Jag klarar att hålla nån enstaka plusgrad i en ganska dåligt isolerat garage på 25 m² med 750 W men med termostaten lågt ställd, men det får inte bli för många minusgrader ute.

Jag skulle satsa på ett gäng mindre radiatorer på 500 - 700 W som kan fördelas längs det långa skåpet, fyra st till att börja med. Räcker det inte så får man sätta in fler.

Om utrymmet är brandfarligt blir det värre med valet. Du får nog fråga olika tillverkare. De gamla kamrörsradiatorerna säljs fortfarande men är dyra.

• Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.