Ni har rätt allihop men det känns surt att man ska behöva binda sig till ett bolag man inte gillar. Jag hade föredragit ge mig en kostnad på vad självaste arbetet och materialet kostar så betalar jag för det, varför ska jag binda mig? Hittar ingen logik i det. Dom får ju pengarna för arbetet dom utför för att dra fram linjen. Jaja jag får nog bita i det sura äpplet och ta Telia iallafall. Men oj vad fort jag kommer säga upp mitt avtal exakt samma dag då 18 månader gått. Är det någon förresten som har någon prisuppgift på vad det kan kosta att utföra ett sånt arbete? Vi har grannar runt oss inom 10m radie och jag tror att det ska stå ett skåp ute på gatan drygt 50m ifrån oss. Jag vet inte vad dom räknar med eller hur.
Du blandar nog lite här, då det är olika affärer du beskriver. Telia äger bolaget Skanova som har som sin affär att leverera "kabel" (inkl, service/underhåll/tillstånd) till operatörer/företag, ej privatpersoner, och de bygger bara om det finns en opertör som beställer.
Sedan har vi operatörerna, bl.a. Telia, Tele2, som har som sin affär att sälja telefoni, internetanslutning, etc.
Så t.ex. Telia, Tele2, är inte alls intresserade att gräva ned kabel, mm, till dig om du inte också beställer deras tjänster, därav kraven på att du måste beställa en tjänst för att man ska befatta sig med själva "kabeldelen".
Och det är som flera beskriver här ganska många aktörer som levererar förbindelser, dvs inte bara Skanova. Stadsnätsopertörerna har tillsammans den största delen av marknaden, men finns som namnet låter oftast bara i tätorter det finns "pengar" (även här verkar det inte vara så lönsamt att bedriva verksamhet).
Men det har väl inte så stor betydelse vem som levererar hem din Internet/telefoni anslutning om du får en tjänst som du är nöjd med, såvida du inte arbetar hos en operatör som inte kan leverera eller inte har mobiltäckning. Då kan det ju kännas lite surt.
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.