Vattenfall har i vårt område lagt ner högspänningen från luft till mark, och då det krävdes sprängning nära vårt hus, kallades en besiktningsfirma in före & efter sprängningarna.
Vid efterbesktningen noterades sprickor i grunden, samt inne på vissa väggar.
Jag har ännu inte fått ta del av av besiktningsprotokollet, men var med vid slutbesiktningen, och såg att dessa fel noterades.

Nu i vinter, efter cirka 2 månader, har vi noterat nya sprickor på väggar i källaren, och jag har nu försökt få tag på vattenfall, för att få reda på hur jag går vidare med dessa fel, och om dom har ett samband.

Vem är det som är ansvarig, och min speaking partner?
Är det sprängfirman, eller Vattenfall, som i sin tur tagit in sprängfirman?

Det borde ha utfärdats någon typ av tillstånd för arbetet. Bygglov, marklov, spränglov?
Den som står som sökande på tillståndet kan antas vara din speaking partner om du har klagomål.

Hej!

Fanns sprickorna innan sprängningen?

Jag tror att vattenfall är den som du skall kontakta och de i sin tur får kontakta entreprenören!

Försök få tag i besiktningsprotokollet så får du se vad det står! Kontakta kommunen och kolla med de!

MVH

Vissa sprickor blev större, men dom flesta var helt nya.
Och nu 2 månader senare har en ny riktigt stor kommit.

Ni nämner att man kan kontakta kommunen?
Är det för att se om dom har sökt om tillstånd för att spränga?

Kontakta besiktningsmannen och fråga vem han delgivit protokollet till hos Vattenfall. Fråga även om han vet vem som är ansvarig projektledare hos Vattenfall.

Kontakta sedan berörda personer hos Vattenfall. De kommer nog inte göra någonting innan du hör av dig med krav.

Vem de i sin tur lägger skulden på är för dig ointressant. Vattenfall är antagligen byggherre och ytterst ansvarig. Du för talan mot Vattenfall så får de lösa ansvarsfrågan på sin planhalva. Om, mot förmodan, någon annan är byggherre tar du kontakt med dem i stället.

Händer inget kontaktar du ditt försäkringsbolag med besiktningsprotokollet i handen och frågar om hjälp att driva frågan.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.