Hej
Bor i villakvarter, men en industri inom ca 200m avstånd. Sen ngr månader tillbaka har dom satt upp ett ”larm” som ska hålla fiskmåsarna borta.
Det låter flera ggr dagligen, som en siren i ngr sekunder.
Är det kommunen man kontaktar för att få reda på om de ens har rätt att sätta upp ”larmet”?
Det stör hela omgivningen.

BirgitS
Du bör kunna kontakta kommunens miljökontor.

De har sannolikt all rätt i världen att ha larmet som sådant om det bara handlar om korta signaler några ggr om dagen. Bosätter man sig nära verksamheter av olika slag så är det nog underförstått att det kan medföra en del olägenheter.
Men visst förstår jag "grejen" som sådan.

Var kanske otydlig. Är man ute en timme i trädgården hör man den flera ggr bara på den stunden. Väldigt irriterande iaf.
Det löser sig nog, på nåt sätt

F
S Stefan1972 skrev:
De har sannolikt all rätt i världen att ha larmet som sådant om det bara handlar om korta signaler några ggr om dagen. Bosätter man sig nära verksamheter av olika slag så är det nog underförstått att det kan medföra en del olägenheter.
Men visst förstår jag "grejen" som sådan.
Vad är det som får dig att tro att en industri får ha sirener för att skrämma bort fiskmåsar?

Det är väl ingen ovanlig taktik att hålla fåglar borta? Jag antar att de inte står och ljuder i flera minuter. Ibland är det ljud av gevär som avfyras. Tror de brukar ha det på flygplatser.

F
S Stefan1972 skrev:
Det är väl ingen ovanlig taktik att hålla fåglar borta? Jag antar att de inte står och ljuder i flera minuter. Ibland är det ljud av gevär som avfyras. Tror de brukar ha det på flygplatser.
Känner du att en flygplats, som är en klassad ”buller zon” redan från början och där fåglar faktiskt är ett reellt säkerhetsproblem kan jämföras med en småindustri ett par hundra meter från bostadsområden?

vad har det med saken att göra? Jag har bott 5minuter från Arlanda. Jag flyttade dit helt frivilligt och vet att det låter där. Den sitsen kan man även hamna i var som helst. Ett bostadsområde är inte fredat på nåt vis om det nu ligger nån verksamhet där sen tidigare. Man får liksom anta att det kan låta från alla slags verksamheter. Många är långt ifrån tysta oavsett vad ljudet handlar om.

F
S Stefan1972 skrev:
vad har det med saken att göra? Jag har bott 5minuter från Arlanda. Jag flyttade dit helt frivilligt och vet att det låter där. Den sitsen kan man även hamna i var som helst. Ett bostadsområde är inte fredat på nåt vis om det nu ligger nån verksamhet där sen tidigare. Man får liksom anta att det kan låta från alla slags verksamheter. Många är långt ifrån tysta oavsett vad ljudet handlar om.
🙄🙄 Som jag skrev så ligger Arlanda under bullerzon och det gör inte industrier alls i samma omfattning. Det är tom så att man ofta får bygglovsinvändningar från företag med lätt ljudstörande verksamhet som tex Volvo Cars som har invändningar på bygglovsansökningar just för att man sen har orimligt stora förutsättningar att påverka företagets verksamhet.

ja förvisso men du missar min poäng..........den verksamhet ts störs av kanske har tillåtelse att låta i viss utsträckning redan som det är. Ett par korta signaler för att skrämma fåglar kanske inte alls påverkar den biten. Det är ju inte så att bara för att en verksamhet ligger vid ett bostadsområde ska de vara knäpptysta.

F
S Stefan1972 skrev:
ja förvisso men du missar min poäng..........den verksamhet ts störs av kanske har tillåtelse att låta i viss utsträckning redan som det är. Ett par korta signaler för att skrämma fåglar kanske inte alls påverkar den biten. Det är ju inte så att bara för att en verksamhet ligger vid ett bostadsområde ska de vara knäpptysta.
Så KAN det vara men det skulle verkligen förvåna mig. Jag har extremt svårt att se hur de skulle få tillstånd för det. Jag har varit inblandad i ljudgnäll hos Länstyrelsen i 20år och baserat på hur Länstyrelsen resonerar kring fullt rimliga och oundvikliga ljud för verksamheten som nån nyinflyttad fått för sig att klaga på så ser jag det som orimligt att nån får sätta upp en jävla siren och slentrianbullra för en sån skitgrej som att skrämma bort fåglar.

Kan ju också bli så att om de slutar skrämma bort måsarna så blir det ett paradis för häckande måsar och då kan TS verkligen få anledning att klaga.

Tydligen var vi ett helt kvarter som klagat, nu är larmet borta iaf. Så får väl se vad som händer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.