Byggahus.se
H heimlaga skrev:
Däremot är det inget problem att sälja björkplankor för bra pris direkt till snickerier. Det betalas fantasipriser för björkvirke.
Hoppsan.
Finns någon gissning om vilka dimensioner som är gångbara för försäljning till snickerier?
Vad gillar snickerier bäst angående torrhalt och förvaring?
Andra tips innan det blir ved härhemma?

/Workingclasshero
 
V Vardagsrum skrev:
Mycket prat om klyvar nu (härligt!) men vi ska inte glömma pannorna heller.

Jag har inte ansiktsboken, så vet inte om det går att länka hur som helst. Men jag kunde iaf se den.

Här har vi en rejäl panna pojkar 😜

[länk]
Fransk galenskap korsat med Amerikanskt storhetsvansinne?
 
  • Gilla
  • Älska
mikethebik och 3 till
  • Laddar…
B Bjober skrev:
Fransk galenskap korsat med Amerikanskt storhetsvansinne?
Finns en växthusodlare här i kommunen som eldar hela stockar i sin anläggning. Kommer inte ihåg maxlängden han kunde lägga in.
 
  • Gilla
Bjober
  • Laddar…
Man ska inte jobba när det är mörkt, glöm inte bort det pojkar. Men ibland sätter vädret förutsättningarna.

Bifogar exempel på hur det kan se ut när det här monstret till klyv expedierar stockar på mellan 1-2 meter.
Klyvna stockar på 1-2 meter i en hög om natten, med vedstapel och presenning i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Wow
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 5 till
  • Laddar…
B
N Niq skrev:
Ok jämfört med 50 år så är ju 7 år ganska lite. Får väl låta den ligga några år till o se vad som händer. Stål är ju också biologiskt nedbrytbart.
Provade att kompostera en tunn biologiskt nedbrytbar hundbajspåse. Kan det vara 0.1mm tjock påse? Efter 3år liggandes i kompost och utsiktat efter 1år, och återfört till nästs års kompost var det mesta av påsen borta, men har hittat småbitar då och då.

Kan tänka mig att en sådan där tråd kan ligga i rätt många år innan den bryts ner, om den hamnar torrt.

Håller en sådan där tråd ihop bra, om den legat ihoprullad på en krok i boden i ett par år? Eller är den sämre än en vanlig, rent hållfasthetsmässigt? Jag har bara provat vanlig tråd.
 
C
V Vardagsrum skrev:
Här har vi en rejäl panna pojkar 😜
Ha ha, nästan som min gamla 😉

Gammal rostig panna i ett pannrum, tecken på åldring och föråldrad teknik.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

B BSOD skrev:
Håller en sådan där tråd ihop bra, om den legat ihoprullad på en krok i boden i ett par år? Eller är den sämre än en vanlig, rent hållfasthetsmässigt? Jag har bara provat vanlig tråd.
Har testat en rulle och tycker inte den var sämre än vanlig tråd. Men det är klart, låter man den ligga en massa år lär den inte vara lika bra. Numera är de dock nästan omöjliga att få tag på.
 
  • Gilla
BSOD och 1 till
  • Laddar…
Instämmer märkte inte någon skillnad mot Oregons vanliga tråd.
Jag brukar alltid koka min trimmertråd om den inte verkar riktigt färsk. Den brukar hålla betydligt bättre efter det.
 
N Niq skrev:
Instämmer märkte inte någon skillnad mot Oregons vanliga tråd.
Jag brukar alltid koka min trimmertråd om den inte verkar riktigt färsk. Den brukar hålla betydligt bättre efter det.
Så att koka den gör den mindre bräcklig?
Spännande, måste testas till kommande helg.
 
Norrtull Norrtull skrev:
Så att koka den gör den mindre bräcklig?
Spännande, måste testas till kommande helg.
Ja läste någonting om att dom torkar ur och genom att koka dom så återför man vatten till dom. Vet inte om det stämmer men den håller bättre iaf.
 
N Niq skrev:
Ja läste någonting om att dom torkar ur och genom att koka dom så återför man vatten till dom. Vet inte om det stämmer men den håller bättre iaf.
Jag som kastat minst 1 rulle pga den bara gick av, så är lösningen såpass enkel. 😅
 
N Niq skrev:
Ja läste någonting om att dom torkar ur och genom att koka dom så återför man vatten till dom. Vet inte om det stämmer men den håller bättre iaf.
Jodå, det stämmer nog bra, men jag är inte helt säker på om man måste koka dom, skulle kanske räcka med att lägga dom i blöt en dag eller ett par...
 
Zixten Zixten skrev:
Jodå, det stämmer nog bra, men jag är inte helt säker på om man måste koka dom, skulle kanske räcka med att lägga dom i blöt en dag eller ett par...
det är förmodligen någon form av nylon och den tar upp lite vatten i sin 'plast' och blir mindre bräcklig av det.

att lägga det i vatten fungerar förmodligen också - men mycket längre tid i jämförelse med att koka för samma uppfuktningsgrad..
 
galento
Klöv upp lite kubbar idag och använde den lååååångsamma klyven 😆 😜 . Men kubbarna försvann ändå på nåt vis 😉. Pickupflaket fick agera bord denna gången för bekväm höjd. Det andra bordet stod lite avigt till.
En hög med uppklyvda träkubbar av olika storlekar på marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Blå vedklyv på pickupflak med stor vedkubbe och klyvna vedträn, verktyg bredvid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
AndersS och 5 till
  • Laddar…
Ingen vedhantering idag, istället åkte jag förbi och köpte tre säckar av en annan skogsprodukt. Fina grejor annat än småsmuligt importerat.
https://www.bjalebo.se/grillkol
Säck med kvalitetsgrillkol från Bråbygden med information om miljö, volym och tillverkare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hoppsan.
Finns någon gissning om vilka dimensioner som är gångbara för försäljning till snickerier?
Vad gillar snickerier bäst angående torrhalt och förvaring?
Andra tips innan det blir ved härhemma?

/Workingclasshero
Genomsågade okantade plankor i tjocklekarna 1 1/2 och 2 och 2 1/2 tum. Jag tror 2 tum går åt mest. Lufttorkat det vill säga kring 20% går att sälja för många snickerier har antingen egna torkar eller kontakter med någon som har tork. Möbeltorrt är lättare att sälja för det köper alla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.