Va?
 
L
Eftersom du svarar VA ? så får du tala om hur det ska se ut och kopplas , förväntar mig det efter ditt svar
 
L Liteavvarje skrev:
Om du matar en VVB med hetvatten så måste det gå in på kallvattensidan för det är det röret som är igång på VVB för att fungera , då kommer det inte att bli någon inblandning av kallvatten till rätt temp + 55C , varav skållningsrisk uppkommer då hetvattnet kommer att gå ut ograverat
Den här sortens koppling är ett vanligt tankefel
Ja men det sköter man väll genom kranen? då man eldar går ju den temp man har på pannan ut i kranen, står pannan på 85 så får jag ju det i kranen.
 
L
sredna75 sredna75 skrev:
Ja men det sköter man väll genom kranen? då man eldar går ju den temp man har på pannan ut i kranen, står pannan på 85 så får jag ju det i kranen.
Inget bra du blir skållad samt att det får inte vara mer än +55C vid tappställe
 
Man kan ju seriekoppla varmvattenberedare, då är det ju hursomhelst en som får varmvatten i sig
 
L Liteavvarje skrev:
Inget bra du blir skållad samt att det får inte vara mer än +55C vid tappställe
men blir det för varmt i kranen så vrider man ju på lite mer kallt, eller?
 
Ställer man varmvattenberedaren på 80 grader så borde det ju va vattnet som kommer i kran?
 
Man måste ha en blandningsventil som sänker tempen till max 55 grader vid tappstället.

@Liteavvarje, förklara gärna vilken omfattande ombyggnad av vvb'n som behövs. Det enda som behövs är en blandningsventil efter elberedaren som matas med varmvatten och kallvatten.
 
L
Svarade lite fort , så du får +80C i din kran , det är inget bra , då finns det inte enligt de regler om +55C i ditt system , med andra ord så har du ingen blandningsventil , detta är en klar skållningsrisk om den sortens applikation är utförd , detta är solklart felbygge i anläggningen
 
L
useless useless skrev:
Man måste ha en blandningsventil som sänker tempen till max 55 grader vid tappstället.

@Liteavvarje, förklara gärna vilken omfattande ombyggnad av vvb'n som behövs. Det enda som behövs är en blandningsventil efter elberedaren som matas med varmvatten och kallvatten.
Jag fick ett svar av Daniel 109 som jag inte förväntade mig , därav en fråga till honom , men han har inte svarat ännu , efter det så ska jag svara på din fråga
 
Man kopplar hetvatten från pannan på varmvattenberedarens kallvattenanslutning. Balndningsventilens hetvattenanslutning kopplad till varmvattenberedarens hetvatten anslutning. Blandningsventilens kallvatten anslutning kopplad till kallvatten. Utgången kopplas till varmvattenkranarna.
 
  • Gilla
Bjober och 4 till
  • Laddar…
L
D Daniel 109 skrev:
Man kopplar hetvatten från pannan på varmvattenberedarens kallvattenanslutning.
Kanske det gick lite fort för dig i tänkandet , men ingen skugga över det , du är inte ensam om det , har varit där själv
Blir nog inget bra med att ansluta HVV till kallvattenanslutningen , då blir det ingen blandning genom blandningsventilen KV saknas

D Daniel 109 skrev:
Blandningsventilens kallvatten anslutning kopplad till kallvatten[/QUOTE
Om man då kopplar KV och HVV till kallvattenanslutningen , så blir det kortslutning i systemet
Det finns flera som har tankar om det här med frågor till forumet att sammankoppla pannor och
VVB för varmvatten

useless useless skrev:
behövs är en blandningsventil efter elberedaren som matas med varmvatten och kallvatten.
Du är på rätt spår , det behövs en blandningsventil men lite till
Skickar med ett par skisser : den första är normalinstallationer , den andra för seriekoppling som fungerar med rätt temp +55C
 
  • Skiss av normal- och seriekoppling för blandningsventil i VVS-system med temperaturmärkning och ledningsfärger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skiss över seriekopplad värmesysteminstallation med pannor, blandningsventil, avstängare och rördragningar markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej det gick inte flr fort. Det dör var ett väldigt omständigt sätt att göra det på. Du behöver inte tre blandningsventiler oavsett vad du vill uppnå. Man kan optimera det lite med två, men det bedömde jag dom överkurs. När du inte ens fattar min beskrivning så var det nog bra att jag försökte hålla det enkelt.
 
L
Det som ett lite aber i det hela : vid enbart VVB -drift sommartid så ska avstängarna
stängas för pannan på både blandvatten och HVV , blir mindre VV-mängd då , annars kan den kallna ner så mycket att den börjar kondensera och då rostar den invändigt
Vid bara panndrift stängs KV och blandvatten på VVB
Alla i övriga säkerhetsanordningar sitter på plats , det som jag befarar efter TS inlägg att det inte finns blandningsventil på pannan
 
Vilka omfattande ombyggnader av varmvattenberedaren var det du syftade på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.