2 181 läst ·
5 svar
2k läst
5 svar
Vedpanna idag, komplettera med bergvärme?
Hej!
Jag bor idag i ett hus och håller samtidigt på att renovera. Huset värms upp av en vedpanna CTC V40 ca 10 år gammal. På vinden sitter ett expansionskärl (osäker på skick då den är inklädd/tejpad med isolering i dagsläget).
Jag läser på forumet i olika trådar om att komplettera med bergvärme och vissa byter till slutet system etc, men kan inte skapa mig en klar bild av helheten.
Systemet idag fungerar väldigt bra. Jag överväger att komplettera med bergvärme främst för att minska hanteringen av ved som tar mycket tid/kraft. Jag vill dock behålla vedpannan och acktankarna för att kunna elda på vintern (bor i Jämtland). Är osäker på acktankarnas storlek då de är isolerade med cellplast men det är 3 st och en kan väl anta att de är på 750L som verkar vara standardstorlek? Jag kan såklart ta reda på volym om det är viktigt för att få svar på mina frågor.
Mina funderingar:
1. Jag har läst att flera verkar få vissa problem när de kombinerar dessa system som innebär mycket felsökning, är detta vanligt?
2. Plan är att göra iordning vinden med sov-/allrum till barnen och då sätta exp.kärl i pannrummet i källaren ist. (Finns bra med plats). Är det bättre att behålla tanken på vinden? Har läst att flera förespråkar det med vedeldning men om det är ved+bergvärme?
Tacksam för råd av er som är kunnigare än mig på detta!
Jag bor idag i ett hus och håller samtidigt på att renovera. Huset värms upp av en vedpanna CTC V40 ca 10 år gammal. På vinden sitter ett expansionskärl (osäker på skick då den är inklädd/tejpad med isolering i dagsläget).
Jag läser på forumet i olika trådar om att komplettera med bergvärme och vissa byter till slutet system etc, men kan inte skapa mig en klar bild av helheten.
Systemet idag fungerar väldigt bra. Jag överväger att komplettera med bergvärme främst för att minska hanteringen av ved som tar mycket tid/kraft. Jag vill dock behålla vedpannan och acktankarna för att kunna elda på vintern (bor i Jämtland). Är osäker på acktankarnas storlek då de är isolerade med cellplast men det är 3 st och en kan väl anta att de är på 750L som verkar vara standardstorlek? Jag kan såklart ta reda på volym om det är viktigt för att få svar på mina frågor.
Mina funderingar:
1. Jag har läst att flera verkar få vissa problem när de kombinerar dessa system som innebär mycket felsökning, är detta vanligt?
2. Plan är att göra iordning vinden med sov-/allrum till barnen och då sätta exp.kärl i pannrummet i källaren ist. (Finns bra med plats). Är det bättre att behålla tanken på vinden? Har läst att flera förespråkar det med vedeldning men om det är ved+bergvärme?
Tacksam för råd av er som är kunnigare än mig på detta!
Nibes värmepumpar har ett tillbehör som heter axc 40 som gör att du kan samköra vp och vedeldning. När acktank är varm så tas värmen därifrån å när acktank är kal går vp . Man behöver inte stänga kulventiler eller vri på shuntar, helt automatiskt. Ctc värmepumpar har också något liknande system. Ska du flytta ner expansionkärlet så behövs ju någon slags nödkylning om ev pannan kokar men det går
Tack för svar! Det är exakt den funktionen jag är ute efter, att inte behöva vrida och justera själv utan bara att börja elda när det är dags. Hur fungerar nödkylningen? Har läst lite löst om det men inte så ingående att jag förstår om något behöver kompletteras, jag har iallafall kommunalt vatten.V Vector skrev:Nibes värmepumpar har ett tillbehör som heter axc 40 som gör att du kan samköra vp och vedeldning. När acktank är varm så tas värmen därifrån å när acktank är kal går vp . Man behöver inte stänga kulventiler eller vri på shuntar, helt automatiskt. Ctc värmepumpar har också något liknande system. Ska du flytta ner expansionkärlet så behövs ju någon slags nödkylning om ev pannan kokar men det går
Ta kontakt med din lokala Nibeinstallatör och be om offert på S1155/1255 i lämplig storlek och som Vector säger ett AXC40 tillbehör, koppla det som "prioriterad tillsats", princip finns på Nibes hemsida.
Vi har gjort ett antal anläggningar och det fungerar hur fint som helst och kunderna är helnöjda. Be din installatör ta med magnetitfilter för värmebäraren samt patronfilter på tappvattnet ifall du har egen brunn i offerten.
Angående det öppna kärlet är det alltid en fördel att ha vid vedeldning, men ni bör väl se över skick på både rör och kärl, alternativt flytta ner och sätta tryckkärl, men det medför att du måste ha kylning på pannan. Har du ingen färdig kylslinga i pannan så har Värmebaronen kylventil. SYR ventilerna är både dyra och helt kass, så en Regulusventil från Värmebaronen är att föredra.
Vi har gjort ett antal anläggningar och det fungerar hur fint som helst och kunderna är helnöjda. Be din installatör ta med magnetitfilter för värmebäraren samt patronfilter på tappvattnet ifall du har egen brunn i offerten.
Angående det öppna kärlet är det alltid en fördel att ha vid vedeldning, men ni bör väl se över skick på både rör och kärl, alternativt flytta ner och sätta tryckkärl, men det medför att du måste ha kylning på pannan. Har du ingen färdig kylslinga i pannan så har Värmebaronen kylventil. SYR ventilerna är både dyra och helt kass, så en Regulusventil från Värmebaronen är att föredra.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Komplettera bergvärme med vedpanna
Värme allmänt -
Komplettera/ersätta vedpannan med jordvärme. Dimensionering och funderingar?
Värmepumpar -
Komplettera vedpanna med luft/vatten pump.
Värme allmänt -
Kan man komplettera bergvärme med vedpanna?
Värme allmänt -
Har idag FTX: Vilken VP ska jag komplettera med??
Värme allmänt