23 125 läst ·
155 svar
23k läst
155 svar
Vedklyv Biltema
Hjälpte grannen att klyva ett antal kubik med en liten "symaskin" från typ Clas Ohlsson som han hade lånat. En sån man måste ställa på ett bord om man inte skall behöva ligga på mage på backen och köra den.Zebehn skrev:
Funkar rätt okej det också. Själva har vi en stor Bala-klyv och visst går den mycket fortare och klarar vresiga pinnar, men det är ju fortfarande mycket runt ikring själva klyvandet som är samma lika.
Tror det är ganska exakt en sån här klyv jag har.
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/vedklyv_bala_agri_/1210459352
Tung som satan att flytta manuellt men det går om man verkligen måste…
Min är inte utrustad med sidobord vilket måste vara väldigt bra att ha!!🙂
https://www.blocket.se/annons/skaraborg/vedklyv_bala_agri_/1210459352
Tung som satan att flytta manuellt men det går om man verkligen måste…
Min är inte utrustad med sidobord vilket måste vara väldigt bra att ha!!🙂
Ett bord att ställa klyven på är ett måste, finns att köpa eller så kan man tillverka själv.C cpalm skrev:
Gör man själv så är det bra att göra med fällbara skivor på båda sidor som kan fällas upp när man kör stora klabbar då det inte ramla ned på marken för ytterligare klyvning och man slipper böja sig ned. Har det i min "att göra" men inte kommit dit ännu att snickra ett sådant, nu använder jag bara ett vanligt "köpe" plåtbord.
Jag skulle faktiskt behöva ha en granne med så en "symaskin" för att veta hur det fungerar. Nu har jag bara erfarenhet av yxan.C cpalm skrev:Hjälpte grannen att klyva ett antal kubik med en liten "symaskin" från typ Clas Ohlsson som han hade lånat. En sån man måste ställa på ett bord om man inte skall behöva ligga på mage på backen och köra den.
Funkar rätt okej det också. Själva har vi en stor Bala-klyv och visst går den mycket fortare och klarar vresiga pinnar, men det är ju fortfarande mycket runt ikring själva klyvandet som är samma lika.
Köp en begagnad och prova, passar den inte är det bara att sälja vidare, jag gav 1500 kr för nuvarande.Zebehn skrev:
Tillverkad 2008 och jag köpte 2021, väger 45 kg så man orkar lyfta upp den på ett bord.
Den tar bara 37 cm men allt jag använder är ca 30 cm, är väl inte den snabbaste. Men när man klyvt en klamp släpper man spakarna, tar upp ny klamp, etc, och då hinner den lätt gå tillbaka. Finns en krysskniv som jag aldrig använder-
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 851 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 851 inlägg
Om du anger var i landet du bor så kanske du hittar någon här med en maskin som du kan testa att köra lite på.Zebehn skrev:
Alternativt går det att hyra en maskin på hygglo för någon 100-lapp eller två för en dag.
Fin Viktor!A AndersS skrev:
Det verkar omständigt att ta sig upp på den, hade nog varit lättare med den kranen på en 35a som man går på från sidan.
Tack! Jag ska titta på några maskiner på stan imorgon.A AndersS skrev:Köp en begagnad och prova, passar den inte är det bara att sälja vidare, jag gav 1500 kr för nuvarande.
Tillverkad 2008 och jag köpte 2021, väger 45 kg så man orkar lyfta upp den på ett bord.
Den tar bara 37 cm men allt jag använder är ca 30 cm, är väl inte den snabbaste. Men när man klyvt en klamp släpper man spakarna, tar upp ny klamp, etc, och då hinner den lätt gå tillbaka. Finns en krysskniv som jag aldrig använder-
[bild]